Gå til innhold

prøve cy-bear mod!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg gjorde var å ta en forlengerkabel for USB, kutte av den ene pluggen og koble rød og svart ledning rett på LED'ene (som Skreeth skrev gir USB 5V, noe som passer perfekt for Sunbeam-LED'ene hos Microplex. Husk motstander hvis du bruker andre LEDs)

 

Hele prosjektet er ikke spesielt vanskelig, men det kan fort ta et par timer - spesielt hvis du ikke har mamma i nærheten til å sy sammen bamsen igjen etterpå, slik jeg hadde :lol:

Lenke til kommentar
...lurte på hvor mye strøm en usb gir...

 

Ikke for å være pirkete, men strømmen ut fra en USB port skal være på 0,5 A pr. port. Spenningen er nok +5 V.

 

Jeg kjenner ikke disse diodene som selges, men husk på å begrense strømmen igjennom dioden med en motstand slik at den ikke brenner. Normaltvis så skal ikke lysdioden ha noe særlig over 10 mA så sant man ikke pulser den. Der i mot så finnes det mange dioder med dette innebygd slik at du kan kople den rett på ledningen uten noe som helst rundt.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke disse diodene som selges, men husk på å begrense strømmen igjennom dioden med en motstand slik at den ikke brenner. Normaltvis så skal ikke lysdioden ha noe særlig over 10 mA så sant man ikke pulser den. Der i mot så finnes det mange dioder med dette innebygd slik at du kan kople den rett på ledningen uten noe som helst rundt.

 

Sunbeam-diodene jeg brukte i Cybear er laget for å kunne kobles rett på.

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke disse diodene som selges, men husk på å begrense strømmen igjennom dioden med en motstand slik at den ikke brenner. Normaltvis så skal ikke lysdioden ha noe særlig over 10 mA så sant man ikke pulser den. Der i mot så finnes det mange dioder med dette innebygd slik at du kan kople den rett på ledningen uten noe som helst rundt.

 

Sunbeam-diodene jeg brukte i Cybear er laget for å kunne kobles rett på.

 

Da sitter det sikkert både pulsmodul og motstand i de da.

Så lettvint! :woot:

Lenke til kommentar
Jeg kjenner ikke disse diodene som selges, men husk på å begrense strømmen igjennom dioden med en motstand slik at den ikke brenner. Normaltvis så skal ikke lysdioden ha noe særlig over 10 mA så sant man ikke pulser den. Der i mot så finnes det mange dioder med dette innebygd slik at du kan kople den rett på ledningen uten noe som helst rundt.

 

Sunbeam-diodene jeg brukte i Cybear er laget for å kunne kobles rett på.

 

Da sitter det sikkert både pulsmodul og motstand i de da.

Så lettvint! :woot:

Haha, dummet meg kanskje litt ut nå. Microplex oppgir 8.6mA på sine sider. Men jeg har hatt dem koblet rett på strømmen fra en USB-kontakt i lengere tid uten problemer, så regner med det går greit ;)

Lenke til kommentar

En lysdiode kjører optimalt på mellom 10 og 40 mA. Man trenger vanligvis ikke noen annen begrensning enn en motstand, men vær obs på at de fleste motstander bare tåler 0.25W (populært kalt kvartwattere) og kan bli varme(!) ved for mye belastning. Man vil vel helst ikke ha en liten bamse i lys lue. :wink:

 

Edit: Og selv om USB'en kan levere 500mA, så er det LED'en og motstanden som begrenser dette. :wink:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
usb gir 5 volt , akkurat nok til de led'sa på microplex

den første pinnen på usb'en er +5 og den siste er 0

ellers er det bare og koble til leds'sa direkte til pinnene og stappe dem inni en søt kosebamse :yes:

 

Er det mulig å gjøre dette med en ps/2 kontakt? Ettersom jeg har brukt mine 2 usb kontakter.

Lenke til kommentar
usb gir 5 volt , akkurat nok til de led'sa på microplex

den første pinnen på usb'en er +5 og den siste er 0

ellers er det bare og koble til leds'sa direkte til pinnene og stappe dem inni en søt kosebamse :yes:

 

Er det mulig å gjøre dette med en ps/2 kontakt? Ettersom jeg har brukt mine 2 usb kontakter.

Du kan få +5V fra en PS/2-kontakt også. Men det kan hende du trenger måleutstyr for å finne de riktige lederne.

 

spindin.JPG

 

Dette er bilde av en PS/2 hann. Pin 4 er Vcc (+5V) og pin 3 er Ground.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede laget meg en liten Cybear. Ble dårlig med bamse da. Fant en utrolig liten voff voff når jeg var innom Edwis her om dagen. Hadde egentlig ikke tenkt til å la noen se den før jeg har fått lagt opp bildene av noen andre modder jeg har på lager. Men hvis noen vil så kan jeg vel få knipset et bilde i morgen eller noe sånt.

 

(Beklager Papirpose hvis du blir litt sur når andre kopierer deg, men Cybear var jo rett og slett genial)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...