Gå til innhold

Fjellbua - Stedet for småprat og skrøner om jakt og fiske.

Demonfudge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lørdagen var vi på den "lure" plassen og jaktet. Det er et øde sted uten veiforbindelse. Vi måtte ta båt over en fjord for å komme oss dit. Vi regnet med at det er få eller ingen som har jaktet der. Så vi forventet også å få fugl. Men det var helt dødt. Enormt skuffende.

I går gikk jeg et annet sted og der var det like dødt. Det må være sinnsykt lite rype, i hvert fall skogrype. Skal la hunden være hjemme i morgen og prøve meg på en fjellrypetur. Har vært på fire jaktturer i høst uten å fått noe, men jeg gir ikke opp ennå. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hatt en herlig helgetur hjemme på hjortejakt. Snøen er kommet, noe som er veldig bra med tanke på å spore opp dyr.

Uheldigvis har vi ikke sett ett eneste dyr. Dette til tross for at hele skogen nærmest har vært nedtrakket... Litt irriterende, men det har ihvertfall vært fint vær. Herlig å være ute i skogen når nysnøen har kommet! :)

Lenke til kommentar

Var på en tur for to uker siden, tanken var jakttur, men veien opp til fjellet ble bare mer og mer igjensnødd så jeg var nødt til å snu. Var ca. 40 cm snø på det verste så det var ikke håp. Uansett på veien opp så jeg dobbelt sett jervespor som gikk langs hele bilveien. Jeg gikk ut for å følge de i håp om å se jerv, men de gikk så langt opp på fjellet at jeg ikke giddet gå lengre i dypsnøen. Men det var ganske kult å følge de sporene. Artig å vite at de er der. :) En annen gang kanskje...

Lenke til kommentar

Så absolutt morsomt å følge spor. Oppdaget utrolig mye spor etter mår og rev, i tillegg til hjort. Den ene plassen hvor vi pleier å krysse en elv, var det tydelige spor etter klauvene til hjorten i "støvet" på isen. Hadde nok vært der et par minutter før jeg kom, men de krysset over på nabovaldet så kunne ikke følge sporene.

Hadde det ikke vært for snøen, så hadde jeg trodd at hjorten var som blåst bort fra området våres.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Har muligens lyst til å ta jegerprøva og den slags, og prøve meg på harejakt. Fordi jeg synes det høres utrolig spennende ut, og fordi bestefaren min jaktet veldig mye (på hare).

EDIT: Andre bestefaren min jaktet veldig mye på elg, men jeg synes ikke det høres like spennende ut, dessverre.

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar

Har muligens lyst til å ta jegerprøva og den slags, og prøve meg på harejakt. Fordi jeg synes det høres utrolig spennende ut, og fordi bestefaren min jaktet veldig mye (på hare).

EDIT: Andre bestefaren min jaktet veldig mye på elg, men jeg synes ikke det høres like spennende ut, dessverre.

Ta deg en tur ut på storviltjakt. Anbefales! Jeg har ikke vært på elgjakt, men har jaktet en del hjort. Utrolig spennende med smygjakt, selv om jeg ikke er spesielt erfaren. Det å kunne smygjakte er en kunst, etter min mening.

Koster det mye for jaktprøver osv, eventuelt kurs som er påkrevd? Det begynner faen meg å bli på tide.. Det er hovedsaklig snakk om storvilt.

Har du jegerprøven? Den pleier å koste noe rundt 1000-1500 avhengig av hvilket sted du tar det. Boka koster litt den også, husker ikke pris. Da må man møte opp på teoritimer, samt man får prøve seg litt på skytebana.

For å kunne jakte storvilt må man ha en årlig skyteprøve. Minimum 30 skudd fordelt over to dager, og så skyteprøve på hjorteskive (100 meter, ringen er 30 cm i diameter). Skyter du med kombinasjonsvåpen (hagle og rifle i samme våpen) må du ha tre av tre skudd innenfor ringen. Vanlig rifle så må 5 av 5 skudd innenfor ringen.

Det er stort sett det som skal til.

Lenke til kommentar

Koster det mye for jaktprøver osv, eventuelt kurs som er påkrevd? Det begynner faen meg å bli på tide.. Det er hovedsaklig snakk om storvilt.

Har du jegerprøven? Den pleier å koste noe rundt 1000-1500 avhengig av hvilket sted du tar det. Boka koster litt den også, husker ikke pris. Da må man møte opp på teoritimer, samt man får prøve seg litt på skytebana.

For å kunne jakte storvilt må man ha en årlig skyteprøve. Minimum 30 skudd fordelt over to dager, og så skyteprøve på hjorteskive (100 meter, ringen er 30 cm i diameter). Skyter du med kombinasjonsvåpen (hagle og rifle i samme våpen) må du ha tre av tre skudd innenfor ringen. Vanlig rifle så må 5 av 5 skudd innenfor ringen.

Det er stort sett det som skal til.

Kjente til skyteprøven, men har ikke jegerprøven, nei. Hvem er det som arrangerer slike kurs?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Og nå, etter litt forsinkelser, fikk jeg endelig tatt skyteprøva. Tok den med to forskjellige rifler, og var litt heldig med været. 10 minutter etter jeg var ferdig med rifle nr 2, så kom det tåke som gjorde at det var helt umulig å se skivene på 100 meter. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...