Gå til innhold

Fjellbua - Stedet for småprat og skrøner om jakt og fiske.

Demonfudge

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tittet rundt etter en tråd der man kunne prate løst og fast om jakt og fiske, og kanskje komme med et par skrøner.

Jeg fant rett og slett ikke noe lignende, så derfor laget jeg en ny tråd. En tråd for uformell prat om kosen rundt bålet, fine turer med fiskestang, børse og annet utstyr.

Kom gjerne med bilder, jakthistorier og andre ting som hører til.

Det finnes egne pratetråder for andre ting på dette forumet, men denne tråden er for jakt og fiske.

Konkrete problemstillinger skal derimot tas i egen tråd.

Endret av DemonFudge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv sitter jeg nå og planlegger tur til Elgå/Femund neste sommer. Var der en tur tidligere i år, men da reisekameraten var av den vanskelige typen (orker ikke rense sin egen fisk og må drite på utedass osv) så har jeg funnet ut at jeg rett og slett må oppover igjen - alene. Eller det vil si, kun meg og bikkja. Regner med å bli borte i rundt 14 dager, og jeg gleder meg noe helt forferdelig. Jeg tenker turen går opp til Revlingsjøan igjen, da jeg likte meg svært godt der.

Skal begynne å trene opp både meg selv og bikkja nå snart, så dette kan bli fine greier. Heldigvis bor jeg ikke så langt unna Skjelbreia, så det blir nok mange fine turer i det området, hvertfall når det har kommet litt snø. Trening med kløv, pluss at jeg må få litt bedre kondis selv. Trening med tung ryggsekk er også et must.

Endret av DemonFudge
Lenke til kommentar

Til påske skal jeg ta jegerprøven. Da blir det bare å legge i vei på jakt til høsten. Bor oppi skråningen til et veldig stort skog/fjellområde. Noen kilometer oppe i skogen er det en plass det observeres veldig mye hare. Tror jeg skal kjøpe av pappa hagla han, da han ikke har brukt den siden han kjøpte den bukt for 400 spenn på midten av syttitallet. Gleder meg enormt.

Veldig fin tråd, men de fleste forumbrukere er vel late datanerder.

Lenke til kommentar

Åh, det høres fint ut! Jeg arvet selv et par våpen etter min far, gleder meg til å få brukt de.

Jegerprøven har jeg lyst til å ta, men er for tiden arbeidsledig, så da er det ikke akkurat prioritert.

Driver igrunn å titter litt på soveposer. Kjøpte meg en tidligere i år, som jeg skulle bruke om sommeren/tidlig høst, men første turen med den så revna den innvendig.

Ja, egentlig synd at ikke så mange bruker denne tråden, men jeg håper det kommer flere folk etterhvert. :)

Lenke til kommentar

Ja, det håper jeg også. Friluftsliv er virkelig flott. Onkelen min eier ei sæter i Forellhogna nasjonalpark, så jeg er ofte der. Liker meg veldig godt. Ikke innlagt vann, ikke solcellpanel og heller ikke telfondekning. Akkurat slik det skal være. Hvis en går på fjellet er det ikke et sjeldent syn med en reinsdyrflokk, eller to.

Skitt med den soveposen din. Ingen som kan lage skikkelige ting nå i disse moderne tider.

Lenke til kommentar

Ah, det er jo sånn det skal være.

Moren min og jeg eier en hytte sammen, og vi vurderer å gå bort fra innlagt strøm igjen. Har hatt det nå i over 15 år, men mye av kosen blir jo borte.

Har en haug med andre soveposer, men det er bare ergerlig når det går i stykker på første prøveturen. Vanligvis så bruker jeg soveposene 1 uke hjemme først, for å teste litt, men det rakk jeg ikke med den.

Lenke til kommentar

fin tråd:-)

Vi er et kompisgjeng som bruker og dra inn på Finnmarksvidda hvert år. Kjører litt over 70 mil for og komme oss dit. Men når vi er framme, og leirplassen er i orden, er det værdt hver eneste kilometer! Vært litt dårlig fangst de siste årene, men for en tur vi har!!! Vidda er en helt rå plass og jakte på:-) Milevis med stort sett urørt natur! Og timene rundt leirbålet med bålkaffe og skitprat lever man LEEENGE på!

Kim

Lenke til kommentar

Det høres utrolig deilig ut! Kilometerne gjør ikke så mye når man først kommer fram nei, bruker vel 6-8 timer på å komme meg fram dit jeg skal til sommern (oppe ved Elgå) men når primusen/bålet er tent så er det verdt det altså. I tillegg så er det jo 5-6 timers kjøretur opp dit.

Fikk en liten røye der oppe i fjor, men fy søren så godt den smakte. :wee:

Jeg må ha meg ny ryggsekk etterhvert, rundt 90 liter. Vet ikke helt om jeg vil ha meg en rammesekk eller ikke neste gang, er ikke så fornøyd med den jeg bruker nå.

Edit: Er det forresten noen som har noen villmarks-dvder de anbefaler? Gjerne noe med litt av hvert (Fiske, jakt osv).

Endret av DemonFudge
Lenke til kommentar

Anbefaler å styre unna alt av villmarksfilmer og lugnende med mindre det er Lars Monsen. Av erfaring er de fleste i disse filmene pinglete byfiser med utstyr til samme pris som sommervillaer i Syd-Frankrike. Bare skrytete og slitsomme pingler hele gjengen.

Edit: Det ser ut som få personer er interesserte i dette temaet her på forum.

Endret av Liccentorp
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg må ha meg ny ryggsekk etterhvert, rundt 90 liter. Vet ikke helt om jeg vil ha meg en rammesekk eller ikke neste gang, er ikke så fornøyd med den jeg bruker nå.

Ikke kjøp 90, kjøp stor nok først som sist. Man angrer den dagen man plutselig ikke har plass til alt man skulle hatt med seg. Anbefaler Norrøna sin Recon Pack på det varmeste! Litt uvant den første turen siden hoftebeltet er leddet, og beveger seg med hofta, men etter det er det bare velstand!

Ja, det skulle jeg likt å sett. Helt ærlig. Skal overnatte i hagen en kald natt i vinter. Vil sjekke hvor mye kulde jeg klarer meg i.

Slapp av, her i trøndelag blir det aldri så kaldt at det er noe vits å prøve. Med riktig utstyr er det sykt hvor kaldt det kan bli før det blir problematisk.

Endret av christer-R
Lenke til kommentar
Ja, det skulle jeg likt å sett. Helt ærlig.

Ja, du skal ikke se bort fra at det blir noe sånt med tid og stunder.

Ikke kjøp 90, kjøp stor nok først som sist. Man angrer den dagen man plutselig ikke har plass til alt man skulle hatt med seg. Anbefaler Norrøna sin Recon Pack på det varmeste! Litt uvant den første turen siden hoftebeltet er leddet, og beveger seg med hofta, men etter det er det bare velstand!

Jeg vet helt ærlig ikke hva jeg tenkte på, vil selvfølgelig ha en sekk på minst 120 liter.

Brukte en rammesekk ganske mye i fjor, men den er jeg ikke så veldig fornøyd med. Skal prøve en annen sekk nå i helgen da jeg skal gå på truger i 2-3 dager og se hvordan den er. Bacon, hjemmelagde kjøttbullar og annet snacks er pakket ned.

Den her du tenker på?

Er meldt rundt 10-15 minus, men jeg kommer nok ikke til å sove i telt denne gangen, da jeg ikke har med varm nok sovepose og fordi jeg ikke skal være så lenge på tur. Men blir uansett godt å komme seg bort litt, har sett fram til denne turen siden i sommer. Synes det er veldig deilig med vinter, jeg.

Har faktisk med meg julelys av stearin jeg skal feste i et random tre jeg finner, og som jeg skal titte på mens jeg sitter der foran bålet og ser utover.. :wee:

Endret av DemonFudge
Lenke til kommentar

En sekk som i seg selv veier nesten 5 kg må da bli fryktelig tung på en del turer? Nå foretrekker jeg riktignok å ha en veldig lett sekk, og kjøper alt så lett som mulig, på bekostning av f.eks. plass i teltet.

Et lite spørsmål: har dere noen turmattriks, når man er møkk lei av Real Turmat og fiskelykken er heller begrenset?

Lenke til kommentar

De letteste modellene til Bergans veier jo ingenting, men de er ikke veldig praktiske og passer ryggen dårlig. Når en bærer veldig mye uansett gjør ikke noen kilo ekstra noe særlig.

Når det kommer til mat syns jeg Real Turmat smaker greit, men jeg blir ikke mett av en og de er ekstremt dyre. Vanlige gryterett/supper fra Toro funker fett hvis en vil gjøre det lettvint. De har vel en gryterett som er noe kjøtt i brun saus eller noe sånt. Den er ypperlig, for da kan en bare hive oppi det en måtte komme over av bær. En pose koster vel ikke mer enn 30 kr og metter 2 personer. Ellers er vanlig spagetthi godt og enkelt.

Lenke til kommentar

Jeg var på isfisketur i dag. Kjente fisken satt på og sveivet den opp. Etter hvert ble det tyngre og tyngre. Til slutt gikk den ikke videre. Den satt rett og slett fast i hullet. Jeg så ned og så bare øyet på den. Så jeg gikk 3 meter lenger bort og boret et nytt hull. Det første jeg så da jeg tittet ned var det andre øyet. Da ga jeg opp. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...