Gå til innhold

Nyhets-funksjon med oppdateringer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
på hjemmesiden min har jeg blandt annet Nyheter i menyen. Hvordan gjør man det? Skriver jeg inn hver ting med vanlig tekstformatering, eller gjør man det på et script?

Dette forstod jeg ikke noe av. Vi trenger mer info, min venn. Bruker du ferdig kode ala Wordpress, selvlaget, hvilket språk osv. Link til hjemmeside hadde også vært fint slik at vi kan se hvordan det er.

 

All output på en webside er HTML/CSS, men man bruker ofte programmeringsspråk til å generere koden. Er det det du spør om?

Lenke til kommentar
på hjemmesiden min har jeg blandt annet Nyheter i menyen. Hvordan gjør man det? Skriver jeg inn hver ting med vanlig tekstformatering, eller gjør man det på et script?

Dette forstod jeg ikke noe av. Vi trenger mer info, min venn. Bruker du ferdig kode ala Wordpress, selvlaget, hvilket språk osv. Link til hjemmeside hadde også vært fint slik at vi kan se hvordan det er.

 

All output på en webside er HTML/CSS, men man bruker ofte programmeringsspråk til å generere koden. Er det det du spør om?

Sorry! Først: Jeg vil gjerne ha det, men poenget er at jeg ikke får det til. Siden er ikke lagt ut enda, venter til jeg har et par ting til på plass ;) Jeg bruker aspx om det regnes som et programmeringsspråk. Kan man f.eks. ha noen aspx og noen php filer på siden sin?

Lenke til kommentar
Sorry! Først: Jeg vil gjerne ha det, men poenget er at jeg ikke får det til. Siden er ikke lagt ut enda, venter til jeg har et par ting til på plass ;) Jeg bruker aspx om det regnes som et programmeringsspråk. Kan man f.eks. ha noen aspx og noen php filer på siden sin?

Jeg skal ikke svare for bastant, men jeg er nesten sikker på at det ikke er mulig å blande to programmeringsspråk på den måten. La det være sannheten til evt. noen andre motsier meg.

 

Man kan sende data fra A til B men da igjennom en felles standard som begge språk kan lese. XML er designet for dette. Høres unødvendig komplisert å benytte seg av to språk, hva er bakgrunnen for det?

 

Og hva har det med åpningsspørsmålet ditt å gjøre?

Lenke til kommentar
Jeg skal ikke svare for bastant, men jeg er nesten sikker på at det ikke er mulig å blande to programmeringsspråk på den måten. La det være sannheten til evt. noen andre motsier meg.

 

Man kan sende data fra A til B men da igjennom en felles standard som begge språk kan lese. XML er designet for dette. Høres unødvendig komplisert å benytte seg av to språk, hva er bakgrunnen for det?

 

Og hva har det med åpningsspørsmålet ditt å gjøre?

Nei, jeg trenger ikke to programmeringspråk. Men jeg bruker aspx.

 

Hvordan gjøres det når man skal ha nyheter?

 

Lager man nye sider for hvert innlegg eller skriver man det bare inn på "Nyhetssiden"?

Lenke til kommentar

Du spør litt vanskelig, men jeg skal prøve å svare utifra slik jeg forstår spørsmålet.

 

Man har i utgangspunktet to måter å lage nettsider på. Den ene er statiske HTML-sider og den andre er dynamiske.

 

Statiske:

Også kalt for plakatsider. Det ikke er mulig å gjøre endringer uten å måtte behandle kode. Sidene er fullstendig skrevet i HTML-kode av koderen og gir ingen mulighet for brukeroppdatering. I et slikt tilfelle må du lage en ny html-side for hver nyhet. Hver side blir lagret som en enkelt HTML-fil på serveren.

 

Dynamiske:

Man bruker et programmeringsspråk (aspx, php, jsp etc) til å lage systemlogikk for å sette sammen ønsket HTML-kode. Dette gir muligheter for å ta imot input fra brukeren slikt som dette forumet eller fra en journalist som ønsker å skrive en nyhet. Den store fordelen med dynamisk nettside er at brukeren ikke behøver å kunne noe om kode og kan konsentrere seg om innholdet. Kodingen er det programmereren som tar seg av.

 

I motsetning til statiske nettsider har ikke en nettside nødvendigvis sin egen fil på serveren. Som regel er det flere programfiler som til sammen lager en HTML-fil. Fordelen med dette er at de samme programfilene kan lage ubegrenset med HTML-filer.

 

Et typisk tilfelle er en nyhet som skal vises på en side. En journalist legger inn tekst via et administrasjonspanel og teksten blir lagret enten som tekstfil på server eller i database. En bruker besøker nettsiden og 'nyhetscriptet' leser av alle nyhetene på serveren og sender dette tilbake til brukeren. La oss si at det er 10 nyheter. Koden generer da 10 HTML-filer som blir bygget opp av samme mal, men programmereren må ikke gjøre dette 10 ganger da det er koden som tar seg av selve HTML-utskrivingen.

 

I et dynamisk system ligger det ikke 10 fysiske HTML-filer på serveren, men disse blir generert fortløpende av scriptet i bakgrunnen.

 

Fra et brukersynspunkt ser det imidlertid ut som 10 enkeltstående HTML-filer. Det er fordi presentasjonslaget i http-protokollen er HTML/CSS og serveren sender HTML-filene, ikke scriptfilene, til brukeren.

 

Dynamiske sider kort fortalt:

- Programmfiler ligger på server

- Database/tekstfiler med brukerinput ligger på server

- Script genererer HTML-sider ved behov

- Serveren sender HTML-filer til nettleseren din

- Nettleseren kan kun se HTML-filer og ser ikke det som faktisk ligger på server

 

 

Håper dette svarte på spørsmålet ditt.

Endret av Azidops
Lenke til kommentar
Et typisk tilfelle er en nyhet som skal vises på en side. En journalist legger inn tekst via et administrasjonspanel og teksten blir lagret enten som tekstfil på server eller i database. En bruker besøker nettsiden og 'nyhetscriptet' leser av alle nyhetene på serveren og sender dette tilbake til brukeren. La oss si at det er 10 nyheter. Koden generer da 10 HTML-filer som blir bygget opp av samme mal, men programmereren må ikke gjøre dette 10 ganger da det er koden som tar seg av selve HTML-utskrivingen.

 

I et dynamisk system ligger det ikke 10 fysiske HTML-filer på serveren, men disse blir generert fortløpende av scriptet i bakgrunnen.

 

Fra et brukersynspunkt ser det imidlertid ut som 10 enkeltstående HTML-filer. Det er fordi presentasjonslaget i http-protokollen er HTML/CSS og serveren sender HTML-filene, ikke scriptfilene, til brukeren.

 

Dette stemmer ganske bra. Men jeg sliter med å få det til i realiteten. Kan jeg finne dette noe plass?

 

Burde jeg lese meg til det?

 

Takk for at du tar deg tid til å hjelpe!

Lenke til kommentar

Dynamisk webutviklig bygger på MVC-modellen (Modell-View-Controller).

 

Det du må kunne er

- Et programmeringspråk (Php, Aspx, jsp etc)

- SQL (MySQL eller MS SQL. MS er ofte brukt i forbindelse med aspx)

- Hvordan kommunisere mellom valgte programeringsspråk og database

- HTML

- Forstå HTMLs POST og GET metoder

- CSS

 

Ekstra krydder:

- JavaScript (Nei, ikke Java)

- Ajax

 

Hvordan du går fram for å løse et slikt problem er opptil programmereren. Kan gi deg et raskt eksempel i PHP på hvordan php-kode genererer HTML kode.

 

<?php
************************
Dette er en fil vi kaller Tarjei.php
************************

class minFørsteHtmlKlasse {
// Oppretter variabler som skal inneholde en string med HTML-kode
$head = "";
$body = "";
$footer = "";
$heleSiden = "";

function lagHtmlHead () {

$head .= "<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="no">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Min første side</title>
</head>";

}

function lagHtmlBody () {

$body .= "<body>
<h1>Hallaisen verden</h1>
</body>";

}

function lagHtmlFooter () {

$footer .= "</html>";

}

function settSammenDriten() {

// $this-> peker på at man skal bruke funksjoner i denne klassen
$heleSiden = $this->lagHtmlHead().$this->lagHtmlBody().$this->lagHtmlFooter();

print $heleSiden;

}

}
?>

Denne siden inkluderer forrige klasse og kan kjøre funksjonene i forrige klasse.

Vi kaller filen for magisk.php

<?php
// Her inkluderer vi Tarjei.php slik at vi kan bruke klassene i filen
include("tarjei.php");

// Vi oppretter ett objekt fra minFørsteHtmlKlasse - klassen som heter $nySide
$nySide = new minFørsteHtmlKlasse();

// Vi har nå tilgang på funksjoner i tarjei.php og vil bruke funksjonen
// settSammenDriten som skriver ut hele siden
$nyside->settSammenDriten();


?>

En bruker skriver inn linken "http://www.minside.no/magisk.php.

Nettleseren mottar følgende HTML-fil

 

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="no">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Min første side</title>
</head>

<body>
<h1>Hallaisen verden</h1>
</body>

</html>

Du får studere kodeeksemplet. Legg merke til hvordan jeg inkluderte filen (usikker på hvordan aspx gjør det) og lagde funksjoner for å sette sammen siden.

 

Selvfølgelig kunne du puttet hele HMTL-koden inn i en variabel, men for eksemplet skyld delte jeg det opp.

 

I ditt eksempel hadde det vært aktuelt å lage en funksjon som henter ut nyheter fra en database, satt det sammen med en html-mal og sendt tilbake til bruker.

 

Håper det gir deg mening.

Endret av Azidops
Lenke til kommentar
Wow, wow, wow - hold on a second. MVC er bare ett arkitektur-pattern. Webutvikling bygger på ingen måte bare på det.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Architectural...mputer_science)

Greit at du er uenig men linken din bygger ikke oppunder påstanden din. Det var heller ikke meningen å ha en dyp diskusjon ang. det, men for de fleste er MVC den mest nærliggende arkitekturen å benytte seg av.

Lenke til kommentar
Wow, wow, wow - hold on a second. MVC er bare ett arkitektur-pattern. Webutvikling bygger på ingen måte bare på det.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Architectural...mputer_science)

Greit at du er uenig men linken din bygger ikke oppunder påstanden din. Det var heller ikke meningen å ha en dyp diskusjon ang. det, men for de fleste er MVC den mest nærliggende arkitekturen å benytte seg av.

Linken underbygger påstanden om at MVC ikke den eneste arkitekturen som eksisterer, slik det nesten virker som du prøver å påstå, og det gjør den ved å faktisk liste opp ganske mange patterns. Og når det kommer til ubegrunnede påstander; «MVC den mest nærliggende» - HEAHEAHEA, sure. :rofl:

Lenke til kommentar

Vel, du måtte jo begynne å trolle i denne tråden. Vi snakker om webutvikling. Det stod ingenting om webutvikling i linken din, i såfall får du quote der det står nevnt.

 

OP er tydeligvis nybegynner i webprogrammering og da er det relevant å bruke MVC til arkitektur å sette seg inn i. Bare det at webprogrammering er bygget opp rundt server/klient og http's stateless tilstand gjør at MVC er nærliggende å relatere til.

 

Det var heller ikke hovedbudskapet i svaret mitt til OP, men du er tydeligvis en som prøver å late som du kan noe ved å kverulere, godt understreket ved valg av smiley.

 

Første tegn på at noen slipper opp for argumenter er at man prøver å drite ut motstanderen. Det paradoksale er at du har rett men linken du refererte til underbygget ikke din påstand. Den forklarer bare hva arkitekturelle patterns er. For å øke kvaliteten på tråden utfordrer jeg deg herved til å komme opp med annen arkitektur som er hyppig brukt i WEButvikling (ikke programmering generelt).

Lenke til kommentar
For å øke kvaliteten på tråden utfordrer jeg deg herved til å komme opp med annen arkitektur som er hyppig brukt i WEButvikling (ikke programmering generelt).

Presentation-Abstraction-Control.

 

Vi snakker om webutvikling. Det stod ingenting om webutvikling i linken din, i såfall får du quote der det står nevnt.

Ordet webutvikling trenger ikke eksplisitt å være nevnt for at de skal være brukelig i websammenheng. Jeg tror faktisk jeg har sett samtlige patterns blitt tatt i bruk i webprosjekter, selv om kun et par av de hensiktsmessige. (Mest pga. HTTPs states eller snarere mangel på de, som du nenvte) Jeg blir med en gang minnet om følgende artikkel når jeg leser det du skriver.

 

It's a web app, so we have to use MVC. That way we separate the logic and presentation, which means keeping PHP out of our display layer. All the important projects do it that way.

http://www.garfieldtech.com/blog/mvc-vs-pac

 

Vel, du måtte jo begynne å trolle i denne tråden. [..] du er tydeligvis en som prøver å late som du kan noe ved å kverulere, godt understreket ved valg av smiley. [..] Første tegn på at noen slipper opp for argumenter er at man prøver å drite ut motstanderen.

Stor gutt, du - voksen og greier. Klarer å holde seg unna de dumme smileyene gjør du også, ikke verst. Kan jeg bli akkurat som deg..?

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
For å øke kvaliteten på tråden utfordrer jeg deg herved til å komme opp med annen arkitektur som er hyppig brukt i WEButvikling (ikke programmering generelt).

Presentation-Abstraction-Control.

Flott! Lærerikt for leserene av tråden.

 

Vi snakker om webutvikling. Det stod ingenting om webutvikling i linken din, i såfall får du quote der det står nevnt.

Ordet webutvikling trenger ikke eksplisitt å være nevnt for at de skal være brukelig i websammenheng. Jeg tror faktisk jeg har sett samtlige patterns blitt tatt i bruk i webprosjekter, selv om kun et par av de hensiktsmessige. (Mest pga. HTTPs states eller snarere mangel på de, som du nenvte)

Når vi snakker om webutvikling så forventer man at det er en link om webutvikling man får servert, ikke en link til generell arkitektur. Derfor blir linken lite relevant selv om bl.a PAC er nevt der. En leser orker ikke klikke seg igjennom x antall linker for å finne den eller de linker som støtter DITT argument.

 

Jeg blir med en gang minnet om følgende artikkel når jeg leser det du skriver.
It's a web app, so we have to use MVC. That way we separate the logic and presentation, which means keeping PHP out of our display layer. All the important projects do it that way.

http://www.garfieldtech.com/blog/mvc-vs-pac

Forfatteren har rett hvis du skal følge definisjonen av MVC til punkt og prikke. Likevel vil jeg påstå at hvis du setter deg inn i MVC vil du få en god forståelse for hvordan ting fungerer på web. I mitt innlegg nevte jeg MVC som en av mange ting å sette seg inn i, men det var aldri meningen å gå i dybden av forskjellene mellom 'web-MVC' og 'app-MVC'. PAC faller i samme 'felle' som MVC når det kommer til web. Min kritikk til ditt første innlegg var at du kun kom med kritikk uten en klart argument for din påstand.

 

Vel, du måtte jo begynne å trolle i denne tråden. [..] du er tydeligvis en som prøver å late som du kan noe ved å kverulere, godt understreket ved valg av smiley. [..] Første tegn på at noen slipper opp for argumenter er at man prøver å drite ut motstanderen.

Stor gutt, du - voksen og greier. Klarer å holde seg unna de dumme smileyene gjør du også, ikke verst. Kan jeg bli akkurat som deg..?

Oh, the irony :) ( <-- Til din fornøyelse ). Endret av Azidops
Lenke til kommentar
Nå har jeg en del å få lest på. Jeg er interessert i å lære meg web-programmering, men jeg er ikke den personen som skal utdanne meg innen programmering, så skjønner dere litt hvordan jeg tenker... Takk for engasjement!

Fint. Bare ignorer den kunnskapskrangelen mellom disse guttene her ;)

 

Har du link til siden din?

Det du trenger for å lage et dynamisk nyhetssystem selv, er:

- HTML som blir grensesnittet for både webeditoren og visning av selve nyhetsinnlegg

- PHP (eller annet serversidespråk) som tar imot info fra webeditoren og sender det til database, og på samme måte henter nyhetsinnslagene frem igjen fra databasen og til nyhetssiden

- SQL database hvor nyhetene lagres.

 

Begynn med å lære deg å skrive til databaser (feks mysql) og lese fra via serversidespråk, om du ikke kan det fra før.

Endret av MikkelRev
Lenke til kommentar
Fint. Bare ignorer den kunnskapskrangelen mellom disse guttene her ;)

 

Har du link til siden din?

Det du trenger for å lage et dynamisk nyhetssystem selv, er:

- HTML som blir grensesnittet for både webeditoren og visning av selve nyhetsinnlegg

- PHP (eller annet serversidespråk) som tar imot info fra webeditoren og sender det til database, og på samme måte henter nyhetsinnslagene frem igjen fra databasen og til nyhetssiden

- SQL database hvor nyhetene lagres.

 

Begynn med å lære deg å skrive til databaser (feks mysql) og lese fra via serversidespråk, om du ikke kan det fra før.

 

Nå har jeg begynt å lære meg database, i SQL.. Legger med en link til hjemmesiden, som ligger på skolenettet. hehe!

 

Hjemmeside

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...