Gå til innhold

Ny Pc Bygges! Noen som vil hjelpe?

Anbefalte innlegg

Hei har laget meg et oppsett til en pc som jeg vil bygge. Jeg vil gjerne at noen som har en del peiling på pc-bygging ser på oppsettet og håper på at noen kan kommentere oppsettet, både med positive og negative ting.

Hovedkort.

ASUS P7P55D, P55, Socket-1156

Processor:

i5-750

Processor Kjøler:

Zalman CNPS10X Quiet CPU Kjøler

RAM:

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Kabinett:

Cooler Master CM 690 Midi Tower Sort

Hardisk:

Samsung SpinPoint F3 500GB 2stk

Disk brenner:

Samsung DVD±RW burner, SH-S223B

Powersupply:

Chieftec Super Series 650W PSU

Skjermkort har jeg (gtx 275), høytalere/headsett, Skjerm og tastatur. Dette er de delene som jeg skal kjøpe. Si gjerne noen kommetarer om delene passer sammen, om de yter max og alt sånt. ;D

Endret av martey1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du med bluray-spiller i pc? Det er dyrt, pluss at BD-platene koster 50kr stk. Ikke er bluray-filmavspilling helt perfekt på pc heller, da det hender ganske ofte at det blir krøll med codecs og lisenser og lignende. Bare søk etter bluray, pc og problemer på google, hehe.

Så ville nok anbefalt en helt vanlig DVD-brenner inntil videre. Ikke er det spesielt lett å kopiere BD-filmer heller. Så det er på en måte litt bortkastet.

Ellers ser det ut som et helt greit oppsett

Lenke til kommentar

oppsettet ser helt greit ut.

Blu ray er mer av en smaks sak, men anbefaler deg i allefall ikke å gå for noe som ikke kan brenne ut noe.

personlig bruker jeg ikke cder og dvder lengre egentlig. Min optisk drev brukes bare til å innstallere ting på pcen. Gått mye av veien til diskett stasjonen i min bok.

Dte jeg bruker idag er minne penner og små eksterne passport harddisker.

alle burde egentlig ha en minne penn og en digital passport.

Jeg mener de koster mindre en blue ray brennerne og har mye mer lagringsplass.

Jeg har mer troen på en framtid hvor tver og biler vil være mer fokusert på usb tilkobling og slike mobile lagringsformer framfor harde dvd plater.

såklart det er noe med billig lagrings medium som optiske plater gir deg da, men har ikke brent en jævla plate på 3 år nå.

Lenke til kommentar

Igjen, hva skal du med bluray-spiller? Er det ikke mye bedre med en dedikert BD-spiller koblet til anlegget? Da veit du i det minste hva du får... Med en BD-spiller i pc'n har du omtrent ingen aning om hva slags lydformat som blir avspilt, kvaliteten på den er heller laber via et lydkort integrert på hovedkortet. Bilde er forsåvidt greit nok, men man mister såpass mye ellers.

Man får dedikerte BD-spillere ned i 1000-1500kr nå, omtrent det samme som en billig BD-spiller til pc. I tillegg slipper du å kjøpe lisens på PowerDVD Deluxe eller andre BD-avspillere til pc. Ikke alltid det følger med programvare for avspilling av blurayfilmer på de billige pc-BD-spillerne, så da må du ut med ekstra penger for det. Windows spiller det ikke uten ekstra-programmer.

Jeg er ikke spesielt begeistret for BD på pc, da jeg har hørt mye dritt om det. Jeg ville nok heller anbefalt å hoste opp 1500kr ekstra for en PS3, markedets festligste og mest allsidige blurayspiller.

Lenke til kommentar
Igjen, hva skal du med bluray-spiller? Er det ikke mye bedre med en dedikert BD-spiller koblet til anlegget? Da veit du i det minste hva du får... Med en BD-spiller i pc'n har du omtrent ingen aning om hva slags lydformat som blir avspilt, kvaliteten på den er heller laber via et lydkort integrert på hovedkortet. Bilde er forsåvidt greit nok, men man mister såpass mye ellers.

Man får dedikerte BD-spillere ned i 1000-1500kr nå, omtrent det samme som en billig BD-spiller til pc. I tillegg slipper du å kjøpe lisens på PowerDVD Deluxe eller andre BD-avspillere til pc. Ikke alltid det følger med programvare for avspilling av blurayfilmer på de billige pc-BD-spillerne, så da må du ut med ekstra penger for det. Windows spiller det ikke uten ekstra-programmer.

Jeg er ikke spesielt begeistret for BD på pc, da jeg har hørt mye dritt om det. Jeg ville nok heller anbefalt å hoste opp 1500kr ekstra for en PS3, markedets festligste og mest allsidige blurayspiller.

okei så blu-ray spiller til pc anbefales ikke? Da går jeg heller for en DVD/RW spiller/brenner i stedet :) sparer jo også mye penger da.

Lenke til kommentar
Bruk en SSD som systemdisk og slipp den vanvittige flaskehalsen der.

Jeg er ikke akkurat en av den typen som bruker 2-3000kr bare på en hardisk :S

Da foretrekker jeg heller å bruke en vanlig HDD men 500gb og litt venting.

SSD koster jo ca 2700 for 128gb.... :D ikke akkurat en snill pris. Det er bare for folk som skal ha en nasty pc :D

Lenke til kommentar

imho

er ikke 1 tb diskene så optimal å ha som eneste disk. som en dump disk går det greit men foretrekker å ha noe mindre til system disk. Og da helst en dedikert system disk. men en partisjon er greit nok. Har jo partisjon på system disken og men det er mer for å å gjøre reformatering etc enklere.

dessuten er 500gb mer en nok for en vanlig bruker. Om du da ikke er en pakkrotte som skal ta vare på alt mulig. Meste parten av filer jeg har på min pc har sjeldent en bruks tid på mer en noen måneder.

Lenke til kommentar
imho

er ikke 1 tb diskene så optimal å ha som eneste disk. som en dump disk går det greit men foretrekker å ha noe mindre til system disk. Og da helst en dedikert system disk. men en partisjon er greit nok. Har jo partisjon på system disken og men det er mer for å å gjøre reformatering etc enklere.

dessuten er 500gb mer en nok for en vanlig bruker. Om du da ikke er en pakkrotte som skal ta vare på alt mulig. Meste parten av filer jeg har på min pc har sjeldent en bruks tid på mer en noen måneder.

Det var akkurat dette jeg tenkte på, så jeg betaler heller et par hundrelapper på to 500gb hardisker :D

Lenke til kommentar

spinpoint f3 er ganske bra, og selv om den har fått skryt for lav lyd så hører jeg den ganske godt når han begynner å spinne opp.

neste gang tror jeg nesten jeg skal gå for en 5400 rpm system disk evt en ssd disk (optimalt) om jeg tar meg råd. kan jo også bare være bedriten hdd løsningen til casen min som ikke isolerer vibrasjoner noe bra da.

Lenke til kommentar
spinpoint f3 er ganske bra, og selv om den har fått skryt for lav lyd så hører jeg den ganske godt når han begynner å spinne opp.

neste gang tror jeg nesten jeg skal gå for en 5400 rpm system disk evt en ssd disk (optimalt) om jeg tar meg råd. kan jo også bare være bedriten hdd løsningen til casen min som ikke isolerer vibrasjoner noe bra da.

Har hørt mye skryt fra folk som har den, så jeg skal bestill to stk på 500gb hver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...