dumdidum Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Hei, håper jeg har funnet rett forum til dette - virket riktigere å poste her enn Fritid -> Hus eller Lyd og Bilde :-) Har en Linux server som surrer og går med Ubuntu 9.10, og kunne tenke meg å få opp noen smarthus enheter som jeg kunne styrt fra egne script eller småprogrammer. Ønsker å kunne styre enhetene direkte fremfor å installere egen dedikert serverløsning for dette (f.eks. LinuxMCE) eller å være begrenset av funksjonaliteten til en egen SmartHus applikasjon (f.eks. MisterHouse). Fra mine egne programmer eller scripts ønsker jeg å kunne be en lysbryter slå seg av/på, poll'e status på enheten, lytte på enheter som sender alarmer, etc. Jeg har etterhvert brukt en god del tid å forske på dette, så langt med nedslående resultater: X-10: gammel og usikker standard, der mange anbefaler å velge noe annet. Det finnes low-level drivere (har f.eks. funnet "wish" på SourceForge), men jeg har ikke funnet drivere til CM11G enheten som er den styringsenheten jeg finner på norske nettbutikker, bare til CM11A. Insteon: skulle visstnok komme til Europa, men så langt har vel ikke det skjedd UPB: tror dette fungerer kun i USA? Z-Wave: er det systemet jeg tror hadde passet best til mitt bruk (med plug-in veggmoduler som kan brukes i eksisterende bygg) - men ikke funnet noen robuste drivere (bare informasjon om mangel på drivere), stort sett bare pekere til LinuxMCE. Har prøvd å røske ut drivere fra LinuxMCE kildekoden, men de kompilerer ikke sånn helt uten videre. Ser det finnes noen USB "dongles" der en bl.a. skal ha RedHat drivere, uten at jeg har funnet noe mer info hvordan man kan bruke disse til å styre et Z-wave nettverk. Ønsker å unngå å måtte gjøre konstant hacking for å få et nettverk til å fungere EIB/KNX: Ser ut som dette anbefales av flere for nybygg i Norge, men virker som dette krever elektriker mens til mitt bruk ønsker jeg å bruke plug-in moduler som jeg kan bygge ut litt etterhvert i eksisterende hus - og EIB/KNX ser også ganske dyrt ut og ikke noe man som konsument kan kjøpe som vanlig hyllevare? Noen som har erfaringer med dette som har gode forslag? Lenke til kommentar
Largie Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Jeg har ikke erfaring på området pga knøtt liten leilighet. Men er interessert i temaet. Tror du vil finne flere "likesinnede" på http://avforum.no og http://www.smarthus.info/modules.php?op=mo...;file=index.php Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå