Gå til innhold

Styrketrening og ledd

pumba50

Anbefalte innlegg

Jeg er bekymret for leddene, at styrketrening kan slite på leddene så mitt spørsmål er om beinhard styrketrening er så veldig bra for leddene i lengden. Jeg har ikke merket noe enda, men tanken streifet meg.

Er det vanlig å slite ekstra på leddene ved beinhard styrketrening i mange år? Jeg regner med riktig oppvarming, inntak av mye fett, kanskje litt inntak av ingefærekstrakt og slikt kan smøre og holde leddene i bedre stand.

Men ledd er ikke noe som vokser på trær så man bør jo vite hva en driver på med.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styrketrening er bra for leddene forutsatt at du løfter med god teknikk. Om du f.eks lar knærne gå innover hver gang du løfter knebøy eller krummer ryggen når du løfter markløft er dette over tid ikke bra for kneleddene og mellomvirvelskivene i ryggen. Ingefærekstrakt har jeg ikke hørt at skal hjelpe mot leddslitasje\smerter, men tran og selolje kan hjelpe mot leddsmerter\skader.

Mine råd:

- Ta tran i vinterhalvåret (pga d-vitamin) og selolje i sommerhalvåret (selolje er hakket bedre enn tran, men inneholder ikke d-vitamin så om vinteren kan du liksågodt ta tran). Ikke spis noe sukkerholdig sammen med tran\selolje da oljen mister mye av den gode effekten sin da.

- Tren med god teknikk, dvs ikke så tungt at teknikken svikter. Ta en tur innom nærmeste styrkeløftklubb eller vektløfterklubb for en gjennomgang av teknikk i de store baseøvelsene som du bør trene.

- Noen øvelser som kan være temmelig tøffe for enkelte ledd og bør unngås av mange er dype dips for skuldrene og for noen benkpress\militærpress. Floorpress, smalbenk og armhevinger er snillere for skuldrene. Sit-ups og ryggups er harde for ryggen og en bør heller kjøre alternativer som planken, sideplanken, omvendt crunch, pallof press etc.

For min egen del har jeg trent styrke med noen avbrekk i 12 år. Jeg sliter med ryggen når jeg tar sit-ups og ryggups og har derfor kutta ut disse. Dips tåler ikke skuldrene mine, men tåler heldigvis militærpress og benkpress :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...