Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med å installere operativsystem

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Er ny her, og kommer med min første SOS post:)

Har akkurat pakket opp esken med splitter ny maskin (uten OS da jeg har dette fra før) :)!

Startet opp maskinen og fikk en Asus meny med: Spill, Internett, Photo bla , bla og 3 hovedkategorier som var OS, BIOS og Power. Jeg trykkte på OS og satte inn min XP cd, og maskinen loadet div hardware. I hjornet til venstre står det: Installerer Windows.

Plutselig kommer det opp noe sånn som: Sett inn gyldig OS , Windows Home xp osv.

I god tro trykker jeg ut min cd for å deretter trykke den inn igjen iom at min XP PRO er så gyldig så det går an å bli, men får en ny feilmelding om at en gyldig diskett/cd må settes inn.

Prøver og restarte, og får ASUS menyen opp igjen og velger igjen OS, men denne gangen ser det ut som om maskinen starter opp, men plutselig kommer det: No hardisk found.

Som sagt så er dette en "blank" maskin, men den klarer ikke å starte Windows XP cd`en i oppstarten.

Det jeg kom til å tenke på, var om det er mulig å sette den gamle hardisken min med fullt OS rett inn i den nye maskinen og fyre den opp på ny? Eller vet dere om noen heftige Ludo-triks for å innstallere Windows XP=?

Takker og bukker for svar!

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten oppdatering:

Klarer nå å få startet CD-rom`en , men fremdeles står det: Sett inn gyldig Windows cd.

Som sagt så er Cd min gyldig, og det er minimalt med riper i den.

Lurer fremdeles på om det er mulig å montere min gamle hardisk i den nye maskinen for så å starte derfra.

Lenke til kommentar

En ting er sikkert og det er at det ikke nytter å bruke den gamle disken, uten å innstallere OS på nytt. Windows knytter intime bånd med maskinvaren.

På meg virker det som det kan være noe innstallert på den nye disken fra før, selv om du har bestilt blank. Har du anledning til å laste ned og brenne en iso fil til CD, spå ville jeg laget en gparted oppstart CD. Med den har du et verktøy som gjør at du kan slette gamle partisjoner, opprette nye og formatere dem så de er klare til nytt OS (bare husk å velg ntfs filsystem). Googl 'gparted' så ser du det med en gang.

Lenke til kommentar

Ikke hvis koden han har er en oppgraderingslisens.

Men, sikker på at den ikke prøver å starte en Asus recovery funksjon?

Få opp boot menu når du starter maskinen (tror det er F8 på Asus sin kort), og velg CD/DVD/BR player. Så burde det fungere. Husk å sette SATA mode til IDE, med mindre du har SATA drivere klar (for AHCI mode, som XP ikke støtter ut av boksen). Kan med fordel slipstreame disse inn på XP plata, google etter nLite for mer info om det.

Lenke til kommentar

Det virker for meg også som du prøver å bruke en eller annen recovery funksjon eller lignende. Du skal normalt ikke velge å installere OS fra noen meny.

Det du må gjøre er å enda BIOS instillingene til å kunne boote fra CD (hvis instillingene ikke allerede er slik), og så bare starte maskinen normalt. Du vil få en tekstmelding om "press any key to boot from CD" eller noe i den dur. Da bare trykker du enter for å starte installasjonsprogramme og følger instruksjonene derfra.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takker for svar!

XP cd`en som jeg har er fullversjon, men når dere nevner det, så spør PC`en om jeg vil kjøre en reperasjon eller om jeg vil installere på nytt. Skal prøve en reperasjon og se hva som skjer da.

En ting er sikkert og det er at det ikke nytter å bruke den gamle disken, uten å innstallere OS på nytt. Windows knytter intime bånd med maskinvaren.

På meg virker det som det kan være noe innstallert på den nye disken fra før, selv om du har bestilt blank. Har du anledning til å laste ned og brenne en iso fil til CD, spå ville jeg laget en gparted oppstart CD. Med den har du et verktøy som gjør at du kan slette gamle partisjoner, opprette nye og formatere dem så de er klare til nytt OS (bare husk å velg ntfs filsystem). Googl 'gparted' så ser du det med en gang.

Takker! Hørtes litt avansert ut for meg, men skal prøve. :)

Lenke til kommentar
Hei

Er det et asus hovedkort du har?

Express gate du starter?

ja, Asus. Jeg starter ingenting, men maskinen starter i et slags Asus oppstart-system der en kan velge mellom : Internett, Skype, Photos , osv og til slutt OS, BIOS og POWER(avslutt).

Når jeg prøver å innstaller OS , så spør den etter Windows Home Xp, Windows NT, og 2000.

Prøver å få den til å lese min Windows XP pro, men den er "ugyldig"...

Lenke til kommentar
Det virker for meg også som du prøver å bruke en eller annen recovery funksjon eller lignende. Du skal normalt ikke velge å installere OS fra noen meny.

