Skogsraa Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Misunnelig på det fiskevannet ditt. Jeg må nok betraktelig lenger. Hvordan er størrelsen på fisken du får? Jeg får stort sett ørret på 100-200 gram. Har fått på 350 gram før, men vanligvis må jeg fiske laks hvis jeg skal oppleve fisk på over kiloen. Har aldri fått laks, men det har skyldtes uflaks. Jeg og far fisker av og til i ei privat lakseelv på hjemtraketene hans. I sommer fikk "vi" en på 7,5 kilo. I løpet av dette året skal jeg ta laks. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 De letteste modellene til Bergans veier jo ingenting, men de er ikke veldig praktiske og passer ryggen dårlig. Når en bærer veldig mye uansett gjør ikke noen kilo ekstra noe særlig. Skjønner poenget for de som bærer tungt – jeg prøver å få sekken ned mot 10kg inkludert telt, sovepose og liggeunderlag – da går det dårlig om sekken alene veier 5. (Ender gjerne på ca. 12kg, riktignok, blir ofte til at en tar med litt ekstra småtteri for sikkerhets skyld.) Takk for tips om turmat. Et triks jeg ofte bruker er å ha en pose hakkede hasselnøtter som blandes inn i havregrøten til frokost. Mye mer smak og energi. Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 (endret) Er det en ting som er viktig for en fin tur så er det trivselen. Er det en ting som er viktig for trivselen så er det god mat. Edit: på en tur på 2 overnattinger vintertid med telt og hele pakka ender jeg som regel på ca 13 kg. Da har jeg som regel med meg for mye. Endret 7. januar 2010 av Skogsraa Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Misunnelig på det fiskevannet ditt. Jeg må nok betraktelig lenger. Hvordan er størrelsen på fisken du får? Jeg får stort sett ørret på 100-200 gram. Har fått på 350 gram før, men vanligvis må jeg fiske laks hvis jeg skal oppleve fisk på over kiloen. Har aldri fått laks, men det har skyldtes uflaks. Jeg og far fisker av og til i ei privat lakseelv på hjemtraketene hans. I sommer fikk "vi" en på 7,5 kilo. I løpet av dette året skal jeg ta laks. Jeg har faktisk ikke fisket i dette vannet ennå, men det er gjedde og abbor i det hvertfall. Jeg vet om gjedde opptil 10 kg som er tatt (det ble sagt 12 men rundt bålet så legger du jo automatisk på et par kg ekstra) og når det kommer til abboren er det mye smått men også mellomstor abbor. Jeg har fått mye gjedde i andre vann i området her, men i året som var så var det moren min som "vant", da med tre fine gjedder på samme dag, 5, 4 og 2 kg. Euklid: Hasselnøtter skal jeg jaggu prøve til sommeren. I fjor sommer ble det ris med peanøtter, og lyngblader som jeg stekte rask i panna. Gikk stort sett i det eller havregrøt, hvertfall til frokosten. Ellers så har jeg alltid med meg spekepølser av ymse slag, som jeg kjøper når jeg får muligheten til det. Tørket rådyrhjerte har jeg med meg hjemmefra. Et par skiver med noe sånt kan jo også sette god smak på maten. Når det gjelder potetmos eller ris så foretrekker jeg faktisk ris. Potetmos synes jeg blir utrolig kjedelig i lengden, men det er mye på grunn av at potetmosen er norsk. Svensk potetmos av merket Felix skal kjøpes inn før neste langtur hvertfall. Ellers så har jeg alltid med meg greie mengder med melkerull. Og pipe/pipetobakk, det er kos for meg på langturer. Og ja, kosen er viktig på turer som Skogsraa nevner. Det å ikke la seg irritere lett over ting, og tenke alternativt i forhold til løsninger, om noe ikke skulle fungere, er viktig for meg. Jeg hadde med meg en i fjor som ikke klarte det, endte med at han satt i en uke på fjellet med langstøvler, regnjakke og regnbukse fordi han ikke ville at myggen skulle stikke han. Jeg som ikke bryr så mye om sånt ble nesten ikke stukket, men han som irriterer seg over slikt, time ut og time inn, ble stukket som et rent helvete. Av utstyr så veier liggeunderlaget mitt 3-400 gram, soveposen veier 1 kg og teltet rundt 3 - 5 kg. Teltet kan jeg få lettere, men det jeg har er såpass stort fordi det skal være mulig å ha med seg en hund. Jeg synes også det er greit å kunne tenne primus i teltet, selv om jeg som oftest gjør det utenfor teltet. I fjor bar jeg en sekk på ca 35 kg, og det ble ikke for tungt for meg, men så tok jeg mange pauser oppover også da. Men jeg merker godt at jeg er en smålubben sofagris, og skal gå mer med sekk før det blir turer til sommeren. Endret 9. januar 2010 av DemonFudge Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Når det kommer til det med mygg, så er det alltid noen som blir bitt mer enn andre. Jeg tror det ahr med blodet å gjøre. En som spiser mye søtsaker har jo mer sukker i blodet. Det kan vel kanskje påvirke myggen litt. Jeg merker i hvertfall at jeg alltid blir bitt mye mer enn andre, uten noen spesiell grunn. Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 9. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Ja, det er klart. Men myggen flyr ofte opp i ansiktet og inn i nesa og andre kroppsåpninger du tilfeldigvis ikke har dekket til. Endret 9. januar 2010 av DemonFudge Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 9. januar 2010 Del Skrevet 9. januar 2010 Mygg ja. Fy faen jeg hater mygg. Når jeg irriterer meg over hvor kaldt og glatt det er for tida så tenker jeg mange ganger på at det i vært fall ikke er mygg i tillegg. I fjor sommer var det heldivis veldig lite mygg og jeg håper det blir det samme nå til sommeren. Ellers, jeg har noen ganger lagt en 10 kgs. manual oppi sekken hvis jeg ikke har hatt noe særlig annet med meg bare for å trene litt. Funker fint på dagsturer slik at man ikke får helt sjokk når man pakker opp til overnattingsturer. Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Når det er absolutt helt tjukt av mygg, da merker jeg at jeg blir irritert. Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg gleder meg enormt til å teste ut den nye haspelstanga mi til sommer. Håper jeg får til flere fine turer med fiskelykke og hyggelige timer rundt bålet. Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Ein fiskers dikt (på improvisert dialekt jeg på ingen måte behersker) Eg rodde meg ut Dar kor fisken bur Kastet stanga Utti vatnet Bettet sank Ned mot bunnen Eg sett der stille Glor i vatnet Ikkje ein skit Nappar i stanga Bøljane e borte Fesken og Sola skin Det svir i augo Eg glemde hattin På brygga heimo Eg held att augo Det svir ikkje Eg ser meg sjølv Ned i vatnet Over meg er sola Eg e i skyggen Sola svir ikkje Når eg ser ho i vatnet Stanga rykkar Eg jublar Eg sveivar inn Ein fin torsk Med skjegg som eg Og utsprotne auge Eg festar nytt bett Slepp ut snøret Det bit straks Enda ein torsk Dinna e stør Eg har ikkje sett slik før Eg ror meg inn Til brygga ved heimen Hattin ligg der Solbrent og forfalen Eg tar den på Og trekkj inn båtin Margreth kjem løpand Ho tek i fesken "Dissa e fin" Sei ho smilandes Ho tek dem inn Stelle te meddan Eg liker å feske Enndå eg ikkje får noko Båtin har ikkje navn Eg skal kalle han noko Eg vet ikkje helt Kanskje "fiskarbåtin" Skrev nettopp. Det handler om en gammel fisker. Følte at det passet her. Endret 11. januar 2010 av Skogsraa Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 14. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2010 Var slettes ikke dårlig det der, Skogsraa. Og ja, jeg gleder meg til fiske jeg også. Får håpe det blir like bra som i fjor, da var det jo helt vilt. Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Jeg har en flott evne til å improvoisere dikt og sanger. Pleier alltid å synge høt på tur. Enten andre er emd eller ikke. På en tur sang jeg irkse slagere hele tiden. Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 20. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2010 (endret) Jeg nyter stort sett stillheten når jeg er på tur. Men sang kan være greit innimellom da. Nå gleder jeg meg til sommeren altså. Deilig med vinter og kulde, men det er jaggu godt med sommer også. Det meste blir liksom lettere da, stort sett hvertfall. Jeg gleder meg til første natta i teltet og bare høre på naturen rundt meg. Endret 20. januar 2010 av DemonFudge Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Jeg gleder meg også en smule til sommeren, ja. Ingen som vil overnatte i skogen/på fjellet med meg, og jeg får ikke dra alene. Sukk! Lenke til kommentar
medlem-173043 Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Jeg gleder meg også en smule til sommeren, ja. Ingen som vil overnatte i skogen/på fjellet med meg, og jeg får ikke dra alene. Sukk! Hvor bor du da? Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Ikke allmenn informasjon Lenke til kommentar
medlem-173043 Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 hehe, ok. jeg har selv en interesse for turer i villmarka. Men mitt problem er også at ingen vil bli med. Eller jo foresten så var det en som ville bli med på en overnattings tur ute i lokaltraktene, men dagen før sa han at han ikke ville. jeg begynner på jegerprøva nå om 2 dager og siden vi er samma alder tenkte jeg hvis du bor i nærheten av Vestfold, så kunne man kanskje jakta litt sammen når man ble eldre Lenke til kommentar
Skogsraa Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Jeg tar jegerprøven til påske. Bor i Trøndelag, så det blir nok vrient. Skulle bare ønske jeg fikk dra alene. Bare noen kilometer opp i skogen. Der vil jeg sette opp presenning, grille bål, drikke kaffe og nyte livet. Skulle gjerne vært med deg! Lenke til kommentar
christer-R Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Ikke kjøp 90, kjøp stor nok først som sist. Man angrer den dagen man plutselig ikke har plass til alt man skulle hatt med seg. Anbefaler Norrøna sin Recon Pack på det varmeste! Litt uvant den første turen siden hoftebeltet er leddet, og beveger seg med hofta, men etter det er det bare velstand! En sekk som i seg selv veier nesten 5 kg må da bli fryktelig tung på en del turer? Nå foretrekker jeg riktignok å ha en veldig lett sekk, og kjøper alt så lett som mulig, på bekostning av f.eks. plass i teltet. Et lite spørsmål: har dere noen turmattriks, når man er møkk lei av Real Turmat og fiskelykken er heller begrenset? Nå er jeg riktignok i forsvaret, så å bære stor pakning på under 20 kilo skjer aldri. Bærer man først stor pakning i forsvaret skal det mye til å få denne under 30 kilo om man har med seg det man trenger, og i tillegg kommer våpen, ammo, magasiner og mer til. Synes det er en uting å bære så lite som mulig, da man fort sliter om man blir pent nødt til å bære tungt. Av mat er det kun fantasien som stopper deg. Har man med utstyr til det kan man lage det meste utendørs! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå