Gå til innhold

Fjellbua - Stedet for småprat og skrøner om jakt og fiske.

Demonfudge

Anbefalte innlegg

I morgen (lørdag 10. sep) begynner endelig årets største begivenhet. Selvsagt snakker jeg ikke om at episode 28 av Bonanza blir vist på TV2 kl 10:30 på lørdag, men at hjortejakta er i gang fra lørdag kl 00:00 til 23. desember.

Dette blir spennende!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herlig tur i dag!

Er i et jaktlag beståande av fire stk. inkludert meg. Gikk først opp på bøen, hvor det var tomt. Gikk deretter bort til ei myr, hvor jeg støtte på en spissbukk. Litt irriterende situasjon, da jeg studerte myra med håndkikkerten. Gikk et par steg fremover, og der stod spissbukken akkurat slik at jeg ikke så den da jeg speidet utover myra. Den så meg akkurat på samme tidspunkt som meg. Det var noen sprakebusker, og jeg skyter aldri stående selv om holdet i dette tilfellet var 30-40 meter. Kunne med andre ord ikke skyte fra kneet. Gikk to meter til siden, bøyde meg ned, heiv opp rifla, men da sprang spissbukken. Men men, fin opplevelse.

Litt senere oppdaget jeg en stor bukk som stod i siluett på fjellet (1500 meter unna?) uten bruk av kikkert. Fantastisk morsomt å se den stå der i 15 minutter. Litt etterpå kom det enda en bukk, så da bestemte laget seg for å ta den. (To stk var allerede plassert oppe på fjellet). Like etterpå hørte vi skudd, og da hadde faren min tatt ei kolle.

Så prøvde jeg å komme meg på toppen, for så å overaske dem ovenfra. Den andre personen jeg var med, skulle gå inn under dem. De to andre var plassert lenger inne. De fikk været av han som skulle komme inn nedenfra, og klarte på magisk vis å unngå meg. Den ene bukken gikk i bakken på den ene posteringsplassen lenger inne på fjellet.

Ufattelig tungt å dra to dyr ned fra fjellet. I følge Gulesider (tegn og mål-funksjonen) har jeg gått nærmere 10-12 kilometer i dag. Tungt, men fin tur!

Ble en liten tur på bøen i kveld, men der var det helt tomt.

Ut i skogen igjen om 7 timer, god natt. :p

• Liker 2
Lenke til kommentar

I går falt det to spissbukker. Var litt heldig. Den første falt etter 10 meter. Lå og så på den igjennom kikkertsiktet i 20-30 sekunder i tilfelle den skulle reise seg igjen, noe den ikke gjorde.

Deretter så jeg at den andre spissbukken som var med ble stående og se på, med breisida mot meg. Fikk inn et skudd, og resultatet ble en suksessfull jakttur. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I går falt det to spissbukker. Var litt heldig. Den første falt etter 10 meter. Lå og så på den igjennom kikkertsiktet i 20-30 sekunder i tilfelle den skulle reise seg igjen, noe den ikke gjorde.

Deretter så jeg at den andre spissbukken som var med ble stående og se på, med breisida mot meg. Fikk inn et skudd, og resultatet ble en suksessfull jakttur. :)

ååå det hadde vert fantastisk å sett,

det nærmeste jeg kommer til jakten er å hjelpe med parteringen av dyret etterpå.

Lenke til kommentar

Ble vel totalt ca 90 kilo med kjøtt den helga. Ingenting smaker så godt som hjortekjøtt. ;) Mye av det er solgt og gitt bort til venner og kjente, kanskje noe blir solgt til matvarekjeder.

Når man sitter med middagsbordet med herlig biff, poteter i brunsos, litt grønnsaker og ertestuing, med et glass med rødvin i hånda, så vet man at det var verdt det. :)

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Hehe, var på fjellet i dag tidlig (500 moh). Er heldigvis ikke kommet snø så langt ned, men så i horisonten at det var begynt å samle seg en del snø på de høyeste fjella. Begynner å bli kaldt nå, -3 her forrige natt. Var ute på smygjakt i dag tidlig, snek meg innpå ei kolle, men tror den hørte meg. Var jo frossent, så nesten helt umulig å snike seg innpå hjorten - spesielt når den ligger over deg.

Blitt noe ryper på deg da?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fikk en utrolig spennende jakttur i måneskinn på bøen natt til mandag.

Jeg og faren min gikk opp på bøen i 23-tida, og det var klarvær og måneskinn. Det var ikke fullmåne, men akseptabelt (dyret måtte være nærme for å evt. kunne skyte).

Vi så raskt fire dyr som gikk og beitet på andre siden av et gjerde, ca 200 meter i fra oss. Vi snek oss rundt en haug, og inn i en skogkant rett ved siden av bøen. Vi stod inni og så med håndkikkerten bort på dyrene, og de hadde en tendens til å trekke mot oss. Etter ca. 30-40 minutters venting, så kom de nærmere mot oss. Helt plutselig hørte vi forferdelig med tunge skritt, og jeg så fire brune pelsballer som kom springende rett mot oss. De stoppet 30-40 meter i fra oss, og begynte å beite. Siden de hadde kommet så raskt, så hadde vi ikke klart å få oss i skytestilling.

Så når det står fire hjorter, som kjent har ekstremt god hørsel, så nærme - så skal det ikke mye lyd til før de hadde hørt oss.

Fra tidlig av så kunne vi se at det ene dyret var en stor bukk, og vi hadde lyst å prøve oss på den. Den derimot, stod rett fremfor litt høyt gress - og inni skyggen fra månelåset, så det var såvidt vi kunne se den med det blotte øyet. Jeg kunne høre faren min - som stod rett ved siden av - sitt hjerte banke på grunn av spenningen. Her STÅR vi rett og slett og ser på Norges mest skye dyr beite. : D

Det gikk sikkert 2 minutter før tre av dyrene sprang litt videre inn på bøen, og fortsatte å beite. Bukken derimot hadde blitt obs på noe, og sprang i motsatt retning og stilte seg opp 80 meter i fra oss og begynte å se inn mot skogkanten i ett minutt. Før vi visste ordet av det var alle hjortene borte, og vi gikk tomhendte hjem. Det at vi gikk tomhendte hjem, gjorde ingen verdens ting da jeg mener opplevelsen var gull verdt alene. :)

Lenke til kommentar

Det er så absolutt fantastiske dyr. Skal ut å prøve meg i måneskinnet igjen på fredag kveld, er nesten helt forelsket i jaktformen nå. Ja, den krever mye mer sikkerhet enn jakt i dagslys. Men man kan komme mye nærmere dyret, og det i seg selv er utrolig spennende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...