fUsiOn Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Hei. Jeg driver på med et prosjekt og skal ha et livesøk i en textbox i Visual Basic. Denne boksen skal hente informasjon fra en SQL databasen i det man skriver inn i boksen. Jeg har Visual Basic delen i boks, men får ikke til en SQL-spørring som virker korrekt. Det jeg vil ha er at hvis jeg skriver inn "Action" i textboxen skal alle filmer som inneholder action i sjanger, tittle eller whatnot komme opp. Hvis jeg skriver inn "eleven" skal alle filmer som inneholder eleven noe sted dukke opp. Altså jeg har 1 table med 5 rader i. Ordet i textboxen skal gi meg tilbake alle alternativer som inneholder et gitt ord. Jeg har prøvd denne setningen uten at det gav meg det jeg ville: SELECT * FROM film WHERE film_varenummer OR film_navn OR film_sjanger OR film_direktor OR film_aar LIKE '%eleven%' Eleven inne i '%eleven%' er bare for å teste SQL setningen slik at jeg ikke får noen spesielle kommentarer på de. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Du må ha LIKE '%sdfsdf%' etter hver eneste OR. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 22. november 2009 Forfatter Del Skrevet 22. november 2009 (endret) Hvis jeg spør om: SELECT * FROM film WHERE film_varenummer OR film_navn LIKE '%eleven%' OR film_sjanger LIKE '%eleven%' OR film_direktor LIKE '%eleven%' OR film_aar LIKE '%eleven%' Så ramser den bare opp hele listen, altså ikke begrenset til alternativer som bare inneholder eleven. Edit: Glemte LIKE etter varenummer. Med SELECT * FROM film WHERE 'film_varenummer' LIKE '%eleven%' OR 'film_navn' LIKE '%eleven%' OR 'film_sjanger' LIKE '%eleven%' OR 'film_direktor' LIKE '%eleven%' OR 'film_aar' LIKE '%eleven%' får jeg et tomt søk. Endret 22. november 2009 av fUsiOn Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 22. november 2009 Forfatter Del Skrevet 22. november 2009 Derja, litt prøving og feiling. Takker for hjelpen. SELECT * FROM film WHERE film_varenummer LIKE '%eleven%' OR film_navn LIKE '%eleven%' OR film_sjanger LIKE '%eleven%' OR film_direktor LIKE '%eleven%' OR film_aar LIKE '%eleven%' Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå