Gå til innhold

Er Sivilforsvaret nåtidens Arbeitsdienst?

Robocoop

Anbefalte innlegg

Folk tvinges til å møte opp og jobbe gratis for å leite etter folk og å gjøre annet arbeid for myndighetene. Er det rett at "jeg" skal beordres på leting fordi noen kløner har gått ut i fjellheimen i mørket uten minimum av sunn fornuft?

Omfanget av dette er større enn dere tror. Også HV brukes på denne måten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tiden i heimevernet er vel en del av verneplikten (Sivilforsvaret egen plikt). Meg bekjent har alle mannlige innbyggere som sådan en 18 måneders lang plikt til å "tjene" samfunnet.

Når man først har en slik ordning er det jo bare rett og rimelig at den brukes til noe fornuftig som redningstjeneste samt støtte ved naturkatastrofer etc.

Det som er litt synd etter min mening er at denne "plikten" nå er veldig skjevt fordelt. Et mer rettferdig system burde innføres der de som ikke "får plass" kunne blitt satt til å gjøre annet nyttig arbeid. F.eks være kontaktperson/snakkeselskap for eldre på eldresenter, eller være med på vedlikehold av offentlig eiendom. Ellers kunne de kanskje vært med som natteravner. Det er mye samfunnsnyttig arbeid som en kan utføre.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Dessuten er det dessverre slik at vi som faktisk ønsker å gjøre en innsats ikke nødvendigvis slipper inn. Jeg har for dårlig syn, det er et åpent spørsmål om jeg blir kalt inn til sivilforsvaret. Men jeg ser absolutt nytten i å ha sivilforsvaret til redningsaksjoner, naturkatastrofer m.m.

Vi får aldri for mye ressurser til slikt.

Lenke til kommentar

Er ikkje imot verneplikt, men det er forferdelig urettferdig for de få som må kaste vekk ett år av livet sitt, når det er så mange som slipper unna. Man taper ett år i arbeid, og kva får man igjen? Ett dustete diplom :wallbash:

Det minste burde vore at soldatene ihvertfall fikk en fornuftig lønn for innsatsen.

Lenke til kommentar
Forøvrig, sivilforsvaret har absolutt ingenting med verneplikt eller forsvaret å gjøre, SIVILTJENESTE derimot.

Stor forskjell folkens! :)

Faktisk når du nevner det. Men man har tjenesteplikt på samme måte, og den skal ikke komme i uoverstemmelse med verneplikten slik at det i praksis ofte blir enten hv eller sivilforsvaret iallefall i småsamfunn. Men om verneplikt og tjenesteplikt i sivilforsvaret er to skilte tjenester i følge loven er det nå praktisk samme argumenter som gjelder. Samt at rekruteringsenhetene til sivilforsvaret faktisk er Vernepliktsverket, Det sentrale folkeregistret og Siviltjenesten.

Men noen stor forskjell er det ikke slik jeg ser det, bortsett fra at tjenestene/pliktene er to seperate tjenester i følge loven.

Lenke til kommentar
Er ikkje imot verneplikt, men det er forferdelig urettferdig for de få som må kaste vekk ett år av livet sitt, når det er så mange som slipper unna. Man taper ett år i arbeid, og kva får man igjen? Ett dustete diplom :wallbash:

Det minste burde vore at soldatene ihvertfall fikk en fornuftig lønn for innsatsen.

Det du da får for å gjøre førstegangstjenesten er mye nyttig erfaring og et STORT pluss på CV

Forsvaret ville ikke ha meg etter som at jeg har en hørselsskade men jeg har ikke hatt noe imot et år i forsvaret selv om jeg også ser at jeg nå kommer meg ut i arbeid et år tidligere og kan tjene minst 300 000 isteden for de 30 000 man får i dimmepenger.

Lenke til kommentar
Forøvrig, sivilforsvaret har absolutt ingenting med verneplikt eller forsvaret å gjøre, SIVILTJENESTE derimot.

Stor forskjell folkens! :)

Ja det er en stor forskjell, men nå er det slik at det er Sivilforsvaret som det blir snakket om av TS.

Forsvaret kunne ikke bruke meg, jeg ble kastet til Siviltjenesten. De somlet bort mye tid, såpass mye tid at jeg ble slettet fra deres lister. Etter det troppet Sivilforsvaret opp. De er vel tre ulike grener av den samme verneplikten slik jeg ser det.

Lenke til kommentar
Det du da får for å gjøre førstegangstjenesten er mye nyttig erfaring og et STORT pluss på CV

Ikkje for å være stygg, med det er pisspreik. Det året eg var inne til førstegangstjeneste var ihvertfall fullstendig bortkastet og meningsløst både for meg og for mor Norge. Eg hadde vore til mye større nytte for samfunnet om eg var heime i normal jobb og betalte skatt det året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...