gxi Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 HK/kW -> hastighet (+ utveksling i girkasse)NM (moment) -> hvor mye kraft som går til hjulene (askelerasjon) Kort og greit etter min mening Girkassen konverterer turtall til moment og motsatt. Det som bestemmer hvilken moment girkassen kan produsere avhenger av effekt/hestekrefter inn, og hvor mye turtall som skal ut, ingenting annet. Om effekten inn er i høyt moment eller i turtall spiller altså ingen som helst rolle. Du kan derfor ikke sette noe som helst likhetstegn mellom momentet motoren produserer og hvilket moment man får ut på hjulene. Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 HK/kW -> hastighet (+ utveksling i girkasse)NM (moment) -> hvor mye kraft som går til hjulene (askelerasjon) Kort og greit etter min mening Girkassen konverterer turtall til moment og motsatt. Det som bestemmer hvilken moment girkassen kan produsere avhenger av effekt/hestekrefter inn, og hvor mye turtall som skal ut, ingenting annet. Om effekten inn er i høyt moment eller i turtall spiller altså ingen som helst rolle. Du kan derfor ikke sette noe som helst likhetstegn mellom momentet motoren produserer og hvilket moment man får ut på hjulene. Jo mer NM du har, jo fortere vil du vel akselerere?! Uansett gir? Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Ja teknisk sett. Så lenge to biler er giret likt, så vil mere newton dra mer. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Girkassen konverterer turtall til moment og motsatt. Det som bestemmer hvilken moment girkassen kan produsere avhenger av effekt/hestekrefter inn, og hvor mye turtall som skal ut, ingenting annet. Om effekten inn er i høyt moment eller i turtall spiller altså ingen som helst rolle. Du kan derfor ikke sette noe som helst likhetstegn mellom momentet motoren produserer og hvilket moment man får ut på hjulene. Selvmotsigelse? (Les pedanteri følger) Selvmotsigelse her. Det riktige er at girkassen konverterer (den "produserer" kun støy og varme som et resultat av friksjon i konverteringsprosessen) ...og man har ikke mer meter, man har flere meter. Det en girkasse gjør er å omforme en rotasjonshastighet til en annen. Hvis motoren roterer med 1000 omdreininger per minutt så vil girkassen gjøre om denne hastigheten til alt fra 0,5 til 3 ganger dette (500 til 3000 omdreininger per minutt) avhengig av veksleforhold i girkassen. Dreiemomentet vil virke motsatt. Jo lavere lavere utvekslingsforhold jo høyere dreiemoment. Det er derfor vi akselererer raskere pr RPM på lave gear enn på høye gear men vi øker hastigheten mer pr RPM på høye gear enn på lave gear. Edit: Mer språkpirk Endret 24. november 2009 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) HK/kW -> hastighet (+ utveksling i girkasse)NM (moment) -> hvor mye kraft som går til hjulene (askelerasjon) Kort og greit etter min mening Girkassen konverterer turtall til moment og motsatt. Det som bestemmer hvilken moment girkassen kan produsere avhenger av effekt/hestekrefter inn, og hvor mye turtall som skal ut, ingenting annet. Om effekten inn er i høyt moment eller i turtall spiller altså ingen som helst rolle. Du kan derfor ikke sette noe som helst likhetstegn mellom momentet motoren produserer og hvilket moment man får ut på hjulene. Jo mer NM du har, jo fortere vil du vel akselerere?! Uansett gir? Nei, det stemmer ikke i praksis. Motorer med høyt dreiemoment uten høyere effekt har automatisk lavere turtall der den oppnår det høyeste dreiemomentet, dvs. at man er nødt til å bruke et annet gir for å oppnå den hastigheten man ønsker. Når man bruker gir for å øke hastigheten vil man nødvendigvis miste dreiemoment for å oppnå samme effekt ut av kassen. Blir det samme som med en trafo for elektrisitet, skal man ha mye strøm ut vil man få lite spenning, og skal man ha mye spenning får man lite strøm, men effekten ut og inn er nøyaktig den samme (minus tap). BlueEAGLE: Med produsere i den sammenhengen mente jeg hva den gir ut, ikke at den selv produserer noe. Teknisk sett produserer den ikke varme heller, den bare konverterer energi, akkurat som at en motor heller ikke produserer noe, men konverterer kjemisk energi over til annen form for energi. Endret 25. november 2009 av gxi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå