Gå til innhold

Drive bedrift (DA) - Frister og praktiske ting


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg driver et DA med en annen (50% eier hver). Ser ut som vi nærmer oss årsslutt og lurer på hva av ting som må dokumenteres og sendes inn? Hvor skal tingene sendes inn? Er slike praktiske ting jeg lurer på. Siden det er så få billag så har vi aldri sett behovet for å leie inn regnskapsfører og tenkte vi bare kan slå det inn selv.

 

Om firmaet:

Etablert i august

Ikke MVA pliktig

Ingen ansatte

Vi har hatt ca. 10 billag til sammen.

Vi har penger på bedriftskontoen vi gjerne vil lønne oss selv med. Har hørt at i DA så kan man bare ta ut pengene og dokumentere det og slippe å betale arbeideravgift siden man er eier?

 

Kan nevnes at jeg har frikort og kan ta ut hele beløpet på bedriftskontoen på det.

Endret av Zic0
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Alle bilag skal regnskapsføres, og settes inn i en perm. Når du er et DA trenger du ikke å sende inn noe som helst, men du kan få bokettersyn så ikke skipp det med å føre regnskapet.

 

Anbefaler deg å sette deg inn i et Excel basert regnskap, som er rimelit lett å komme inn i. Det er da basert på T kontoer, hvor man skal føre kredit og debet.

 

Om ikke finnes det jo et lass av forskjellige programmer som gjør denne jobben for deg, f.eks Akelius og Mamut pakka. Men mange av de koster jo en del penger.

Lenke til kommentar
Hei takk for svar. Regnskapsføre billag skal jeg nok greie. Må vel også rengskapsføre utgifter o.s.v. regner jeg med. Men hvordan er det med lønn og skatt?

I henhold til deltakerens eierandel. Samme med bedriftens eiendeler (hammer/sag/traktor/PC/mobiltelefon osv) og gjeld.

Grovt sagt:

Inntekter

-Utgifter

=Overskudd

 

50% av overskuddet som næringsinntekt på din kompis sin selvangivelse og tilsvarende på din. Det spiller ingen rolle om pengene står på bedriftskonto eller privat konto. Overskudd = næringsinntekt. Ønsker dere å skille overskudd og personlig inntekt må dere bytte selskapsform til AS.

Endret av spøkelse
Lenke til kommentar
Hei takk for svar. Regnskapsføre billag skal jeg nok greie. Må vel også rengskapsføre utgifter o.s.v. regner jeg med. Men hvordan er det med lønn og skatt?

I henhold til deltakerens eierandel. Samme med bedriftens eiendeler (hammer/sag/traktor/PC/mobiltelefon osv) og gjeld.

Grovt sagt:

Inntekter

-Utgifter

=Overskudd

 

50% av overskuddet som næringsinntekt på din kompis sin selvangivelse og tilsvarende på din. Det spiller ingen rolle om pengene står på bedriftskonto eller privat konto. Overskudd = næringsinntekt. Ønsker dere å skille overskudd og personlig inntekt må dere bytte selskapsform til AS.

 

Husk å sende inn selvangivelse for selvstendig næringsdrivende i altinn, og ikke bruk den forhåndsutfylte selvangivelsen du får tilsendt. 50 % av overskudd fordeles på hver av dere som nevnt over.

Lenke til kommentar

Når er det overskuddet telles fra? Vi har også gjort en del handler for firmaet gjennom våre private kontoer. Må vi eventuelt bare legge ved kvitteringene på selvangivelsen? Dessuten har vi en del utgifter som kommer nå. Er det slik at overskuddet fra 2009 trekkes 50% så kan vi bruke de resterende i år?

Lenke til kommentar

Dere velger jo selv hvor mye av overskuddet dere tar som lønn. Bare at formelt sett skal dere få lik sum utbetalt, om dere deler 50/50 på det. Dette skal dere ha nevnt i protokoller som har blitt sendt inn til Brønnøysund.

 

Dere bør absolutt ikke ta alt overskudd som lønn, etter min mening, om dere skal ha en voksende bedrift.

Lenke til kommentar
Dere velger jo selv hvor mye av overskuddet dere tar som lønn. Bare at formelt sett skal dere få lik sum utbetalt, om dere deler 50/50 på det. Dette skal dere ha nevnt i protokoller som har blitt sendt inn til Brønnøysund.

 

Dere bør absolutt ikke ta alt overskudd som lønn, etter min mening, om dere skal ha en voksende bedrift.

 

 

NB! Det en grunn til at folk flest som driver næringsvirksomhet har regnskapsfører!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...