Nemesis90 Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 (endret) Hei Har en gammel laptop jeg skulle ta og sette opp for modern, så lastet jeg ned en flash fra acer sin egen hjemmeside og startet, alt gikk fint til jeg skrudde på pcen igjen da var alt fargete og masse linjer over hele skjermen, så jeg så nesten ikke noe av boot logoen. har prøvd og komme meg inn i pcen for og dra inn og ut bios batteriet og resette CMOS. men det tar år og skru seg igjenom den og er redd for og ødelege den gamle hardplasten som har limt seg fast. Har vel forstått at jeg har flashet med feil versjon, det var 2 versjoner en som var tilment en gammel revisjon og en ny, jeg tok desverre den gamle når jeg innså jeg hadde den nye. Finnes det en annen måte og få fikset dette på? Endret 22. november 2009 av lunnr Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Om det er feil BIOS så er det utrolig at den starter i det hele tatt. De fleste flashverktøy har også innebygde sjekker for å passe på at ikke bin filen er korrupt, og mer avanserte verktøy sjekker også at det ikke er feil BIOS for ditt hovedkort. Hvis du i det hele tatt klarer å starte opp så er det i praksis det samme å velge "load default" i bios som å resette CMOS. Begge deler vil sette standard instillinger til BIOSen. Hvis ikke du har mulighet til å gjøre noe på maskinen, og du ikke klarer å få clearet CMOS manuellt på hovedkortet så bør du håpe på at hovedkortet har en BIOS recovery/badflash recovery funksjon. De fleste litt nyere hovedkort har noe slikt. Det lar deg forhåndpreparere en USBpinne eller diskett med en ny bios og så automatisk flashe denne ved å holde inne en spesiell tastekombinasjon for eksempel. Sjekk den fulle manualen fra produsentens hjemmeside for å se om du har noe sånt du kan bruke for å flashe korrekt bios dersom det faktisk er det som er problemet. -Stigma Lenke til kommentar
Nemesis90 Skrevet 22. november 2009 Forfatter Del Skrevet 22. november 2009 Gud vet hva som har skjedd, jeg brukte den på hjemme siden og nå ser skjermen ut som Regnbuen ganger 10, har prøvd i 3 timer og finne CMOS batteriet (da jeg ikke ser hva jeg gjør om jeg skrur på pcen, pga streker i alle retninger og farger) Og har vel innsett at pcen får ta kvelden. litt leit er det jo da en så liten bagatell skulle ødelege morroa med og sette opp min gamle laptop til mor og far. Menmen, da har jeg hvertfall lært at jeg ikke skal stole blindt på acer sine bios oppdateringer(selvom de advarer om at ting kan skje) burde nok ha holdt meg unna når pcen fungerte bra, jeg bare tenkte at det var en god ide siden jeg formaterte den og la alt inn på nytt. Men anyway takk for at du prøvde og hjelpe stigma;) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Men som jeg har nevnt så kan du som regel bruke en eller annen form for BIOS recovery funksjon på hovedkortet, og denne er jo værken avhengig av å skru på hovedkortet eller å se noe på skermen... Du sier ikke hvilken modell eller hovedkort det gjelder så jeg kan ikke sjekke for deg om ditt hovedkort har en slik funksjon. Skal du skrape maskinen pga. noe såpass lite så tar jeg den i stedet ;P Som regel er det mulig å komme seg ut av en bad flash. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå