Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man få kjønnssykdommer uten å ha hatt sex?

Gjest gutt16

Anbefalte innlegg

Trådtittelen sier vel det meste. Jeg er en gutt på 16 år, har aldri hatt sex, men har noen ganger litt vondt i den ene testikkelen. Når den er vond har den en tendens til å trekke seg oppover, om dere forstår. Jeg føler at vi har fått latterlig lite undervisning i dette temaet på skolen, så jeg aner ikke om jeg muligens har arvet en kjønnsykdom eller noe. Jeg har slitt med dette i noen år, og det kommer bare nå og da. Er dette vanlig i puberteten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, det var en lettelse. Det kan være ganske irriterende, men som sagt er det bare noen ganger den går opp. Er det farlig om jeg ikke tar en operasjon? Det er litt flaut å spør pappa om han kan ta meg til legen, så jeg kan operere testiklene, liksom.

Lenke til kommentar

Går den opp av og til eller er den oppe fast? Edit, ser du skriver at den går opp av og til.

Da er den ikke oppe 24/7 og da gjeder ikke kreft /barnløshet-sjanser for deg.

Sansynligvis ikke en større operasjon heller.

Det er nede den skal være og oppe øker muligheten for at den snurrer rundt og kveler sin egen blodtilførsel / samt bli utsatt for press .

Forblir den oppe er faren for testikkelkreft større (som ikke er farlig/dvs 95% blir frisk)

Faren forsvinner ikke om man drar den ned men da er det lettere å sjekke så man kan finne det ut tidligere.

For å holde den nede syr de noen sting.

Kanskje noen som har hatt/har dette kan svare.

Endret av War
Lenke til kommentar

Det er svært sjeldent, og det gjør som regel ikke særlig vondt. Jeg tror jeg lar problemet ligge, kan det være at jeg vokser fra det? Jeg husker at det var MYE verre før, og noen ganger var det vondt bare å gå. Nå går det som regel ganske greit, og det går ofte over etter noen timer.

Lenke til kommentar

Vær litt oppmerksom på det War nevner med at den kan snurre rundt og kvele seg selv. Det er mildt sagt ubehagelig, og man bør ikke nøle når det først skjer; kommer man seg fort nok til lege så klarer de å redde den. Det er ikke gøy å miste en testikkel fordi man ikke kom seg fort nok til legen. Fantomsmerte i pungen er også "litt" kjipt.

Dra heller en tur til legen for mye enn for lite. Det er ikke flaut. Om du vil, så er du gammel nok til å ta turen til legen selv, og hørt hva han sier, uten at du må fortelle det til dine foreldre. Dette er så viktig at du bør få hørt med fagfolk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...