Gå til innhold

Slutt på den tåpelige 35 år gamle 200 kronersgrensen ?

Anbefalte innlegg

Ifølge EU fungerer ikke netthandelen over grensene i Europa. Dette vil EU kommisjonen gjøre noe med.

Dette kan bety at den idiotiske snart 35 år gamle 200 kronersgrensen forsvinner, den ble faktisk opprettet i 1975.

Vi netthandlere får leve i håpet.

Du kan lese mer om dette på www.dn.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du får jo ikke noe for 200kr lengre nesten..

Den skulle vært på nærmere 1000kr.

Hvor mye fikk du for 200kr i 1975 da?

200 kr. i forhold til årsgjennomsnittet for 1975 tilsvarte 941.79 kr. i oktober 2009.

Dette tilsvarer en prisstigning fra årsgjennomsnittet i 1975 til oktober 2009 på 370.9 prosent.

http://www.ssb.no/kpi/kpi.cgi?lang=n&b...amp;tilaar=2009

Endret av awesnes
Lenke til kommentar
Det vil isåfall bety slutten for endel norske bedrifter...

Hvem vil da kjøpe spill, bare for å ta ett eksempel, i Norge når du får de billigere på sider som feks play.com?

Det er nøyaktig slike holdninger som gjør at vi ikke har noe spesielt trykk på prisene i Norge. Hvis nordmenn kunne handle for større summer i utlandet, så måtte norske butikker senke prisene sine sånn at nordmenn fikk et konkurransedyktig prisnivå.

Hvorfor skal vi måtte betale dobbel pris på spill for eksempel? Eller se på prisene på TV-serier. En sesong kan koste 250-300 kr i England eller USA, mens her man vi betale 500-600 kr for samme boks.

Er ikke uten grunn til at ordtaket "det er godt å være rik i Norge" eksisterer.

Lenke til kommentar

Dragen: Spøker du? Eller er du virkelig ikke klar over at norske bedrifter må betale både moms og (vesentlig høyere) skatt?

Å kreve å at tollgrensen for import skal heves er like dumt som å kreve at moms skal fjernes på varer under 1000 kr i butikker i Norge.

Jeg utfordrer noen til å komme med et godt argument for hvorfor utenlandske butikker skal slippe moms, når alle norske butikker må betale moms.

Et bedre forslag enn å heve grensen, er å fjerne fortollingsgebyrene/tilrettelegge bedre for egenfortolling.

Endret av John-B
Lenke til kommentar

Vel, skal være enig i at norske butikker i endel tilfeller sikkert kunne ha priset seg bedre.

Men om dette innføres, vil Norske butikker som ikke har mulighet til å kjøpe inn spill(bare for å fortsette på det tidligere brukte eksempelet) i store kvantum ikke klare å prise seg like lavt som feks play.com gjør.

Personelig kunne jeg godt ha tenkt meg 1000kr tollgrense jeg, men for norsk økonomi sin del tror jeg ikke det er så lurt.

Jeg innehar på ingen måte noen spessiell kompetanse når det gjelder dette dog, så kan hende jeg tar helt feil.

Men tar gjerne imot argumenter på hvorfor dette blir bedre for Norge som helhet, og ikke bare fordi man personelig sparer ett par kroner på å kjøpe fra utlandet.

Lenke til kommentar
Jeg utfordrer noen til å komme med et godt argument for hvorfor utenlandske butikker skal slippe moms, når alle norske butikker må betale moms.

Utenlandske butikker/bedrifter inkluderer ikke MVA i prisen ved eksport. Dette gjelder hele verden så vidt jeg vet.

Internasjonale handelsavtaler mellom nasjoner.

Det samme gjelder norske bedrifter hvis/når disse skal ekspotere varer ut av landet.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig blir alt dyrere i Norge når alle i norge skal ha høy lønn.

Tipper gjennomsnittslønnen til ansatte i nettbutikker og vanlige butikker er vesentlig høyere enn i de fleste andre land,i tillegg så selger de i mye mindre kvantum.

Ergo blir varene dyrere.

Men for spill,film og andre ting som kan lagres digitalt synes jeg vi børe gå totalt vekk fra fysiske varer.

Hva skal du med boksen eller DVD'en når du faktisk ikke trenger den?

Det ville vært hensynsfullt både for prisen sin del og miljøet.

Ellers synes jeg personlig det hadde vært fint om man hevet tollgrensene i dette landet littegranne, men ikke for mye. Litt proteksjonisme må man ha, ellers kan man like godt bare bli med i EU.

Bra for forbrukerne, dårlig for butikker og staten. Staten er jo interresert i å beskytte de norske bedriftene fra utenlandsk konkurranse, selv om det ikke alltid virker sånn.

Lenke til kommentar
Men for spill,film og andre ting som kan lagres digitalt synes jeg vi børe gå totalt vekk fra fysiske varer.

Har sett mørkt på å måtte laste ned 50GB med data for å sett en film :dontgetit:

Ikke aller her i norge som har fiber enda.

Lenke til kommentar

Har sett mørkt på å måtte laste ned 50GB med data for å sett en film :dontgetit:

Ikke aller her i norge som har fiber enda.

Tar uansett 10 timer med 1.3MB/s å laste ned 50GB. Instant access is what i want.

Lenke til kommentar

Vel enten om det lagres via web eller på egen PC, er det jo bare litt planlegging som skal til. Begynn å last ned dagen før du skal se det og evt lagre mediet på PC, harddisker er gangske rimelige.

Du laster det ikke ned hver dag.

Tror nok at bredbåndshastighetene kommer til å bli mye høyere også, teknologien er der. Den er bare ikke tatt skikkelig i bruk enda.

Tålmodighet og planlegging :)

Lenke til kommentar

Man er kun interessert i fri konkurranse på de områdene det er positivt for landet vårt, slik som verft og shipping industri.

Fri konkurranse er bra for samfunnet og økonomien, det sikrer også at norske bedrifter får lettere innpass på utenlandske marked. Uten EU så tror jeg at markedet innad i Europa ville ha sett annerledes ut, med mye mer monopolregler og proteksjonisme (i form av blant annet toll) enn det vi har i dag.

Jeg er for ihvertfall en økning av dette fritaket, samt endring etter prisstigning hvert år eller annet hvert år. Fysiske butikker tror jeg neppe taper på dette, historien har gang på gang bevist at markedet klarer å regulere seg selv.

Lenke til kommentar
Nye vil oppstå og klare seg fint.

Hvordan vil de klare seg fint dersom de med norsk prisnivå skal konkurrere med utenlandsk prisnivå?

Senke prisnivået? Ja, vi kunne jo selvsagt senket norskt prisnivå OG lønnsnivå ned til et gjennomsnittlig europeisk nivå. Kjøpekraften vår ville kanskje blitt den samme, men du hadde da ikke hatt råd til å kjøpe særlig mer av den grunn, ei heller i en utenlandsk butikk.

Hvor mange bedrifter skal holdes kunstig i live?

Kunstig i live? Vi snakker om å ha et næringsliv også i Norge. Landet er avhengig av det. Hvem skal betale lønnen din om bedriftene går dukken og alle pengene forsvinner til utlandet?

Jeg tviler på at f.eks. en engelskmann ville bestille fra en norsk butikk om prisen var den samme i England. Det ville betydd lengre leveringstid og ikke minst dyrere fraktkostnad.

For Norge og næringslivet, ville et lavere kostnadsnivå helt klart vært positivt. Men for deg som forbruker ville det sannsynligvis ikke gjort den store forskjellen.

Lenke til kommentar
Ifølge EU fungerer ikke netthandelen over grensene i Europa. Dette vil EU kommisjonen gjøre noe med.

Dette kan bety at den idiotiske snart 35 år gamle 200 kronersgrensen forsvinner, den ble faktisk opprettet i 1975.

Vi netthandlere får leve i håpet.

Det finnes ingen 200-kroners grense for handel over grensene mellom EU-land, og jeg tviler meget sterkt på at EU-kommisjonen bryr seg særlig mye om norske regler for forenklet tollbehandling ...

Hvis du sitter i Sverige og bestiller ting & tang fra en nettbutikk i England, så betaler du engelsk moms for sakene, akkurat som om du hadde vært i England og handlet der. Ettersom England har lavere moms-sats enn Sverige, så kan det være fordelaktig å bestille noe fra England. Igjen - det finnes ingen 200-kroners, eller 1000-kroners grense å forholde seg til. Varene fraktes fra selger til kjøper uten noen form for tollbehandling.

Du kan lese mer om dette på www.dn.no

Du kunne godt ha linket til artikkelen - jeg finner ingen artikler om dette temaet listet opp for 22.11.09 -, så man kunne få sett med egne øyne om dette hadde noe som helst med Norge å gjøre.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ville det ha vært deilig og kunne handle mer,billigere.

Det er en ting som ikke har kommet frem ennå.

I Norge er vi ca 4,8 millioner innbyggere med stort og smått det tilsvarer en middels by ellers i verden,så inntjeningsmulighetene er selvfølgelig ikke samenlikninsbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...