Argyros Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Hallois. Jeg jobber som serviceingeniør med flere brukere på samme prosjekt/site. Vi er hovedsaklig 3 stk som aktivt bruker et felles lagringsområde (som vi har mappet opp til en stasjonsbokstav når vi er koblet til firmaserveren over en VPN-løsning). Siden filene vi bruker gjerne fort er på en del mb blir det knotete å alltid gå via nettverksstasjonen (som kan ha en treg forbindelse), samt at vi ikke alltid har tilgang på nett, så da blir løsningen å ha det meste liggende lokalt i tillegg. Problemet da er at det gjerne blir en kvasiløsning der hovedtingene ligger lagret sentralt (og lokalt) og at man i tillegg sitter med egne versjoner av diverse dokumenter.. Jeg har lyst å få til en synkronisering der alle har en speiling av fellesområdet, men er litt usikker på hvordan det best kan løses.. Tenkte i utgangspunktet en relativt manuell løsning der man synkroniserer ned når man ankommer site og synkroniserer opp igjen før man forlater. Gjerne da med noe så enkelt som Synctoy. Det vil ofte fungere greit siden man vanligvis bare er én person på site om gangen og man sjelden oppdaterer sentrale dokumenter når man er offsite.. Av og til vil det derimot forekomme, og samtidig er det også tilfeller der vi er to eller alle tre på site samtidig under krevende oppdrag. For slike tilfeller vil den tenkte synkroniseringen bli noe knotete og kreve en del kontinuerlig kommunikasjon for ikke å risikere at filer blir overskrevet eller går tapt..? Finnes det noe bedre løsning på et slikt scenario enn den enkle metoden jeg tenkte i utgangspunktet ovenfor? Lurer på om kanskje Synctoy, synchronize og preview med litt forsiktighet kan være dekkende, men innspill fra dere mer erfarne synkronisere der ute hadde blitt satt stor pris på Cheers! Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Henger meg lit på denne. Hadde lignende problemstilling som dere på jobben selv. I begynnelsen var vi to teknikkere, og klarte oss greit med en løsning som deres med pathsync. Men i det siste har vi blitt flere teknikkere, og fikk samtidlig behov for å ha versjonskontroll. Så vi har gått over til et DMS system. Da vi alle nå har mobilt kontor, så er det ikke store problemet å logge seg inn for å hente noen filer nå og da. DMS systemet vi bruker er knowledgetree. Kjører det på en noe tilårskommen server vi hadde liggende. Og vi har stort set en pageload på rundt 1,5 sek. Noe som er raskt nok for oss nå. Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 22. november 2009 Forfatter Del Skrevet 22. november 2009 Hei John Tore Takk for godt forslag. Leste litt om knowledgetree og ser jeg kanskje ka få bruk for det til andre gjøremål I dette tilfellet er vi derimot bare en veldig liten del av en stor organisasjon, så vi er mer begrenset til at vi har et nettverksområde å forholde oss til å innføre ny hw eller software på serversiden. :-/ Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Er vel ikke store avdelingen jeg hører til heller. Vi er vel ca. 6, i en organisasjon på 3300. For tiden kjører vi knowledgetree på min egen server plassert hjemme hos meg. Planen er ettervært å få denne flyttet til konsernet sitt utstyr vist det nye ordresystemet som skal ha kommet de siste 4 mnd. ikke har en god dokumentordning..... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Personlig vil jeg anbefale løsninger ala Knowlegdetree. Synkronisering er en grei løsning i seg selv, men man har vanligvis dårlig revisjonskontroll i slike tilfeller. Revisjonskontroll er langt bedre i Knowlegdetree eller alternativer O3Spaces. Anbefaler dog ikke bruk av SyncToy, så vidt jeg vet finnes det bedre verktøy til denne jobben. F.eks kan man sette opp funksjonen Frakoblede filer i både XP, Vista og Windows 7. Denne vil kunne gi like bra synkronisering om ikke bedre enn SyncToy, og den er automatisk. Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Dere kan også se på dropbox, med denne kan dere lage mapper som blir delt mellom flere ansatte så blir disse synkronisert. Gratisversjonen gir deg 2GB så kan det betales for opptil 100GB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå