Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er HK?


Biler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei var enig i det med at hk bestemmer toppfarten, men har man ford fiesta 1,25 med orginalkasse og gir den pustehjelp til 300 hk, så vil den fremdeles ikke nå spesielt høyere toppfart da den vil nå sperren i 5 gir som jeg vil anslå er rundt 160/180 :) Endrer man sluttutvekslingen derimot kan man nok passere 220kmt :)

Lenke til kommentar

Ja selvfølgelig, men da blir andre sine svar helt motsiende til det vi to mener :D For da er det jo nm og ikke de 300hk som gjør at bilen har vill aks? jeg vil si at hestene har litt og si også :) Men vis girkassen ikke er satt rett opp vil ikke toppfarten øke spesielt om man får 225 ekstra hester :p hehe :p Blir litt innviklet for meg dette her så tidelig om morgenen :mrgreen:

Lenke til kommentar

Det kan vi konkludere med at nm og hk har omentrent like mye å si :)

 

 

MEN, man kan jo få f.eks en bil med 100hk til å aksellerere like for som en med 600hk (Tenk samme vekt nå), bare at den med 600hk vil ha høyere toppfart. Så det kommer vel egentlig an på hvordan du vil kjøre. For min del tror jeg at jeg kommer til å prioritere aks over toppfart, da man sjeldent får noe bruk for toppfart over 180-190km\t i norge. :)

 

Edit: Kan vi si at HK er effekten, og nm (moment) er hvordan effekten skal brukes?

Endret av Applebee
Lenke til kommentar

Tja da skal man i såfall ha like mye newton, altså så vil den 100hesteren være på rundt 6liter og helst ha lavtrykk turbo :p Men alt er jo relativt :p Men er enig i det du sier :D Men for min del er newton det jeg syns er bra. Men tho så vil en bensiner med mindre newton gå bedre en en diesel med mye newton fra 0-100 vis man tenker at bensineren faktisk har effekt over et større område. TEnker da like mye hk :)

Lenke til kommentar

Hva tallet for NM eller kW sier på en stempelmotor er egenltlig ikke det som har noe å si. Det sier bare hva som er toppeffekt. Toppeffekten bestemmer da hva motoren maksimalt kan dra på ett bestemt turtall. Hva som ligger under der er det karakteristikken til motoren som bestemmer.

 

At en motor med mer NM gir mer kraft enn en med lite er nok noe som er produsert av folk som mener dieselmotorer er bedre enn bensinmotorer, og har funnet seg et tall som er høyere enn tilsvarende bensinmotor som de så har brukt som grunnlag for å si at "en diesel-hk er mer verdt enn en bensin-hk".

 

NM og turtall er som strøm og spenning i elektro. De begge må være der for å oppnå noe, og derfor har man måleenheten effekt/kW/hk som er produktet av dem begge,

 

Tar man 100hk og mater en girkasse med det, så spiller det ingen rolle om det er èn RPM og en drøss med NM eller 10000rpm og noen få NM, hva man får ut vil uansett avhenge av utvekslingen til giret. Kan si at uansett hva slags hastighet man får ut av et gir, så er det samme effekt ut som inn (minus tap selvsagt).

Lenke til kommentar
Edit: Kan vi si at HK er effekten, og nm (moment) er hvordan effekten skal brukes?

Nei. Du snakker som om effekt og dreiemoment er to forskjellige ting. Det er ikke tilfelle.

 

En veivaksel på en motor kan produsere to ting: Dreiemoment (kraft) og turtall. Men det er litt vanskelig å regne med disse størrelsene direkte. Derfor bruker man heller en avledet størrelse som kalles effekt/hk. Den finner man ved å multiplisere overført dreiemoment med akselens turtall.

 

Det er etter min mening riktig å si at en motor med høy effekt er sterkere enn en motor med lav effekt, selv om den effektsvake motoren gir et høyere dreiemoment.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...