Det du må gjøre er å enda BIOS instillingene til å kunne boote fra CD (hvis instillingene ikke allerede er slik), og så bare starte maskinen normalt. Du vil få en tekstmelding om "press any key to boot from CD" eller noe i den dur. Da bare trykker du enter for å starte installasjonsprogramme og følger instruksjonene derfra.

-Stigma

Har valgt å boote fra CD-rom, og installasjons prosessen starter. Den spør etter Win NT, XP Home og 2000. Min XP pro er ugyldig, sier maskinen.

Lenke til kommentar

Den Asus oppstartsmenyen du nevner er menyen til Asus Express gate som er et lite Linux basert OS som ligger på egen SSD disk på nyere Asus hovedkort. Du kan bruke Express gate til å komme deg på Internett hvis det skulle være nødvendig.

Jeg synes det er rart at en PCen som skal være helt "blank" spør etter spesifikke OSer som Win NT, Win 2000 etc. slik din maskin gjør.

Hva slags PC er det snakk om her da? En ferdig bygget PC fra Komplett eller noe slikt? Som Stigma nevner så virker det som at PCen prøver å kjøre en recovery funksjon, og det burde ikke skje hvis maskinen var helt "blank" da du fikk den.

Prøv å gjøre det ols forslo med gparted for å sjekke om at disken(e) er tom. Som sagt, det er rart at PCen kan påstå at XP Pro CDen din er ugyldig og så spørre etter XP Home, det har jeg ikke vært borti tidligere. Mulig det har skjedd andre det skal jeg ikke si.

Lenke til kommentar
Den Asus oppstartsmenyen du nevner er menyen til Asus Express gate som er et lite Linux basert OS som ligger på egen SSD disk på nyere Asus hovedkort. Du kan bruke Express gate til å komme deg på Internett hvis det skulle være nødvendig.

Jeg synes det er rart at en PCen som skal være helt "blank" spør etter spesifikke OSer som Win NT, Win 2000 etc. slik din maskin gjør.

Hva slags PC er det snakk om her da? En ferdig bygget PC fra Komplett eller noe slikt? Som Stigma nevner så virker det som at PCen prøver å kjøre en recovery funksjon, og det burde ikke skje hvis maskinen var helt "blank" da du fikk den.

Prøv å gjøre det ols forslo med gparted for å sjekke om at disken(e) er tom. Som sagt, det er rart at PCen kan påstå at XP Pro CDen din er ugyldig og så spørre etter XP Home, det har jeg ikke vært borti tidligere. Mulig det har skjedd andre det skal jeg ikke si.

Jepp, det er en ferdig bygget Komplett pc...

Skal prøve tipset til Ols litt senere idag. Kommer tilbake med mer info da.

Vil takke dere alle som gidder å hjelpe meg! er meget takknemlig!1 :)

Lenke til kommentar

Godt forslag fra ask99 selv om Express gate ikke skal ha noe med installasjon av et nytt OS på en hard disk å gjøre. Så snart man klikker på OS ikonet i Express gate har ikke det OSet noe med en hard disk å gjøre. Jeg har selv et P5Q Deluxe HK med Express gate og hadde ingen problemer med å installere Vista, XP Pro eller openSuSe.

Men prøv det ask99 sier, så ser du hva som skjer. En annen ting du kan prøve med Express gate er å klikke på Photo ikonet, hvis Express gate da finner en mappe Mine Bilder, da vil jeg tro at hard disken ikke er tom.

Lenke til kommentar
Godt forslag fra ask99 selv om Express gate ikke skal ha noe med installasjon av et nytt OS på en hard disk å gjøre. Så snart man klikker på OS ikonet i Express gate har ikke det OSet noe med en hard disk å gjøre. Jeg har selv et P5Q Deluxe HK med Express gate og hadde ingen problemer med å installere Vista, XP Pro eller openSuSe.

Men prøv det ask99 sier, så ser du hva som skjer. En annen ting du kan prøve med Express gate er å klikke på Photo ikonet, hvis Express gate da finner en mappe Mine Bilder, da vil jeg tro at hard disken ikke er tom.

Har åpnet mappen med mine bilder. Selv om den er tom , så betyr vel det at det er noe på disken fra før...

Har disablet Express gate, men det kommer samme spørsmål om å sette inn en gyldig Windows Cd.

OK, da har jeg prøvd det meste av forslag her inne uten hell. Det som bekymrer meg nå er at det kansje er Windows Cd`n som er problemet. Selv om den så og si er ripefri, og burde etter min mening funke...

Skal ringe Komplett imorgen, og høre hva som kan være problemet.

Takker alle for hjelpen så langt, og skal komme tilbake dersom jeg finner ut hva som er issuen!

:)

Lenke til kommentar

OK, grunnen til at jeg ikke får installert XP Pro, er at jeg må ha en Nt, Home Edition eller 2000 versjon for i det heletatt å avinstallere den gamle versjonen.

Leverte maskinen inn til "speiling" fra den gamle maskinen min (fant ikke noe bedre utrykk), og anser problemet som løst.

takk til alle som prøvde å hjelpe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...