Gå til innhold

VG beklager muslim spøk, men hvorfor det når blondine-vitser er greit?

Hrodebert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo synd hvis man ikke kan påpeke at mange muslimer forakter det norske samfunnet og levesettet vårt, uten at noen skal hyle ut om generalisering meg her og der.

Faktum er jo at det er et utbredt problem i Oslo at barn mangler ved skolestart. Foreldrene sender de hjem til Pakistan for å gå på skole der, slik at de ikke skal venne seg til upassende norske vaner, de vil rett og slett ikke at barna skal bli for norske. Så kommer barna hjem når de er voksne, og kan knapt nok språket.

Lenke til kommentar

Nuvel. Dette evige "jeg blir så diskriminert, alle i Norge er rasister", tullpreiket er minoritetens sovepute, mange bruker dette for alt det er verdt. Problemer er det, det vil det trolig alltid være, men i noen sammenhenger kommer man ikke så lang til en gang å stadfeste dette før hylekoret er på plass.

Du vet det er ikke "lov" å sette fingeren på dette når det gjelder minoriteter.

Lenke til kommentar
blondiner er ikke noe utsatt minoritet i Norge

De er da vitterlig titt og stadig utsatt for overfallsvoldtekter i Oslo sentrum, og der er 100% begått av ikke-vestlige innvandrere.

Er blondiner spesielt utsatt? Det er i alle tilfeller en anormalitet, et unntak. Det er også ting som kan tyde på at man snakker om samme menn som gjør dette flere ganger, altså at det ikke er mange innvandrere som står for denne formen for kriminalitet, men at de som gjør det gjentar sine overgrep. At de en snakker om kommer fra en annen kultur er det ingen tvil om, og det har nok garantert en rolle å spille, men å konkludere med at det er noe man må forvente fra våre nye landsmenn (som jeg føler du antyder) blir feilaktig.

Dersom vi ser statistisk på sakene er det slik at innvandrere er dobbelt så kriminelle som nordmenn. Tallene er vel noe slikt som at 2 % av nordmenn er straffedømte mens 4 % av innvandrerne er straffedømt. Men det skjuler tross alt det faktum at 96 % av innvandrerne ikke er straffedømte. Dersom vi snur det litt på hodet er innvandrere noe slikt som 2 % mindre lovlydige enn nordmenn. Det er også en måte å se statistikken på, den er helt korrekt, og det gir et helt annet bilde.

Statistikk kan brukes og misbrukes, og i dette tilfellet er det ingen fasit. Men det er definitivt ikke så enkelt som at innvandrere er dobbelt så kriminelle som nordmenn, det er sant, men det er misledende.

Japp, akkurat som de tok avstand fra terrorhandlingene 11. september.

Troverdigheten er lik null når du utad sier du tar avstand fra noe, men samtidig når du oppdrar dine barn sier du til de at "alle norske jenter er horer"...

Dette er noe jeg ikke helt vet hvordan jeg skal argumentere mot, all den tid vi snakker om personlig synsing uten noe som virker som kjennskap til temaet, og i så måte er det kanskje ikke et argument?

Undersøkelser blant muslimer viser i så tilfelle at det er klare mindretall som støtter terrorisme. Den store majoriteten av muslimer er ikke tilhengere av terrorister, selv om kristenkonservative og innvandringskritiske røster kan lese litt i koranen og finne et par svovelvers..

:)

Lenke til kommentar

Dette gjør ikke annet enn å styrke min holdning til mange muslimer. Man trykket bilde av muhammad og plutselig begynner de å knuse telenorbutikker, brenne flag etc etc. Litt ekstremt eksempel som går direkte på "krenking"(ytringsfrihet) av religion

Har ennå aldri møt en svenske som blir sur av en "svenske-vits".

Jeg forstår nå hvorfor det aldri blir fred i midtøsten...

Endret av HeatSeeKinG
Lenke til kommentar

Kanskje fordi de forteller akkurat de samme vitsene om oss. Jeg har bodd hos svenske bekjente noen ganger, og sønnen deres var like gledesstrålende hver gang jeg kom, for da kunne han fortelle den siste norskevitsen han hadde lært...

Den samme typen vitser finner du i mange verdensdeler, indere har det samme fenomenet (Sardaji-vitser) og sikkert pakistanere også.

Et mer releveant spørsmål er om kristne europeere (eller amerikanere) blir sure av Jesus-vitser...

Dette dreier seg om religion, ikke om etnisitet.

Geir :)

Lenke til kommentar

Den samme typen vitser finner du i mange verdensdeler, indere har det samme fenomenet (Sardaji-vitser) og sikkert pakistanere også.

Et mer releveant spørsmål er om kristne europeere (eller amerikanere) blir sure av Jesus-vitser...

Religion og etnisitet henger ofte sammen. Jeg tror ikke at europere eller amerikanere blir sure av vitser, de er laget for å spre glede samtidig som de fleste europere eller amerikanere er tilhenger av ytringsfrihet.

Vitser går begge veier. Vi som er oppvokst i Norge har gjerne vår egen kultur, det må da være lovt å lage vitser om andres kultur. Jeg er sikker på at mange av våre nye landsmenn som er vokst opp med andre kulturer lager vitser om våres kultur. Det er jo greit, folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
Jeg forstår nå hvorfor det aldri blir fred i midtøsten...

En kan sende så mange fredsstyrker, meglere, pengegaver, lovord, festtaler og avtaledokumenter en bare vil. Det vil som du sier aldri bli fred i midtøsten med de holdningene som har et sterkt rotfeste der. Dessverre tar det lang tid å endre ukultur, men forhåpentligvis vil ting ordne seg med tiden.

Lenke til kommentar

Religion og etnisitet henger ofte sammen. Jeg tror ikke at europere eller amerikanere blir sure av vitser, de er laget for å spre glede samtidig som de fleste europere eller amerikanere er tilhenger av ytringsfrihet.

Vitser går begge veier. Vi som er oppvokst i Norge har gjerne vår egen kultur, det må da være lovt å lage vitser om andres kultur. Jeg er sikker på at mange av våre nye landsmenn som er vokst opp med andre kulturer lager vitser om våres kultur. Det er jo greit, folk er forskjellige.

Er faktisk ikke så veldig lenge siden den gledesspredendes filmen Life of Brian ble bannlyst i Norge for å ta frem ett eksempel ;)

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar

Er faktisk ikke så veldig lenge siden den gledesspredendes filmen Life of Brian ble bannlyst i Norge for å ta frem ett eksempel ;)

hva handler den om? Kan noen fortelle meg hvorfor myndigheter har valgt å sensurere denne filmen/bannlyse den?

Lenke til kommentar

Filmen ironiserer spørsmålet om Jesus hyllest som en profet (karakteren Brian blir misforstått med Jesus allerede ved fødselen, han blir til slutt en del av en jødisk motstandsbevegelse som motarbeider romerne, "People's front of Palestine", som også kan ses som en ironisk betraktning rundt de fragmenterte palestinske motstandsgruppene, han blir erklært som en profet, og blir til slutt korsfestet, alt i herlig Monty Python-stil).

Filmen ble forbudt som blasfemisk i 1980.

http://no.wikipedia.org/wiki/Life_of_Brian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...