Gå til innhold

trenger hjelp angående skjermkort

superkaisa

Anbefalte innlegg

så jeg har egentlig bare masse skrap?

men Hardisken er HELT NY.

er det beste å vente til konfen (mai) å så kjøpe en helt ny pc?

har ikke penger nå til ny pc.

jeg vil spille:

egentlig så mange som mulig, jeg vil oppgradere pcen san at jeg ikke trenger å oppgradere den på nytt igjen hele tiden fordi den er for dårlig.

Men vil ha helt klart:

å kjøpe et nytt skjermkort er egentlig nyttesløst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehm, nei, egentlig ikke. Sannsynligvis vil du kunne oppleve en god ytelsesøkning ved å bytte ut skjermkortet, ihvertfall hvis det du bruker i dag er det som er innebygget på hovedkortet. Isåfall ville jeg ha kjøpt meg nytt skjermkort nå, og oppgradert resten i mai. Din CPU er allerede blitt en falskehals for de nyeste spillene, og til spilling er denne lite annet enn skrap (husk forøvrig på at counter-strike, BF/BF2, wow og denslags krever mye mindre maskinvareressurser enn spill som kommer ut i dag, og du vil nok kunne drive disse spillene OK med din prossessor).

Poenget mitt er at det er ikke bare å sette inn et nytt skjermkort, og så har du en tipp-topp PC. Det vil bedre grafikken, men det hjelper lite hvis resten av maskinvaren din overhodet ikke er i stand til å drive spillet.

Det er altså veldig essensielt å vite hvilke spill du skal spille. Når du skriver "COD-serien" så tolker jeg det automatisk som at det innebærer det nye COD MW2, som er blant de mest krevende spillene på markedet i dag.

Lenke til kommentar

Det svarte jeg på lenger oppe, se her:

Rettelse: Gitt at du skal kunne spille Call of Duty Modern Warfare 2, så MÅ du ifølge de offisielle systemkravene til spillet, ha ny CPU. Den du har dekker ikke minimumskravet for at spillet skal være spillbart. Den vil også slite med å kune drive de fleste nyere spill utenom FM og tilsvarende lavytelsesspill.

Følgelig vil du tydeligvis også trenge nytt hovedkort, antar jeg, som igjen gjør at du trenger ny RAM. Du har ikke oppgitt hvilket skjermkort du har, men siden det er det tråden opprinnelig omhandler antar jeg du trenger det også.

edit: jeg er usikker på om ditt HK støtter nyere 775-prosessorer, men jeg ville ikke gamblet på det. Og skal du først ha nytt hovedkort, må du også ha ny ram, siden DDR(1) er utdatert.

En ting til som SVD nevner, er strømforsyning. Jeg vet ikke hvor mye W du har, men sjansen er store for at det ikke er nok for et nytt oppsett.

Hvis harddisken din er helt ny, så burde det ikke være noe problem å beholde den. Ser ut ifra bildene at det er snakk om en S-ATA-disk.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
JA jeg har S-ata den med rød ledning.

Kan dere lage et oppset dere vil anbefale meg? men ny skjerkort, HK, CPU

og kanskje battari vis det trengs

post-175033-1259169833_thumb.jpg

post-175033-1259169842_thumb.jpg

post-175033-1259169850_thumb.jpg

prøve å få noen bilder av batteriet

Hehe den er på 300w, tror det er litt lite.

jeg har egentlig ikke så mye peiling på Hovedkort men, Det støtter jo 775 Socket da? Betyr det at den støtter nye 775 prosessorer?

Lenke til kommentar
JA jeg har S-ata den med rød ledning.

Kan dere lage et oppset dere vil anbefale meg? men ny skjerkort, HK, CPU

og kanskje battari vis det trengs

post-175033-1259169833_thumb.jpg

post-175033-1259169842_thumb.jpg

post-175033-1259169850_thumb.jpg

prøve å få noen bilder av batteriet

jeg har egentlig ikke så mye peiling på Hovedkort men, Det støtter jo 775 Socket da? Betyr det at den støtter nye 775 prosessorer?

Det tror jeg den ikke gjør! jeg har samme hovedkort serie på min gamle pc (915p) pentium 4 3,2ghz. den støtter ikke noensomhelst dualcore cpuer. originalt i 2004/05 hadde denne pcen ett 6600gt 256mb.. det funket® bra på counterstrike,bf,bf2 og slike spill fra før 07/ slutten av 06. så oppgraderte jeg til 8800gts 320mb, og kan faktisk spille endel spill på den den dag idag.. men jeg forventer ikke cod mw2 på full grafikk.. klarer vel minimum,kansje medium -. Med denne pcen jeg har nå(signatur) klarer jeg mw2 på medium og 1600x900.. på high så lagger det sinnsykt.

Vent til mai og bygg deg en ny pc fra scratch.. anbefaler deg det,enn å lappe på en 5år+ gammel pc..

Lenke til kommentar

Det er her jeg strides litt med meg selv. Jeg tror egentlig at hovedkortet hans skal støtte alle 775-modeller, også nyere, men det blir mer magefølelse. Jeg synes trådstarter skal opprette en egen tråd i hovedkortforumet så vi får en avklaring på dette.

Videre vil jeg henvise nok en gang til SVD sitt innlegg tidligere i tråden. Han har noen gode forslag som innebærer AMD-CPU.

Hvis jeg var i hannses sko ville jeg ha kjøpt meg et AM3 hovedkort og en PHII 955 prosessor, ny ram og skjermkort.

Forslag:

Hovedkort:

http://prisguide.tek.no/produkt/105799

Prosessor:

http://prisguide.tek.no/produkt/110664 eller http://prisguide.tek.no/produkt/107207

Skjermkort:

http://prisguide.tek.no/produkt/110799 eller http://prisguide.tek.no/produkt/112008

(5000 serien Ati kort er ikke lett å få tak i)

Ram (eksempel alle DDR3 brikker går bra, helst 4gb til sammen da)

http://prisguide.tek.no/produkt/113738

Du må uansett sikkert ha en ny strømforsyning, selv bare med nytt skjermkort. (tipper det sitter en 250-350w i din nå)

Strømforsyning:

http://prisguide.tek.no/produkt/104840

Totalt Ca 4000-5000kr etter hva du tar, du vil ikke ha noen problemer med å spille noen spill på denne pcen her! dette er et bedre alternativ enn det over siden med det hovedkortet du har i dag mest sannsynlig ikke vil oppføre seg bra med den CPUen, denne CPUen i dette forslaget her er også bedre, du vil også kunne benytte deg av DDR3 minne som er standard fremover, du vil også ikke ha noe problem med oppgradering av CPUen din i fremtiden siden AM3 sokkelen vil leve leenge enda, mens 775 har allerede så og si dødd.

Dette er vel å merke dersom du ønsker og makter å sette sammen en maskin selv. Det er snakk om å montere RAM, CPU og kjøler på HK, montere HK i kabinettet, bytte ut strømforsyning, og koble om ledninger som går til HK og PSU (strømforsyning).

I tillegg blir det trolig nødvendig å reinstallere Windows, pga. bytte av HK.

En helt ny PC vil bli noe dyrere da du må kjøpe ekstra deler du allerede har. Fordelen er da åpenbart at du ha 2 maskiner, samt at du vil ha garanti på maskinen som ett produkt (at du slipper å feilsøke selv dersom én enkelt komponent skulle være defekt), og selvsagt at det er enklere for deg, da du slipper å sette det sammen selv.

Her er en maskin som ikke koster skjorta. Den er ikke nødvendigvis det som gir mest for pengene på markedet i dag, men den er betraktelig bedre enn det du sitter med i dag. Den bør også klare å kjøre alle spill som er tilgjengelig i dag. Det finnes flere andre oppsett jeg heller vil anbefale deg enn dette, men da må du belage deg på å gå opp i pris.

Vil du ha mest mulig for pengene: kjøp deler du kan oppgradere din nåværende maskin med. Da får du også fleksibilitet i form av at du kan oppgradere f.eks. skjermkort nå, og resten av komponentene i mai.

Vil du ha det bekvemmelig og slippe risiko ved at noe ikke fungerer når du monterer det: kjøp ferdigbygd.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Jeg vil komme med enda en konkret anbefaling:

Skjermkort: ATI Radeon HD 5770

CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Hovedkort: Asus M4A79XTD EVO

RAM: her er det mer hipp som happ, så lenge det støtter DDR3 og består av 2x2GB. Hvis du finner ut hvor resten av delene skal kjøpes, kan vi velge rambrikker ut ifra hva den aktuelle butikken selger.

PSU (strøm): samme som med RAM egentlig. Du bør ha en som leverer 550W eller mer (spør du meg), helst 650W så du har litt å gå på i tilfelle du f.eks. vil ha flere harddisker. Velg noe den aktuelle butikken selge rog har på lager.

Lenke til kommentar

Ja jegg kan jo nesten like godt kjøpe en ny pc.

Men til konfen tenkte jeg å kjøpe da får jo jeg penger. Men jeg tenkte litt på å kjøpe en bærbar pc, da kan jeg ta med til vennene min (gjør ofte) og det er mye enklere. Og når jeg begynner på vidergående kan jeg vel ha den der, eller er ikke de så bra til spilling?

som jeg har forstått har jeg to alternativ:

1. Kjøpe nye deler som jeg så i en post at ville kom opp i 4-5k

2. kjøpe ny pc stasjonær/bærbar bærbar koster nok en del, men et forslag til stajsonær kostet 5k nesten like my som å oppgradere. så da kan jeg likegodt ta kjøpe en ny stasjonær og bruke den gamle til å kjøre server og denslags, Men da blir det ganske dumt å kjøpe bærbar, og bærbar hadde vært ganske greit.

Hva sier dere???

Lenke til kommentar

Vel, altså, det forslaget jeg kom med til full PC tilsvarer ikke ytelsesmessig oppgraderingen jeg foreslo, prisen var fordi du antydet at du ikke har allverdens penger å blåse på PC. En relativt god oppgradering til de tre delene jeg ramset opp i forrige innlegg samt eksempel PSU og eksempel RAM vil gi deg en god del bedre maskinvare enn det maskinen jeg linket til i samme innlegg vil gjøre. Begge vil kunne drive nyere spill, men komponentoppgraderingen vil rett og slett gi deg mer, og trolig vare lenger - til lavere samlet pris.

Hva angår bærbar: skal du ha en skikkelig bærbar tilgaming, så vil det nok bli dyrere enn 5k. 7-9k er realistisk for en laptop med et ordentlig grafikkort og minimum 3GB RAM. Det er mer praktisk hvis du flytter mye på deg, men det koster som regel endel mer enn tilsvarende ytelse ved kjøp av stasjonær maskin.

Lenke til kommentar

Bare sånn for å klare opp i alt dette med hva hovedkortet støtter av CPU, så kan ikke kort med i915P-brikkesett som Rambo82 over også påpeker, bruke noen Core 2-basert prosessorer. (Gjelder i tillegg for i925X). For å få støtte for minst Conroe (65nm), må man ha et utvalgt i945-hovedkort, eller aller helst P965-basert for å være helt sikker. Så oppgradering av en del komponenter er nok et must.

Lenke til kommentar

Men je trenger fortsatt hjelp!

skal jeg kjøpe bygge på den jeg har eller/og kjøpe bærbar?

Hva anbefales det? jeg syntes det hadde vært greit med bærbar fordi jeg ofte spiller med vennene min men problemet er at vi alltid må spille hos meg siden jeg har stasjonær :S

HJEEELP

og kan dere komme med noen alternativ til bærbare pcer?

og er det mulig å oppgradere bærbare pcer?

HJEELP

TAAAAk

Lenke til kommentar

Hva anbefales det? jeg syntes det hadde vært greit med bærbar fordi jeg ofte spiller med vennene min men problemet er at vi alltid må spille hos meg siden jeg har stasjonær :S

HJEEELP

HJEELP

TAAAAk

Kjøp deg ett greit skjermkort, eller ønsk det det til Jul.

Så etter komfen så kjøper du deg en Bra stasjonær eller en Bra bærebar.

Bærebare går ann og oppgradere med veldig lite i forhold til en Stasjonær.

Kjøp deg feks et mini atx og monter alt inni et Cube kabinett 30x30 (tror jeg), da har du en pc som du fint kan ta med deg til venner

Lenke til kommentar

På en bærbar kan du enkelt bytte ut ram og harddisk. CPU har jeg ikke peiling på. Grafikkort lar seg ikke bytte, og sannsynligvis vil det være flaskehalsen. Jeg tenkte egentlig det samme som hardwaregeek: mini-ATX eller SFF vil gi deg mye større frihet uten at det blir så abnormt mye å drasse på.

Lenke til kommentar

HJEEELP

HJEELP

TAAAAk

Kjøp deg ett greit skjermkort, eller ønsk det det til Jul.

Så etter komfen så kjøper du deg en Bra stasjonær eller en Bra bærebar.

Bærebare går ann og oppgradere med veldig lite i forhold til en Stasjonær.

Kjøp deg feks et mini atx og monter alt inni et Cube kabinett 30x30 (tror jeg), da har du en pc som du fint kan ta med deg til venner

Men hva er vitsen med å kjøpe et nytt skjermkort når jeg ikke har nok strøm?

Og hmm hvis jeg fårstår dere rett vil dere ha meg til å kjøpe en stasjonær pc?

hvordan skal jeg greie å frakte den? jeg må jo ha med skjer også.

elelr er det noen annet dere snakekr om?

Og kan dere ikke gi meg noen alternativ til gode bærbarde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...