Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Starter, men kommer "Lesefeil på disken"

Anbefalte innlegg

Har en pc som har vært brukt en stund, den er ikke selvbygd eller noe. Har sjekket alle komponentene og alt sitter som det skal. Den starter, og bios fungerer helt fint... men når selve pcen skal starte opp kommer det:

Lesefeil på disken.

Trykk ctrl+alt+delete for å starte på nytt.

MEN tastaturet, eller musen fungerer ikke da, selv om de fungerer i BIOS!

Hva skal jeg gjøre?

Betyr det andre som står på skjermen også noe?

- Altså det står en masse tall under "PCI Device listing"

- Eller "Pri. Master disk HDD S.M.A.R.T capability enabled"

På BIOSen er det oppdaget ram, prosessor, harddisk....

Men

- Jeg vet ikke hvor jeg finner skjermkortet der, men skjermen fungerer jo, så jeg tror ikke det er den.

- Optisk enhet(kan jo være "disken") finner jeg på bios, men ingen tall er oppgidd(slik som harddisken har oppgitt). Alt er bare 0,0,0,0,0...

- Hovedkortet??? HAR IKKE Peiling?

Takkk for svar!!! og hvordan failsøker jeg? xD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, takk!! Skal ta harddisken over på denne pcen igjen og kjøre gjennom de testene :)

Jeg har iallefall sjekket harddisken før, ved å sette den inn i den pcen jeg bruker nå. Den var helt fin, og alle filer fungerte. MEN det var en ting; når jeg åpnet min datamaskin var haddisken delt opp i tre deler:

E: 3,2 gb

F: 92,6 gb

G: 91,4 gb

1. Det er en 200 gb harddisk, og at den er delt er vel ikke normalt?

2. Hvis min optiske enhet ikke fungerer, skal det ha noe å si egentlig?

3. Hørte det var noen som hadde hatt problemer med ram, kan det være den?

4. Hvorfor fungerer ikke tastatur og mus når starter pcen(men fungerer i bios!) ?

5. Kan det være noe med hovedkortet?

Takkk for svar!! :D:D:D:P:P:P

Lenke til kommentar

1: At den er delt betyr bare at det er flere partisjoner på hdd, ikke noe unormalt med det, derimot en fordel, du kan ha viktige filer på en partisjon, og windows på en annen, i tilfelle windows crasher, og du må reinstallere.

2: En optisk enhet skal ikke ha noe å si for selve oppstarten til windows, da windows ligger på hdd.

3: Har du problemer med minne vil du som regel få bsod.

Men om du vil ta en minnetest så er det ingenting i veien for det, om ikke annet så får du avkreftet minneproblemer.

4: Hadde ikke tastatur virket i oppstart så hadde du heller ikke kommet inn i bios, mus har du ikke bruk for i oppstarten.

5: Det finner du ut ved å feilsøke, begynn med det enkleste først, eventuelt prøv en annen hdd om du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...