Gå til innhold

VG beklager muslim spøk, men hvorfor det når blondine-vitser er greit?

Hrodebert

Anbefalte innlegg

VG beklager spøk

Abid Q. Raja mener avisa misbruker mediemakt og mener en slik holdning gjør det vanskeligere for minoriteter. Den profilerte Venstre-politikeren, advokaten og muslimen mener det er denne type myter som slår svært negativt ut for innvandrere i Norge. Dagens bløte er en vitsespalte der leserne selv sender inn bidrag, men den forklaringen er ikke tilstrekkelig for Raja.

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

960x.jpg

Foto: Faksimile av VG 22.11.09

Vi må tenke på at man har et redaktøransvar. Mange av disse oppfatningene om at innvandrere er dumme finnes. Nylig kalte en Frp-er afrikanere som halvaper, og det er jo en antydning til at de er like dumme. Denne type "artigheter" er med på å sementere innvandrere av negativ bakgrunn. Han mener det allerede er vanskelig å ha innvandrerbakgrunn i Norge. Dette er med på å sementere disse holdningene mot minoriteter som dumme og uintelligente, og det er veldig synd

Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Presseforbundet mener ytringen er krenkende.

Jeg har stor sans for vide rammer når det gjelder ytringer, men den der ville jeg som redaktør ikke brakt videre. Dette er ikke først og fremst en frimodig ytring, men en krenking av mennesker

Hvorfor skal VG behøve å beklage denne vitsen, når de til stadighet trykker diverse blondine-vitser i samme spalte? Hårsåre muslimer igjen? En spøk man da tåle, denne var verken grov elle krenkende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, krenkende må den vel kunne kalles.

Men ikke nødvendigvis mer krenkende enn en hvilken som helst blondinevits.

Problemet er kanskje heller at vi er mer vant til blondinevitser enn muslimvitser, samfunnet er kanskje ikke modent for det ennå.

Det er vel også kanskje forskjell på å vitse om noe, og å faktisk mene noe.

Men kan ikke mene at muslimer generelt er dumme, ei heller blondiner.

Lenke til kommentar

Kan se at dem blir provosert av dem.

Men jeg ler gjerne selv av "rasistvitser" uten å være rasist.

Den er dog ikke noe verre en svenskevister osv, dem blir sett på som dumme og i norge lærer til og med foreldre opp barna til å snakke stygt om svensker.

Lenke til kommentar

Krenkende fordi? Det er således ganske mange blondine-vitser som også kan oppfattes som krekende, mye kan oppfattes som dette. Det er i så måte sjelden noen beklager dette med dette grunnlag. Men når det gjelder muslimer skal altså paraden stå klar? Det er dobbeltmoralen jeg fokuserer på i denne sammenheng. Det kan godt tenkes at noen muslimer fant dette støtende. Men kvalifiserer det?

Lenke til kommentar

Nå er det en lang, lang tradisjon for blondinevitser i Norge (og blondiner er ikke noe utsatt minoritet i Norge). Vitsen var tåpelig, og det forbauser meg at VG syns den var verdt å publisere, fra et rent humoristisk standpunkt.

Er det greit? Klart det er greit. Kan vi ikke spøke med slikt sliter vi litt, men det må være lov å påpeke at vitsen var ugudelig platt.

Hva om VG hadde trykket en vits om at de første Folkevognene i et forsøk på å spare bensin ble fyrt med jøder? Det hadde også ført til reaksjoner, og vitsene er på sett og vis de samme. Enn om en slik vits ble skrevet i VG, og det kom frem at den som var ansvarlig for baksiden og vitsen den dagen var muslim? Hvordan ville man reagert da?

Vitsen er rasistisk (man kan dille med semantikk rundt om det er rasistisk å omtale en religiøs gruppe på generaliserende basis, men det er lite konstruktivt), og for all del, rasistiske vitser er greit. Men det gjør ikke vitsen mindre platt og smakløs. At VG fant på å publisere den går forbi min fatteevne.

Lenke til kommentar
[Hvorfor skal VG behøve å beklage denne vitsen, når de til stadighet trykker diverse blondine-vitser i samme spalte? Hårsåre muslimer igjen? En spøk man da tåle, denne var verken grov elle krenkende.

VG beklager fordi de anser det som taktisk klokt å gjøre det. De er en kommersiell mediebedrift og skal balansere på kanten hele tiden, hvor de tildels fremstår som seriøse og samtidig plukker lesere i FrP-land.

At blondinevitser er "greit" skal man ikke klandre VG for, det er samfunnet som over tid bestemmer grensene for humor i det offentlig rom. Ingen, bortsett fra vår venn i et herværende enmannsparti, reagerer på blondinevitser, og dermed får de leve. De er nå i grunnen ufarliggjort, og virker ikke stigmatiserende lenger, fordi "alle" skjønner at de er bare tull. Til det har vi idag fått for mange meningsberettigede og taleføre blondiner.

Den veien tror jeg egentlig det vil gå med innvandrervitser også. Men det er en forskjell, mens vi ikke har mange som sprer blondinevitser i "vond hensikt", vet vi at det er tilfellet i innvandringsdebatten. Motivet er ikke uvesentlig i denne sammenheng. Det Raja gjør er å benytte anledningen til å sette søkelys på disse fordommene. I denne skjæringen mellom ytringer - humor og kritikk - dannes normene i samfunnet.

Geir :)

Lenke til kommentar

Muslimer....intet annet.

Skal dere har humor; http://www.aftenbladet.no/lokalt/1114932/S...g_politiet.html

Las Vegas

– Jenter på 16 år har tilbudt kondomer og sagt vi skal kose oss, bestemødre har veska full av sexverktøy og spør om jeg vil være med på striptease. Hvor er etikken og moralen i dette samfunnet, er jeg i Las Vegas eller hvor er jeg? spør Saleem Sheik.

Men for all del, om innvandrere spøker med nordmenn da blir det også bråk. For, innvandrerne kommer jo hit for å ta jobbene til hvite norske menn og konene deres. Hvorfor ellers trodde man de kom? For været?

Lenke til kommentar

Blondiner er på en måte akseptert å spøke litt med. Alle vet at det ikke er ondsinnet ment og at det bare er tullete vitser. Vitser om muslimer er ikke helt der enda, føler jeg. Vitser om jødeutryddelse og aids er enda lengre unna akseptabelt å spøke om, og de vil nok aldri bli det.

Lenke til kommentar

Herregud så nærtagende disse tullingene er. Egentlig litt utrolig, vi åpner opp døren for dem, Vi gir dem en mulighet til et nytt og bedre liv! Takker de oss? Nei, de finner "feil" og de mener de heele tiden blir diskriminert klarer de ikke å forstå hvor en stor byrde de egentlig er for samfunnet og hvor utrolig "greie" vi er som faktisk åpner opp døren for dem og tilbyr dem et tak for livet ut. (Jeg vet at det faktisk finnes mange takknemlig muslimer/innvandre som virkelig setter pris på det vi gjør osv, men snakker nå om de som IKKE gjør det.)

De er en byrde for samfunnet/økonomien vår. Vi må egentlig stille oss et spørsmål, har vi egentlig råd til dette? Oljen og gass rikdommene våre varer ikke evig vet dere.. Hva kommer vi til å sitte igjen med? En haug med inkompetente innvandrere uten arbeidslyst? Selv om sant skal sies, Etniske nordmenn blir mindre og mindre arbeidsvillige selv.. Trist å se på ungdom nå som heller vil slappe av hjemme på sofaen enn å bidra til fellesskapet.

- TB

Lenke til kommentar

Dersom en norsk muslim på VG-desken pastet inn en jødevits han fant på internett ville det vært et sabla rabalder. Da ville frontene muligens vært snudd på hodet (SVere i forsvar av ytringsfriheten og FRPere i motstand mot den, også på dette forumet). I stedet for at folk som Abid Raja kalte vitsen "rasistisk" ville forstanderen i det norske mosaiske samfunnet kalt den "antisemittistisk" i RedaksjonEN.

Mye det samme, altså.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...