jonsaF Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 (endret) Hei! Jeg lover at jeg har lest og søkt masse om dette før jeg poster, men fant ingenting som jeg følte svarte meg riktig.. https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.gif Frua har ett gammelt sony Hi8 video kamera som hun har noen filmer som gjerne skulle vært lagt over til pc'n så det går å få den ut på dvd. Jeg er ikke helt rå på hverken programvare eller hardware.. Så her må det nok noe forklaring til om noen kan ta seg bryet:) På kameraet så er det bare S-video ut egentlig, å på pc'n så har jeg også det, men lurer på om denne bare er ut den også. Har også firewire, å usb da selvfølgelig. Er det da mulig å få dette til? Takker mye for alle innspill:) Endret 14. juli 2015 av jonsaF Lenke til kommentar
mats A. Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Hei! Jeg gjorde selv dette for et par år siden og da gjorde jeg det på følgende måte: Jeg kjøpte en vhs-kasett hvor man kan putte inn Hi8-kasettene og spille av med en Vhs-spiller. Så koblet jeg vhs-spilleren til denne saken: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...bc:36132%3br:pg og så inn i pcen. Jeg brukte et video redigeringsprogram fra Pinnacle. Dette er en tungvidt metode, men det virket.. Hvis du ikke er så flink med slike ting, så anbefaler jeg deg å bruke en bedrift som denne: http://komputer.rubrikk.no/annonser.Vi_ove...D.20824006.aspx Det er mye lettere og resultatet blir mest sannsynelig ganske mye bedre Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Jeg tror mats A kanskje tar feil. Han har vel VHS-C-kassetter, det finnes vel ikke adaptere til Hi8-band som går i VHS-spillere. Men Fekjær, har dere ikke en kabel så dere kan koble kamera til TVskjermen? Den må brukes til dette. Da går det sikkert med den saken mats A henviser til. Eller låne et DV-kamera med analog inngang. Eller benytte et Sony Digital8 kamera som kan lese Hi8-kassetter direkte. ---- Er det bare få kassetter, er jeg enig med mats A, sett det bort til noen andre. Det koster ikke allverden. Lenke til kommentar
mats A. Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Jeg tror mats A kanskje tar feil. Han har vel VHS-C-kassetter, det finnes vel ikke adaptere til Hi8-band som går i VHS-spillere. Ja, stemmer det. Beklager, blander alltid navnene på de forskjellige kasettene Lenke til kommentar
jonsaF Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Takker så mye for svar. Joda har den kabelen som man kobler kameraet til tv'n, å ser jo at man kan bruke denne som Mats la ut bilde av på denne. Det var ikke så gal pris på å bruke noen som kan dette heller så jeg.. Men hvordan blir det med kvaliteten på opptaktet? Blir det bedre hvis proffe gjør det? Mvh Jonas Fekjær Lenke til kommentar
mats A. Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Jeg ville tro at det blir bedre hvis noen proffe gjør det, regner med at de har litt bedre kvalitet på utstyret de bruker osv.. Jeg sendte bort noen Super8 filmer, det er sånne ruller og da ble resultatet ganske bra Lenke til kommentar
jonsaF Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Jeg ville tro at det blir bedre hvis noen proffe gjør det, regner med at de har litt bedre kvalitet på utstyret de bruker osv.. Jeg sendte bort noen Super8 filmer, det er sånne ruller og da ble resultatet ganske bra Da tror jeg vi går for denne løsningen ja. Er jo viktig at kvaliteten blir best mulig Uansett takk for hjelpen Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Til mats A.: Super8 filmer er noe helt annet enn Hi8 videoband da ! Jeg tror kanskje ikke det blir særlig forskjell med 'borte' eller 'hjemme'-digitalisering av Hi8-band, om en har tilgang til passende utstyr. Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Hei! Jeg lover at jeg har lest og søkt masse om dette før jeg poster, men fant ingenting som jeg følte svarte meg riktig.. Frua har ett gammelt sony Hi8 video kamera som hun har noen filmer som gjerne skulle vært lagt over til pc'n så det går å få den ut på dvd. Jeg er ikke helt rå på hverken programvare eller hardware.. Så her må det nok noe forklaring til om noen kan ta seg bryet:) På kameraet så er det bare S-video ut egentlig, å på pc'n så har jeg også det, men lurer på om denne bare er ut den også. Har også firewire, å usb da selvfølgelig. Er det da mulig å få dette til? Takker mye for alle innspill:) Mvh Jonas Fekjær Hi8 kamera - (H)DV kamera analog inn - digitalt ut til PC Lenke til kommentar
Inc Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Husker jeg solgte hi8 kameraet mitt her for noen år siden. Folk var steike galne, de ble jo sur når jeg sa jeg hadde solgt det hehe. Jeg fikk halv nypris igjen, 5-6 år etter jeg hadde kjøpt det. Ganske bra det Lenke til kommentar
mats A. Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Til mats A.:Super8 filmer er noe helt annet enn Hi8 videoband da ! Jeg tror kanskje ikke det blir særlig forskjell med 'borte' eller 'hjemme'-digitalisering av Hi8-band, om en har tilgang til passende utstyr. Ja, selvfølgelig, men det var det eneste jeg har prøvd hos sånne steder.. Men jeg ville fortsatt tro at det blir bedre hos noen proffe, hvertfall hvis man ikke er så stødig i data, video, og videoredigering.. Jeg synes hvertfall at det alltid blir noe surr når jeg skal gjøre det selv Lenke til kommentar
Jakwit Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Sitter med dette hjemme nå. Har mange Hi8 filmer. Min måte å digitalisere disse på er følgende: Kobler Hi8 kamera til et nyere DV kamera. Kobler så DV kamera til pc og overfører som vanlig til dv .avi format. Bruker en gammel Studio 8 software når jeg digitaliserer. Kunne nok ha fornyet denne men tror ikke det vil ha noe med kvaliteten på opptaket å gjøre, men heller effektene dersom du skal redigere filmen etterpå. Når jeg har fått overført filen kjører jeg filen gjennom virtualdub som jeg har satt opp til å kutte 16px fra både topp, bunn, høyre og venstre. På denne måten får du vekk skurringen som er rundt kanten på disse filmene. Bildet vil virke mye roligere når dette er borte. I tillegg blir det lagt thumbnail til filmen(e). Syns filmene blir av veldig bra kvalitet. Om noen er interresert kan jeg sikkert legge ut en smakebit på kvaliteten og bilder av oppsettet mitt hjemme. Lenke til kommentar
Stein-M Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 Når jeg har fått overført filen kjører jeg filen gjennom virtualdub som jeg har satt opp til å kutte 16px fra både topp, bunn, høyre og venstre. På denne måten får du vekk skurringen som er rundt kanten på disse filmene. Bildet vil virke mye roligere når dette er borte. I tillegg blir det lagt thumbnail til filmen(e). Kunne du forklare hvordan dette gjøres i virtualdub fordi jeg sliter med urolig ramme i bildet. Lenke til kommentar
Jakwit Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) Kunne du forklare hvordan dette gjøres i virtualdub fordi jeg sliter med urolig ramme i bildet. Har lagt ved et bilde som viser hvordan VirtualDub kutter. Det jeg gjør er at jeg først kutter filmen litt fra alle sider og deretter skalerer jeg den tilbake igjen til opprinnelig størrelse (720x576). Fremgangsmåte: Video --> Filters (Ctrl+F) Velg Add og finn filteret som heter resize. Dette filteret kutter kantene av filmen. Slik har jeg stilt min inn: Deretter har jeg lagt på et filter som heter wrap resize. Dette filteret skalerer filmen tilbake til original størrelse igjen. Slik har jeg stilt den inn: Velg deretter OK og se hvordan det ser ut. Vet ikke om disse instillingene er rett for deg, kanskje de må justeres litt. Jeg er litt opptatt av og beholde kvaliteten på videoen, men så vidt jeg kan se mister vi ingen synlig kvalitet på videoen. Mister heller ingen kvalitet på lyden. Et lite tips er når du er fornøyd med instillingene så lagrer du disse (File --> Save processing settings). Da kan du bare hente inn igjen instillingene neste gang (File --> Load settings). Eksempel på sluttresultat (eneste måte jeg fikk denne inn på var via youtube): http://www.youtube.com/watch?v=OPLyR44qHig Endret 3. mai 2010 av Jakwit Lenke til kommentar
Stein-M Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Takk takk. Det er akkurat dette jeg trengte. Gleder meg derfor å komme hjem fra Kina og få testet dette på de filmene som jeg nå har hentet ut fra dv kameraet. 1 Lenke til kommentar
Jakwit Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) Dette blir en liten fortsettelse/korrigering for posten min over. Har oppdaget et program som heter vReveal og syns dette er et veldig greit program. Det har en effekt som heter Stabilize som retter opp litt vingling med kamera. For at programmet skal klare å rette opp dette så kutter det bort litt fra alle kanter. Det at det blir kuttet bort litt fra alle kanter er jo bare bra, for når vi digitaliserer fra video er det en stygg svart skurrete kant rundt hele bildet. Denne er det jo bare bra om blir fjernet, men når programmet i tillegg retter opp "vingling" med kamera så må jo det bare være et pluss. Programmet fikser i tillegg kontrast, hvitbalanse, deinterlace (litt usikker på hva nøyaktig dette er men ser det fikser opp i en del støy i bildet). Ser at mine gamle filmer ofte er litt fargeløse og grå, og da er effekten Vivid Colors bra og bruke slik at fargene kvikner litt til. Her er et før og etter bilde etter effektene er lagt på: Hvilke effekter man vil bruke må man jo se litt ann fra film til film. Det jeg nok kommer til å gjøre med filmene mine er å kutte dem til filmklipp med VirtualDub og deretter kjøre dem gjennom vReveal for å fikse på hver enkel sene. Her har jeg lagt ut før og ettervideo når jeg bruker denne metoden. http://www.youtube.com/watch?v=_o0guEfGpHk Dersom noen har andre gode ideer så kom gjerne med tilbakemeldinger. Endret 13. mai 2010 av Jakwit 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå