Gå til innhold

Kan ikke få bredbånd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På kapaks kan du se hva som finnes av ledige linjer og hvilken tjenester du kan få på et tlf nummer.

https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/

Det er mulig å bytte sentral om det også går telefonlinje til den nye sentralen, og om den naboen bor rett i nærheten så kanskje det er sånn, men vanligvis kan man ikke velge det. Et alternativ er via radiolink.

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Takk for svar=)

Fikk disse resultatene på Kapaks:

post-183038-1259229347_thumb.jpg

post-183038-1259229360_thumb.jpg

Så da kan vi bytte til den sentralen som står som ny linje?

Og få bredbånd med hastighet på 9600hbps/800kbps?

Så hvis vi bytter over til den andre linjen og bestiller Telenor Bredbånd Turbo så får vi 9600/800 da?

Lenke til kommentar

Det stemmer nok det. Jeg slo opp på nummeret ditt og om du velger SDSL ser du at linjelengden til sentralen på den aktive linja er 3500 meter mens den er 2400 på den ledige linja. Kan ikke forstå det anna enn som at den ledige linja går til den nye sentralen. Ser at det analog idag på linja di, mulig at du skal bytte over på ISDN (ny telefon).

Å få bytte linja er en annen sak, om Telenor nekter å gjøre det må du først si opp telefonen også bestille nytt abonnement. Jeg vil anta at siden det ikke er mulig med bredbånd på den sentralen du har idag så er den så gammel at den skal fases ut etterhvert.

Lenke til kommentar

Den linjen du har på fasttelefon er en utjevningskabel, så du kan bestille linje på den nye linjen.

Anbefaler at du hører med flere leverandører, som feks Ventelo eller Nextgentel da de ofte har eget utstyr i sentralen, muligens de kan levere 10-12mbit på den linjen effektivt.

Mener Ngt kjøpte opp LOS og de hadde dekning i det området.

Lenke til kommentar

Om du har fått til svar at det ikke kan leveres, er det pga tlf-linjen din er en utjevningskabel + det antageligvis er fullt.

LOS leverer bare fiber, som om du er heldig kan du få det.

Undersøk også med Tel-Ag.

Løsningen blir kanskje å bytte over til ISDN, og deretter bestille adsl..

Lenke til kommentar
Om du har fått til svar at det ikke kan leveres, er det pga tlf-linjen din er en utjevningskabel + det antageligvis er fullt.

LOS leverer bare fiber, som om du er heldig kan du få det.

Undersøk også med Tel-Ag.

Løsningen blir kanskje å bytte over til ISDN, og deretter bestille adsl..

Om du ser på bildene trådstarter har postet så er det 2 linjer inn til samme gårds og bruksnummer (bygg regner jeg med)

Da den ene med fasttelefon er en utjevningskabel (ihht info i kapaks) så kan Adsl ikke leveres på denne linjen.

Linje nr2 ser helt ok ut og kan benyttes.

LOS leverte tidligere Adsl men NextGenTel kjøpte opp LOS sin Adsl avdeling så er det nå NextGenTel som styrer skuta der, så anbefaler trådstarter til å høre med Nextgentel om de har eget utstyr i sentralen for å få en så god som mulig linje der.

Lenke til kommentar
Om du ser på bildene trådstarter har postet så er det 2 linjer inn til samme gårds og bruksnummer (bygg regner jeg med)

Da den ene med fasttelefon er en utjevningskabel (ihht info i kapaks) så kan Adsl ikke leveres på denne linjen.

Restriksjoner kan bety utjevningskabel, men ikke nødvendigvis.

Om du leser første post til trådstarter, så sier han "fordi sentralen ikke takler det".

Det kan være at det antageligvis bare er snakk om utstyr på linjen som kan fjernes for at personen kan få bredbånd, ettersom den "nye linjen" går til samme sentral..

534349.jpeg

Restriksjonene kan f.eks fjernes dersom kunden går over til ISDN.

- I følge Telenor, kan personen ikke få bredbånd per dags dato, hverken på tlf eller gårds/bruksnr søk. (Kan kanskje løses med overnevnte)

- I følge Nextgentel kan personen få bredbånd per dags dato, både på tlf og gårds/bruksnr søk

- I følge Ventelo kan personen kanskje få bredbånd per dags dato, ikke på tlf men på gårds/bruksnr søk.

- TelAg leverer Coax og fiber, og kan kanskje levere i området der du bor, bør undersøkes.

Endret av Youcef
Lenke til kommentar

Mest sannsynlig ligger du på en utjevningskabel som ikke er retningsbestemt eller retningsbestemt feil vei. Det du kan gjøre, f.eks. hvis du vil ha Nextgentel, er å ikke oppgi ditt eksisterende telefonnummer, slik at de bestiller en full aksess ADSL ( full aksess betyr at ADSL går alene på et eget trådpar uten telefonlinje). Du vil da få et tillegg på kr 79.- pr måned. Alternativt kan du høre om operatøren du ønsker å bruke er villig til å betale for "klargjøring av ren linje for ADSL eller ISDN". Det kan hende du må betale for denne jobben selv, men burde ikke være så dyrt om det er ledig kapasitet på direktekabel.

Forøvrig så betyr utjevningskabel at istede for å gå følgende vei:

Sentral -> Hovedskap A1 -> Endefordeler -> DEG!

Så går linja som følger:

Sentral -> Hovedskap B1 -> Hovedskap A1 -> Endefordeler -> DEG!

Dette er en avlastning til fordeling A1. De setter ofte begrensninger på hvilken vei datatrafikk kan gå i kabelen mellom fordelerne, da trafikk begge veier skaper støy og problemer.

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar

Restriksjoner kan bety utjevningskabel, men ikke nødvendigvis.

Om du leser første post til trådstarter, så sier han "fordi sentralen ikke takler det".

Det kan være at det antageligvis bare er snakk om utstyr på linjen som kan fjernes for at personen kan få bredbånd, ettersom den "nye linjen" går til samme sentral..

534349.jpeg

Restriksjonene kan f.eks fjernes dersom kunden går over til ISDN.

- I følge Telenor, kan personen ikke få bredbånd per dags dato, hverken på tlf eller gårds/bruksnr søk. (Kan kanskje løses med overnevnte)

- I følge Nextgentel kan personen få bredbånd per dags dato, både på tlf og gårds/bruksnr søk

- I følge Ventelo kan personen kanskje få bredbånd per dags dato, ikke på tlf men på gårds/bruksnr søk.

- TelAg leverer Coax og fiber, og kan kanskje levere i området der du bor, bør undersøkes.

Linje 1 har restiksjoner uansett, det har han fått tilbakemelding på fra Telenor.

Linje 2 er ledig og feks Nextgentel skal kunne levere på denne, ingen restriksjoner her. Om det er en A eller E Dslam skal ikke ha noe å si om det er en OA levering.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

Har hvert i kontakt med NextGenTel.

De kunne levere nesten 10Mbsp uten at vi trengte montør.

Men hvordan er det med med kundeservice. Hvis vi bestiller NextGenTel Proff så er det uten kundeservice men hva menes med kundeservice og hvilke problemer kan løses med den kundeservicen?

Er den helt nødvendig?

Og husker at mange hadde problemer med NextGenTel før, hvordan er de nå? Noen erfaringer fra de?

Lenke til kommentar
Men hvordan er det med med kundeservice. Hvis vi bestiller NextGenTel Proff så er det uten kundeservice men hva menes med kundeservice og hvilke problemer kan løses med den kundeservicen?

Bestill via Elkjop.no eller Bredbåndsguiden.no, så får du samme hastighet med support.

Lenke til kommentar

HMM. TAKK.

Men hvis jeg skal bestille VIA elkjop.no så kan jeg bare velge hastighet opp til 5mbps. Når nexgentel ringte kunne de levere opp til 10mbps sa de...

Hvorfor?

Det var rart=(

Og på nexgentel kan jeg få opp til 6mbps står det.

Men da må jeg vell kansje få han mannen fra Nextgentel ringe og da kan jeg bestille 10mbps=)

Endret av ArneAustenaa
Lenke til kommentar
HMM. TAKK.

Men hvis jeg skal bestille VIA elkjop.no så kan jeg bare velge hastighet opp til 5mbps. Når nexgentel ringte kunne de levere opp til 10mbps sa de...

Hvorfor?

Det var rart=(

Men da må jeg vell kansje få han mannen fra Nextgentel ringe og da kan jeg bestille 10mbps=)

Opptil er en hastighet som er estimert, om du bestiller via Elkjøp.no eller ngt.no så blir du tilknyttet samme utstyr i sentralen.

Så kan hende du ikke får mer enn 6mbit, men mulighetene for mer er jo der.

Ut i fra linjelengden du har så vil jeg annta at du får mellom 6-10mbit på en OA linje (Nextgentel eid utstyr), så om du får 6mbit så er det ikke noe å klage over ;)

Lenke til kommentar
HMM. TAKK.

Hvorfor?

Det var rart=(

Opptil er en hastighet som er estimert, om du bestiller via Elkjøp.no eller ngt.no så blir du tilknyttet samme utstyr i sentralen.

Så kan hende du ikke får mer enn 6mbit, men mulighetene for mer er jo der.

Ut i fra linjelengden du har så vil jeg annta at du får mellom 6-10mbit på en OA linje (Nextgentel eid utstyr), så om du får 6mbit så er det ikke noe å klage over ;)

Ja men han fra nextgentel sa at vi kunne bestille den med OPP TIL 20Mbps og få nesten 10Mbps. Men kan ikke bestille det igjennom nettet. Får vell kontakte han samme som jeg snakket mednår jeg skal bestille....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...