Vixtruz Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 (endret) Hei. Var ute i natt å tok startrails bilder. Første eksponeringene gikk smurt, men etter hvert brukte kameraet en evighet på å skrive fra bufferen til brikken, så det ut til. For når jeg stoppet eksponeringen kunne prosesseringslampa lyse i flere minutter før den slukket og bilde kom på skjermen. Så jeg lurer, HVORFOR skjer dette? Kan det være overoppheting, og kan dette være potensielt skadelig for kameraet? Jeg tok kansje 7-10 eksponeringer med snitt på 7 minutter hver. Endret 22. november 2009 av sponsen Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Heilt normalt, det som skjer er at kameraet tar et ''ekstra bilete'' for kvar eksponering, men uten å opne lukkeren, dette ekstra biletet blir brukt i ein støyfjerningsprosess. Bruker ikkje å henvise til Ken Rockwell, men han forklarer det rimelig greitt her: http://www.kenrockwell.com/nikon/d200/d200-dark.htm Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 som turnipkongen sier, handler dette om at kameraet tar en blank eksponering. Dette gjøres for å redusere støyen i bildet. Den blanke eksponeringen er like lang som den opprinnelige eksponeringen. Dette kan skrus av i kameraet. Dersom du tar en lang serie bilder med like lang lukkertid (for å lage startrails), kan du ta en enkelt svart eksponering, og siden bruke denne i photoshop for å "trekke fra" støyen. Dersom du tar enkeltstående bilder, og bruker lang lukkertid for å fange stjernenes bevegelser, anbefaler jeg deg å bruke denne formen for innebygd støyreduksjon. D40 har det med å få en del støy ved lengre eksponeringer, særlig mot hjørnene. Dette motvirkes til en viss grad av denne støyreduksjonen. Lenke til kommentar
Vixtruz Skrevet 22. november 2009 Forfatter Del Skrevet 22. november 2009 Takker for utfyldende svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå