Gå til innhold

Overføringshastighet Netgear readyNAS duo

jjwr

Anbefalte innlegg

Heisann,

er midt i installering av nettverksdisk, mens tusser litt over hastigheten jeg oppnår.

Av det jeg kan lese meg frem til så er Netgear readyNAS duo kabinett (NAS) oppgitt til 30/24 MB/s read/write hhv. USB 2 porter generellt har kapasitet på rundt 60 MB/s (Har en PackardBell 300 GB Ext HDD med USB 2 port koblet direkt til NAS.

Oppsettet genenrellt er:

Lyse 10 Mb / 10 Mb til Fibermodem

Ethernet ut av Fibermodem til trådløs aksesspunkt/router

Ethernet kabel fra trådløs aksesspunkt/router til NAS. NAS har 500 GB Int HDD installert

Koblet til 300 GB USB 2.0 Ext HD til en av de innebygde USB 2.0 portene i NAS

Pc koblet til trådløs aksesspunkt/router (via trådløst)

Mappet opp både 300 GB ext HHD og 500 GB int HDD.

Via explorer kopiert filer fra 300 GB ext HHD og 500 GB int HDD.

Får overføringshastighet på ca 8-10 Mbs, dvs det tok 40 min å kopiere 2,5 GB og 120 min å kopiere ca 10 GB...

Høres dette riktig ut eller bør jeg kunne forvente mer ?

MVH

Werner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan kommer du fram til at USB har 60 MB/s? Det kan ikke stemme. Jeg antar 30 MB/s max.

Rimelige NAS bokser har nok ikke så god ytelse. 8 - 10 MB/s høres typisk ut.

http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

USB supports following signaling rates:

A low speed rate of 1.5 Mbit/s is defined by USB 1.0. It is very similar to "full speed" operation except each bit takes 8 times as long to transmit. It is intended primarily to save cost in low-bandwidth human interface devices (HID) such as keyboards, mice, and joysticks.

The full speed rate of 12 Mbit/s is the basic USB data rate defined by USB 1.1. All USB hubs support full speed.

A hi-speed (USB 2.0) rate of 480 Mbit/s was introduced in 2001. All hi-speed devices are capable of falling back to full-speed operation if necessary; they are backward compatible. Connectors are identical.

480 Mb/s = 60 MB/s, men normerte tall stemmer vel ike nødvendigvis med faktisk overføringshastighet.

8-10 MB/s er forsåvidt ok, det er bare det at jeg ikke får mer en 1,2 MB/S (for ordensskyld 1 MB = 8 Mb)

MVH

Werner

Lenke til kommentar
480 Mb/s er klokkehastigheten. Den må ikke forveksles med data overføringshastighet.

USB er dessuten ikke spesielt godt egnet for diskbruk. Man regner med minst 50% overhead på protokollen.

http://www.tomshardware.com/reviews/icydoc...2-0,1347-5.html

Klokkehastighet... ?

480 Mb/s : 8 = 60 MB/s... Det og med en effektivitet på 50% så er vi vel nede i 30 MB/s,hvilket stemmer godt med linken din.

Uansett så er hastigheten jeg oppnår rundt 1-1,2 MB/s ved kopiering fra USB tilkoblet HDD til NAS, og det er lavt.

Jeg forsøkte også å kopiere en 250 MB fil fra NAS til PC og det tok 110 sek.

Forsøkte det samme fra USB tilkoblet HDD og fikk nøyaktig samme hastighet. Skal test samme ved å koble USB tilkoblet HDD direkte til PC

Ved direkte overføring var hastigheten 25 MB/s ...

Endret av jjwr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...