Gå til innhold

Valg av mATX hovedkort til HTPC

Anbefalte innlegg

Fikk flyttet tråden min fra en hw-forumet. Håper dere har erfaringer å dele med meg :)

Hei folkens.

Trenger tips/erfaringene deres nå. Driver på å skal bygge en htpc i et gammelt cdspiller-kabinett. Worklogg kommer etterhvert....

Trenger hjelp til å plukke ut det beste mATX kortet beregnet på HTPC. Har selv rimelig greie på maskinvare, men jeg er forsatt litt usikker...

Det jeg stiller som krav til hovedkortet:

Formfaktor: microATX

Prosessorsokkel: Intel LGA775 ( men ikke helt låst til det )

RAM: Ingen betydning

Chipset: Må ha integrert grafikkbrikke (+ hdmi i i/o-shieldet)

Har vært borti en del forskjellige mATX kort siste året. Noen har vært direkte skuffende, mens andre tett opp i mot det jeg er ute etter. Var for eksempel positivt overrasket over ASUS P5Q-VM...

Hva er det heftigste innen IGP nå og noen anbefalinger?

Her er mine forslag:

Asus P5Q-EM

Asus P5N7A-VM

DFI LanParty JR GF9400-T2RS

MSI P7NGM Digital

Alle på LG755 sokkelen.

Min favoritt så langt er hovedkort nr.2

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD chipset 790GX eller 785G, støtte for hdmi 1.3a osv.

Intel har ikke akkurat no heftig IGP, men det kan raskt erstattes med et billig skjermkort.

Gigabyte sine mATX kort er ganske bra. Core i5 / AM3

Jeg bruker feks AM3 kortet som har DDR2 støtte pga jeg hadde et par minnebrikker av den typen liggendes. Men kortet i seg selv er helt lik som den ovenfor.

Endret av XiFF
Lenke til kommentar
Om du bestemmer deg for hovudkort utan IGP vil eg varmt anbefale Asus P5Q-EM.
Øhhh! Det hovedkortet har G45 brikkeset. Ergo integrert grafikk prosessor ;)

Har du sjekket i/o-sheildet ditt :)

ps! vet om dette kortet, men takk for tipset:)

Forøvrig må jeg ha et system med kjøligst mulig prosessor. (klokke ned en Intel på 45nm?) Delene skal inn i denne kassa nemlig:

726406_2.jpg

Kjør på med flere tips!

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Stemmer det at AMDs 785G brikkesett er det beste valget når det gjelder ren HTPC-ytelse på microATX(glem gaming)?

Etter å ha lest endel rundt om på forskjellige forum kan det tyde på nettopp det.

Har et nytt forslag til MB og cpu:

Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H

AMD Athlon II X2 250

Vil trolig utklasse Asus P5Q-EM/Intel E8400 med god margin?

(Har bygd flere maskiner med Intel cpu og chipsett, mens jeg er helt grønn på andre kombinasjoner)

Har jeg funnet en kick-ass kombinasjon? :)

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

en e8400 er en veldig sprek cpu i forhond til en amd x2 240.

men du vill uansett ikke slite med multimedia med det oppsettet. det finnes mange gode spill du kan kjøre på et slikt oppsett også. world of goo f.eks =)

edit:

i pris/ytelse blir intel cpu'en knust =)

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Men nå krever vel ikke filmavspilling spesielt mye kraft fra cpu. Sett i lys av det, vil vel det siste forslaget mitt egne seg vel så bra til filmavspilling og musikk.

Dersom jeg har oppfattet det rett vil jeg dra mye mer nytte av AMD-systemet kontra det dyrere Intel-baserte systemet.

Enig?

@obergeru: Takk for tipset om AMD. Har ikke vært klar over den prosessorserien. :) Har kun bygd billige kontotorpcer med Intel c2duo E8400 og E8500 det siste året.

AMD knuser jo Intel prismessig :thumbup:

Lenke til kommentar

hos amd får du utrolig mye for penga akuratt nå. man kan også få tak i meget billige 4 core nå. cpu'ene har begynt å bli såppass spreke at du knapt merker forskjeld fra en billig til en dyr. og den letteste(ofte eneste) måten å se forskjeld på de er å benchmarke de mot hverandre.

Lenke til kommentar

Jeg har en AMD Athlon II 250 som HTPC. Jeg har bare 780G chipset, da amentio klarte å sende feil hovedkort (orket ikke å stresse med det) men XBMC går smooth likevel :)

Ligger på rundt 50% på 1080p på stock. Har en 120mm vifte på 700rpm som står for kjølingen, og det går helt fint.. har bygget min inn i en skuff på en ikea-benk :)

Regner med det går an å undervolte denne ganske mye, men jeg kan dessverre ikke gjøre det på mitt hovedkort fra bios...

Så konklusjonen min er, for HTPC gå AMD :) ingen grunn til å svi av 50-100% mer på intel.

..pluss at du får støttet AMD bittelitt, som også er en bra ting :)

Lenke til kommentar
Alternativt har du også Geforce 8200 hovedkortene. Disse har samme GPU som Geforce 9300 kortene til Intel.

Disse kortene har bedre støtte for GPU hardware akselerasjon under linux (hvis det er aktuelt):

https://prisguiden.no/produkt/111160/detaljer

GPU-dekoding er vel og bra, men strengt talt ikke nødvendig :) Det kommer vel en fungerende sak før eller senere for AMD...

Som en liten tilleggsopplysning, så holder noen hax0rs på med en branch av XBMC med DXVA-støtte ü Det kommer vel snart...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...