Gå til innhold

Alternativ til XP Mode: VmLite, fungerer også i W7 Home Premium.


myhken

Anbefalte innlegg

w7vmlite_logo1.jpg

 

Les hele testen her: http://samfunn.myhken.com/?p=974

 

Har i dag testet ut VmLite XP Mode, som er et alternativ til Windows Virtual PC med XP Mode. Bakdelen med Microsofts egen XP Mode er at den kun kan kjøres i Windows 7 Pro eller Ultimate.

VmLite lar deg kjøre XP Mode på Home Premium og lavere i tillegg til de to nevnte utgavene.

 

Totalt sett fungerer VMLite så og si helt likt som Microsofts egen løsning, eneste "bakdel" er at XP startlinjen legger seg ovenfor W7 startlinjen så lenge du kjører programmer via XP Mode.

 

w7vmlite010.jpg

 

Men uansett et program som er å anbefale for alle som trenger det, og nok en grunn til å ikke kjøpe de dyre utgavene som Pro og Ultimate.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmmm takk for tipset :)

 

Men etter det jeg ser, så kjører VmLite uten hardware akselerert virtualisering.

 

Hvordan er ytelsen i forhold til Windows Virtual PC?

 

Føler det går litt saktere. Men nå har jeg ikke Virtual PC installert, så får ikke sammenlignet direkte.

Men å starte OpenOffice Writer fra Windows 7 via XP Mode (VMLite) tar 15 sekunder på min pc, uten at VMLite kjører fra før av. Og det tok litt tid i Virtual PC også, så lenge det ikke kjørte.

 

Fordelen med Virtual PC er at når du først hadde startet XP Mode kjørte programmet hele tiden, så det tok kortere tid å starte programmer via XP Mode.

Du kan også kjøre VMLite XP Mode hele tiden, men da har du start linjen til XP liggende oppe hele tiden.

 

Jeg avslutter derfor VMLite når jeg ikke bruker det, ergo ting tar litt lengre tid når jeg skal bruke det igjen.

Lenke til kommentar
Av ren nyskjerrighet om jeg får lov...

Hvorfor trenger man å emulere xp i win7? kunne sett poenget om man skulle emulere linux, eller xp i linux, men xp i win7?

 

Fordi Windows 7 er 8 år nyere enn XP, kan det finnes programmer og hardware som ikke fungerer i Windows 7, men som fungerer i XP.

Microsoft har kartlagt at dette stort sett gjelder for bedriftmarkedet og da særlig selskaper som har spesialdesignet software som det vil koste enorme summer for å få Windows 7 kompatibelt.

 

Derfor har de laget XP Mode som kan kjøres under Pro og Ultimate/Enterprise versjonen.

 

VMLite gjør XP Mode tilgjengelig for alle. Men 99% av alle vil aldri ha behov for XP Mode.

Lenke til kommentar
Microsofts egen XP Mode er at den kun kan kjøres i Windows 7 Pro eller Ultimate.

 

jeg har xp mode og jeg har Enterprise :whistle:

 

Glemmer Enterprise versjonen, da den aldri vil bli tilgjengelig for den vanlige mannen i gaten. Men selvsagt er XP Mode tilgjengelig i Enterprise som er bedriftens utgave av Ultimate.

Lenke til kommentar
Av ren nyskjerrighet om jeg får lov...

Hvorfor trenger man å emulere xp i win7? kunne sett poenget om man skulle emulere linux, eller xp i linux, men xp i win7?

 

Fordi Windows 7 er 8 år nyere enn XP, kan det finnes programmer og hardware som ikke fungerer i Windows 7, men som fungerer i XP.

Microsoft har kartlagt at dette stort sett gjelder for bedriftmarkedet og da særlig selskaper som har spesialdesignet software som det vil koste enorme summer for å få Windows 7 kompatibelt.

 

Derfor har de laget XP Mode som kan kjøres under Pro og Ultimate/Enterprise versjonen.

 

VMLite gjør XP Mode tilgjengelig for alle. Men 99% av alle vil aldri ha behov for XP Mode.

 

okey, takker for infoen :) burde klart å komme frem til det selv egentlig men får skylde på ødlagt døgnrytme i helga som førte til lite søvn i natt :p

Lenke til kommentar
Men med xpmode er xp lisens inkludert i windows 7, regner med at man må ha en ny xp lisens for å kunne kjøre VmLite?

 

Nei, for du bruker XP Mode som følger med til Virtual PC. Så lisens er inkludert der. Du må laste ned XP Mode fra Microsoft før du installerer VMLite eller så kan du velge å laste det ned under installasjonen.

 

Uansett, lisens er inkludert :thumbup:

 

Forskjellen mellom VMLite og Virtual PC er at dette er selve skallet rundt XP Mode. Så selve XP Mode er den samme på begge versjoner.

VMLite har bare gjort det tilgjengelig for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...