Gå til innhold

Beste HDD 1,5 Tb

Anbefalte innlegg

Skal ha meg et par nye harddisker. Har hatt ørten Seagate, jeg var fornøyd med dem tidligere og liker å holde meg til ett merke. De var de mest stillegående etter min mening, og grei på pris.

Men litt for mange har tatt kvelden for fort, og har mistet mer enn jeg liker. Ikke noe super viktig, men eks DVD som jeg hadde tatt lovlig backup av og der DVD senere er blitt ødelagt(barn i hus). Så nå er jeg ferdig med Seagate, og andre får en sjanse.

Jeg har lest endel på forumet her om harddisker og det virker ikke som det er så store forskjeller. Det virker også som om Seagate har ryddet opp, men nå melder jeg meg ut.

Bruksområde, om det har noe å si, er stue pc med ca 6 HDD inni, som står på 24/7 og skal være stillegående. Mulig jeg stapper en av dem inni Tvix 6500, noe seagate ikke liker godt, da jeg har mistet 2 disker i den.

I følge prisguiden, som virker som den ikke er helt nøyaktig på pris, så virker det som om denne karen: https://prisguiden.no/produkt/107229 er den som gir mest for pengene. Det virker som om WD får greie skussmål. Jeg kan også vurdere Samsung.

Jeg er inneforstått med at de kan ryke når som helst.

Det som er viktig er altså

-støy

-stabilitet

-kunne stå på 24/7

Noen som kan komme med tips?

Finnes det et bedre kjøp enn dette: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=125628 ?

Endret av Vertigo500
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man vet aldri med HDD, de kan holde i noen dager eller i mange år.

Jeg har kjøpt mye Seagate i det siste (gode priser) og mine har vært stille og kjølige. (7200.12 og 5900LP)

WD Green har jeg noen av og mine har fungert helt utmerket.

Prisen på 1.5TB utgaven av WD Green er bra nå så det er i alle fall et godt kjøp.

WD Green og 5900LP er rimelig like både mtp støy og varme.

Det kan kanskje være smart å kjøpe en/flere av hver så sprer du risikoen.

Lenke til kommentar

Tror jeg har hatt 5 Seagate som har tatt kvelden av ca 20 innkjøpte, så det er for dårlig. Av de siste 10, så er det 5 som gikk i stykker fra 1 uke til 1 år etter innkjøp. Det er altså de nyere som har gått i stykker. Nå er det et år siden sist, men jeg gidder bare ikke noe slikt mer.

Så det blir uansett ikke aktuelt med Seagate.

Godt å høre at WD kan gjøre jobben.

Jeg kunne vurdert 2 Tb også, men det er bare en jeg ser som gir mer for pengene, og det er en ekstern som kun pixmania selger. Kunne jo kjøpt og plukket den utifra kabinettet, regner jeg med. Men Pixmania? Har kjøpt fra dem før, og er fornøyd, men jeg velger med omhu hvilke butikker jeg kjøper ting fra som har tendenser til å gå i stykker.

Jeg har kjøpt mye Seagate i det siste (gode priser) og mine har vært stille og kjølige. (7200.12 og 5900LP)

Og hvordan er støy og varme på dem kontra 7200.12?

Lenke til kommentar

kjøpte 16stk 1,5tb 7200.11 i desember i fjor, var 3doa som du kan få et par av uansett merke.

tok 4arbeidsdager før jeg hadde fått erstatningene og null problemer siden :)

før de var hovedraidet 12x500gb 7200.10 som funket smertefritt og fortsatt funker fint som backup raid.

brukte være ganske nøytral og gå etter pris, men etter sett hvilke merker som ryker mest i jobbsammenheng har det blitt holde meg til seagate.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Og hvordan er støy og varme på dem kontra 7200.12?

Jeg kan sjekke når jeg kommer hjem. (om noen timer)

Lenke til kommentar
kjøpte 16stk 1,5tb 7200.11 i desember i fjor, var 3doa som du kan få et par av uansett merke.

tok 4arbeidsdager før jeg hadde fått erstatningene og null problemer siden :)

før de var hovedraidet 12x500gb 7200.10 som funket smertefritt og fortsatt funker fint som backup raid.

brukte være ganske nøytral og gå etter pris, men etter sett hvilke merker som ryker mest i jobbsammenheng har det blitt holde meg til seagate.

Det var da voldsomt. Jeg blir nesten overtalt her. Jeg liker godt å holde meg til et merke, men synes du virkelig at jeg burde gi dem en sjanse til? Er forbannet på at det har forsvunnet endel data. Greit, det var ikke det mest vitige, som jeg har backup av, men likevel. og det er ikke en gang, det er 5 av 10 siste året. Og så mener du jeg bør gi dem en sjanse til? Hadde du gjort det?

Jeg kan sjekke når jeg kommer hjem. (om noen timer)

Litt av en service. Har du dem fastmontert eller elastisk?

Lenke til kommentar

I det ene kabinettet står det (har vært på i ca 1 time)

3 x 7200.12 1TB temperatur ~28-29gr

1 x WD10EADS 1TB Green, temp ~28gr

Samme type kabinett med

4 x 5900LP i raid-5 så her får jeg ikke frem temperatur.

De lå rundt 30gr er jeg rimelig sikker på.

Kabinettene er mao godt ventilert :)

(Silverstone kabinett)

Det er ikke mulig å høre dem i kabinett men utenfor kabinett hører man selvsagt når de søker/skriver men det er svært lite.

edit:

Du spurte om hvordan de er montert.

De står skrudd i "tray" med gummiforinger mellom tray og disk.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...