Gå til innhold

Dette er vel første fullformatkit til under 20000?

Anbefalte innlegg

Helgetilbudet på Elkjøp er vel første kit med fullformat til under 20000?

http://www.elkjop.no/product/foto-video/sp...-a850-m-28-75mm

Da begynner vel fulformat å bli mer tilgjengelig og gunstig priset for alle som ønsker å gå til FF......

Finns vel ikke andre pakker i FF som kan matche denne prisen, hvis objektivet matcher den gamle minoltavarianten av

28-75 F2.8, + at det har fått SAM, så er det en veldig bra combo, samt at man og får med fjernutløser som man ikke får ved kjøp av bare A850hus.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du fikk vel D700 + 24-120 for 20000 for et år siden, men jeg vet ikke om de ble solgt som kit.

Jeg vil tro det er snakk om det samme objektivet som KM 28-75, som kanskje ikke ser ut som verdens beste objektiv, men til gjengjeld en masse lys fra et rimelig objektiv. Synd de ikke heller ville relansere 28-70G. 24-105 kunne jo også vært naturlig å selge med a850.

Lenke til kommentar
Helgetilbudet på Elkjøp er vel første kit med fullformat til under 20000?
I den forstand at mange FF-hus ikke ble solgt som kit, ja. (Evt. at bare butikkene selv satte sammen pakker.)

Men 5D var i salg til 12999,- på slutten, og du kunne fint kjøpe gode "kit-objektiver" til mindre enn syv lapper. D700 hadde også mulighet til å kjøpe dugelig objektiv for totalpris godt under 20 lapper på et tidspunkt, nå må du gå for et skikkelig budsjettobjektiv dersom det skal være mulig. Så det er langt fra første reelle FF-alternativ til under 20k...

Lenke til kommentar
Du fikk vel D700 + 24-120 for 20000 for et år siden, men jeg vet ikke om de ble solgt som kit.

Jeg vil tro det er snakk om det samme objektivet som KM 28-75, som kanskje ikke ser ut som verdens beste objektiv, men til gjengjeld en masse lys fra et rimelig objektiv. Synd de ikke heller ville relansere 28-70G. 24-105 kunne jo også vært naturlig å selge med a850.

KM 28-75 er kjent som veldig bra optisk, det som har vært kritikk er litt platikkfølelse. Så med SAM og litt solidere bygget så vil jeg si at det absolutt er ett godt objektiv, hadde ett selv før jeg fikk 24-70en, og var svært fornøyd med resultatene det gav.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

KM 28-75 er vel temmelig identisk med Tamron 28-75 - som er et meget velrennomert objektiv for sine optiske kvaliteter... Byggekvalitet har aldri vært Tamrons sterkeste side, selv om de har objektiver som er meget godt bygget også (70-200 f/2.8 er ganske så utmerket).

Så jeg sier som Simon - under visse forutsetninger er dette en svært god deal - selv om det finnes FF-kameraer som yter bedre på de høyeste ISO-verdiene er dette ikke noe dårlig kamera på noen måte...

Lenke til kommentar
Så jeg sier som Simon - under visse forutsetninger er dette en svært god deal - selv om det finnes FF-kameraer som yter bedre på de høyeste ISO-verdiene er dette ikke noe dårlig kamera på noen måte...

Her er det vel naturlig å sammenligne med D700 og 5DII. Jeg har nå hatt A850 en kort periode og når det gjelder bildekvalitet så mener jeg at det er på nivå med 5DII og et liiiite hestehode foran D700 - jeg har brukt begge disse ganske mye. På høy iso er D700 best, med 5DII på en god andreplass. Sony`en ligger litt bak på de høyeste isoverdiene, men for meg har det ingen praktisk betydning.

Når det gjelder "actionfotografering" er D700 et soleklart valg. Til all annen fotografering ville jeg valgt A850/5DII.

Lenke til kommentar

Det spørs igjen litt. I denne sammenhengen virker a850 som et svært godt valg, og jeg har veldig lyst til å leke litt med Sonys familiefullformat, men om jeg skulle velge meg et system hadde jeg trolig heller hellet mot Canon, men det har mye med hvilke objektiver jeg er ute etter. Sony har fortsatt en vei å gå før det blir helt etter min smak.

Men for de aller fleste er Sony allerede i dag et utmerket alternativ.

:)

Lenke til kommentar
KM 28-75 er vel temmelig identisk med Tamron 28-75 - som er et meget velrennomert objektiv for sine optiske kvaliteter...

Jeg vet ikke helt hva man legger i det, men jeg hadde forventet noe bedre enn dette på ƒ/5.6:

2875ffcn2856.jpg

2875ffcn7556.jpg

(1:1 på A900)

fra http://www.kurtmunger.com/konica_minolta_a...f_2_8id255.html

Men så er det jo også en grunn til at moderne fullformatobjektiver starter på 10-15k. Jeg skulle veldig gjerne hatt et a850, men jeg tror jeg hadde satset på korte fastobjektiver. Der er a900/a850 uovertrufne, mener jeg.

Lenke til kommentar
KM 28-75 er vel temmelig identisk med Tamron 28-75 - som er et meget velrennomert objektiv for sine optiske kvaliteter...

Jeg vet ikke helt hva man legger i det, men jeg hadde forventet noe bedre enn dette på ƒ/5.6:

2875ffcn2856.jpg

2875ffcn7556.jpg

(1:1 på A900)

fra http://www.kurtmunger.com/konica_minolta_a...f_2_8id255.html

Men så er det jo også en grunn til at moderne fullformatobjektiver starter på 10-15k. Jeg skulle veldig gjerne hatt et a850, men jeg tror jeg hadde satset på korte fastobjektiver. Der er a900/a850 uovertrufne, mener jeg.

En vesentlig informasjon som du ikke nevner er at disse bildene er ifra hjørne på et bilde, objektivets svakeste sted. Samt at denne koster knapt 2000,- nytt. Ikke akkurat Rolles roys man har kjøpt seg.

Ellers vil jeg nevne at tamron sin gir bedre bilder, mtp hjørneskarphet og boke

Endret av Inc
Lenke til kommentar
En vesentlig informasjon som du ikke nevner er at disse bildene er ifra hjørne på et bilde, objektivets svakeste sted. Samt at denne koster knapt 2000,- nytt. Ikke akkurat Rolles roys man har kjøpt seg.

Ellers vil jeg nevne at tamron sin gir bedre bilder, mtp hjørneskarphet og boke

Det vil jeg si er vesentlig,da stiller saken seg i et helt nytt lys.

Lenke til kommentar

Ja, det er hjørnebilder, naturligvis. Det er nok derfor det så ut som bevegelse også, ettersom vinkelen mot sensoren blir så spiss. På ƒ/5.6 er det nok rimelig skarpt i midten. Men det var altså det jeg mente, det er en grunn til at CZ 24-70 koster såpass som den gjør, og man får veldig mye lys for lite penger med 28-75.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...