Gå til innhold

[Løst]Merverdiavgift, legges til i kassen?

ScudNor

Anbefalte innlegg

Hei. Min bestemor gjorde meg oppmerksom på en framgangsmetode som ble brukt i en butikk i nærheten ved betaling av MVA. Fra egen erfaring er standard at når man er i en butikk og ser på prislappene på produktene så er MVA ferdig kalkulert og addert.

I butikken som bestmoren min hadde vært blir det gjort annerledes. Prislappene på produktene i hyllene er f.eks 299kr, og ser ut som typiske priser der MVA allerede er lagt til. Men idet man kommer til kassen blir prisen plutselig høyere enn antatt. For det er her de legger MVA til.

Folk kan komme til kassen med produkter de selv har regnet ut at kommer til å koste ca.700 kr, men ender istedenfor opp med å plutselig måtte betale ca.900kr

Jeg kan ikke huske å noengang ha sett dette i noen butikker hvor jeg har vært, så jeg må nesten spør: er denne fremgangsmetoden/dette salgstrikset vanlig i butikkene hvor dere handler? Er det i det hele tatt lovlig praksis?

Takk på forhånd for svar.

ScudNor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?i...640&subid=0

Skal merverdiavgift være inkludert i prisene butikker og andre utsalgssteder annonserer med?

Ja, merverdiavgift og eventuelle andre avgifter skal være inkludert i de oppgitte prisene ved salg av varer og tjenester som retter seg til forbruker.

Ved salg som retter seg både til forbruker og næringsdrivende kan det alternativt oppgis to priser, dvs. priser med og uten avgifter, eventuelt av avgiftene oppgis med likeverdig oppmerksomhetsverdi som prisen inklusive avgiftene.

Lenke til kommentar
Hva slags butikk? Er det en som kun retter seg mot bedrifter så er det jo mulig og gjøre dette.

Spareland Vedavågen har et vareutvalg som spenner fra små nips til større møbler.

En stor ny spennende butikk på Karmøy Storsenter ønsker deg velkommen til et oversiktelig lokale med mange forskjellige varer.

Vi selger blant annet verktøy, interiør, gaveartikler, møbler, kjøkken-bad-garderobe utstyr, leker, lys, servietter, skole og skrive saker, forbruksvarer, masse plastikk bokser og utstyr, kasser, kar og juleartikler.

Vi står for kvalitet, et stort vareutvalg og blide hjelpsomme butikkmedarbeidere. Kom innom Spareland på Karmøy Storsenter og se vårt unike vareutvalg.

Takk for svar begge to, jeg har det jeg kom for :)

Lenke til kommentar

Andre har alt svart, men jeg legger til referanse til lovverket under.

Forskrift om prisopplysning for varer:

§ 2. Definisjoner

I denne forskriften menes med:

a) Salgspris: Prisen for en bestemt mengde av varen inklusive merverdiavgift og andre offentlige avgifter.

[...]

§ 3. Prisopplysningspliktens innhold

Ervervsdrivende som selger varer i detalj til forbruker skal, så langt det er praktisk mulig, opplyse om varenes salgspris og enhetspris slik at prisene lett kan ses av kundene. [...]

Se http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...91206-1256.html for hele forskriften.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...