Biler Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Mange her skriver hk " bilen min er 115 hk" og det jeg ikke kjønner er hva hk er kan noen hjelp meg Lenke til kommentar
Biler Skrevet 22. november 2009 Forfatter Del Skrevet 22. november 2009 ok , men hva har du å si om bilen har lav eller høy hk "hestekraft" Lenke til kommentar
Fire^^ Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 jo mer hest jo mer trøkk er de i motoren Enkelt forklart dreiemomente på en bil har også en del å si på kor masse power de er i bilen Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Hestekrefter = Hvor fort du treffer murveggen. Moment = Hvor langt du tar den med deg. Hestekrefter er vel i grove trekk toppfart, så moment har like mye og si for ytelse av kjøretøyet. Lenke til kommentar
paroa Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Definisjonen på 1 HK er den effekten som må benyttes for å løfte 75 kg 1 meter på 1 sekund. Lenke til kommentar
Akrobaten Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Definisjonen på 1 HK er den effekten som må benyttes for å løfte 75 kg 1 meter på 1 sekund. Riktig. Så for å dra inn litt fysikk i det, kan man si at hestekrefter ikke er kraft, men effekt (effekt=arbeid/tid; arbeid=kraft*strekning). Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Er vel derfor HK kan måles i kW? Litt misvisende ord egentlig Lenke til kommentar
Biler Skrevet 22. november 2009 Forfatter Del Skrevet 22. november 2009 så meningen er jo mer hk du har jo fortere du kjører, er det sånn dere mente?? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Flere hk = raskere bil. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Bare for å kverrulere: Spørs jo hvordan girkassen er satt opp hvilken toppfart man har Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Nåja, du kan ikke bare sette girkassen til å ha 560km\t i toppfart om du ikke har kraftig nok motor. Uten motor har du ikke noe toppfart heller Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Nei var enig i det med at hk bestemmer toppfarten, men har man ford fiesta 1,25 med orginalkasse og gir den pustehjelp til 300 hk, så vil den fremdeles ikke nå spesielt høyere toppfart da den vil nå sperren i 5 gir som jeg vil anslå er rundt 160/180 Endrer man sluttutvekslingen derimot kan man nok passere 220kmt Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Neida, er enig der Men du vil nok få en helt vill aks opp til 160-180 med 300hk? Edit: Hvis girkassen er satt opp jevnt. Endret 23. november 2009 av Applebee Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Ja selvfølgelig, men da blir andre sine svar helt motsiende til det vi to mener For da er det jo nm og ikke de 300hk som gjør at bilen har vill aks? jeg vil si at hestene har litt og si også Men vis girkassen ikke er satt rett opp vil ikke toppfarten øke spesielt om man får 225 ekstra hester hehe Blir litt innviklet for meg dette her så tidelig om morgenen Lenke til kommentar
Applebee Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Det kan vi konkludere med at nm og hk har omentrent like mye å si MEN, man kan jo få f.eks en bil med 100hk til å aksellerere like for som en med 600hk (Tenk samme vekt nå), bare at den med 600hk vil ha høyere toppfart. Så det kommer vel egentlig an på hvordan du vil kjøre. For min del tror jeg at jeg kommer til å prioritere aks over toppfart, da man sjeldent får noe bruk for toppfart over 180-190km\t i norge. Edit: Kan vi si at HK er effekten, og nm (moment) er hvordan effekten skal brukes? Endret 23. november 2009 av Applebee Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Tja da skal man i såfall ha like mye newton, altså så vil den 100hesteren være på rundt 6liter og helst ha lavtrykk turbo Men alt er jo relativt Men er enig i det du sier Men for min del er newton det jeg syns er bra. Men tho så vil en bensiner med mindre newton gå bedre en en diesel med mye newton fra 0-100 vis man tenker at bensineren faktisk har effekt over et større område. TEnker da like mye hk Lenke til kommentar
gxi Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Hva tallet for NM eller kW sier på en stempelmotor er egenltlig ikke det som har noe å si. Det sier bare hva som er toppeffekt. Toppeffekten bestemmer da hva motoren maksimalt kan dra på ett bestemt turtall. Hva som ligger under der er det karakteristikken til motoren som bestemmer. At en motor med mer NM gir mer kraft enn en med lite er nok noe som er produsert av folk som mener dieselmotorer er bedre enn bensinmotorer, og har funnet seg et tall som er høyere enn tilsvarende bensinmotor som de så har brukt som grunnlag for å si at "en diesel-hk er mer verdt enn en bensin-hk". NM og turtall er som strøm og spenning i elektro. De begge må være der for å oppnå noe, og derfor har man måleenheten effekt/kW/hk som er produktet av dem begge, Tar man 100hk og mater en girkasse med det, så spiller det ingen rolle om det er èn RPM og en drøss med NM eller 10000rpm og noen få NM, hva man får ut vil uansett avhenge av utvekslingen til giret. Kan si at uansett hva slags hastighet man får ut av et gir, så er det samme effekt ut som inn (minus tap selvsagt). Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Edit: Kan vi si at HK er effekten, og nm (moment) er hvordan effekten skal brukes? Nei. Du snakker som om effekt og dreiemoment er to forskjellige ting. Det er ikke tilfelle. En veivaksel på en motor kan produsere to ting: Dreiemoment (kraft) og turtall. Men det er litt vanskelig å regne med disse størrelsene direkte. Derfor bruker man heller en avledet størrelse som kalles effekt/hk. Den finner man ved å multiplisere overført dreiemoment med akselens turtall. Det er etter min mening riktig å si at en motor med høy effekt er sterkere enn en motor med lav effekt, selv om den effektsvake motoren gir et høyere dreiemoment. Lenke til kommentar
Svirre91 Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 HK/kW -> hastighet (+ utveksling i girkasse) NM (moment) -> hvor mye kraft som går til hjulene (askelerasjon) Kort og greit etter min mening Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå