Lch Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 (endret) Jeg skal sette opp to adskilte nettverkssoner over to etasjer, et gigabitnettverk med pcer tilkoblet, og et 100Mbit nettverk med spillmaskiner og WD Live Media Player (eller tilsvarende). Begge nettverkene skal kobles opp mot internett (NGT Bredbånd Proff, ADSL, 20000/1000kbit, Inteno 5668). Akkurat for øyeblikket er etasjene koblet sammen med en CAT3-kabel som jeg skal skifte ut med CAT5e. Jeg skal splitte parene i denne og kjøre ADSL og 100Mbit over samme kabel. Spørsmålet er hvordan jeg rent praktisk skal koble dette. Jeg har en 100Mbit svitsj for spillmaskinene og medieavspilleren, jeg skal kjøpe en Gbit svitsj til pcene. Er det så enkelt som å plugge begge svitsjene i hver sin LAN-inngang i ruteren? Jeg kjører DHCP for øyeblikket, men jeg lurer på om jeg skal sette opp statiske adresser for pc-nettverket. Hvordan vil det påvirke nettverkssonene? Jeg antar at jeg da ikke kan bruke DHCP til spillmaskinene. Til slutt, har noen en anbefaling til gigabit svitsj? Jeg vurderer en Netgear GS608 (8 porter burde holde) til rundt 400 spenn. Endret 22. november 2009 av lch Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå