magneman Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Hei. Tidligere i dag, var det noe merkelig som skjedde med PC-en (stasjonær) jeg eier. Jeg satt den i hvilemodus, og merket at noe merkelig skjedde. Musas (Razer Deathadder) lys begynte å blinke, og jeg kom ikke ut av hvilemodus. Jeg holdt inn knappen man vanligvis starter opp PC-en med, for å slå den av. Etter det har jeg ikke fått noe bilde! Jeg slår på PC-en, den går, men det kommer ikke noe skjermbilde, men skjermen er plugget inn. En annen ting er at når PC-en skrus på, kommer det opp et Asus-program hvor jeg skal velge om jeg vil starte PC-en, BIOS, avslutte osv, med dette kommer det alltid et lite pip, men det skjer heller ikke. EDIT: Tilleggsopplysning: når jeg slår på PC-en, slår den seg av etter 5 sekunder, men slår seg på igjen etterpå, og da går den kontinuerlig. Jeg har sendt inn PC-en for en stund siden for akkurat det samme problemet, men lurer på om det går an å fikse dette på et vis. Full PC-spesifikasjoner (Alt jeg kjøpte fra Komplett for ca. ett år siden): Komplett Gamer i25 - Creative edition 1 STK 10.574,61 10.574,61 Strømkabel PC m/Jord 2m rett plugg Nero 8 OEM Vista kompatibel støtter LabelFlash og LightScribe CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD, for XP/Vista Musmatte Blå 4/6mm Mouse/Keyboard Støtsikker PC-eske Company of Heroes DX10 software for XFX cards NZXT HUSH, Black Aluminum Front, 2X Blue LED Fans, Screwless design,(Without PSU) Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI Asus P5Q Deluxe, P45, Socket-775, DDR2, ATX, 2xGbLAN, Firewire, 3xPCI-Ex(2.0)16 Intel Core# 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan 1 STK PowerColor Radeon HD 4870 "PCS" 512MB, GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S, 20x, SATA, Black, bulk USB2 multikortleser 3.5" sort for CF I/II,SM,MMC/SD/microSD,MS,xD (bulk) Samsung 22" Wide Syncmaster T220, 1680x1050, VGA/DVI, 20000:1, 2ms MS COA Label Windows Vista Home Premium Nordisk MS MANUALS Win Vista Home Premium Norsk, Komp MS ROYALTY Vista Home Premium En,No,Sv,Fi,Da MS Win Vista Home Premium Norsk SP1, DVD, 32bit Garanti 3 år - Sende inn PC sendes av kunde til Komplett.no 308657 Support Komplett.no - Komplett sin egen telefon/mail support Hvor ligger feilen? Noen som har opplevd et lignende tilfelle? Forslag tas hjertelig imot. Spør i vei om dere trenger mer utfyllende informasjon! Endret 22. november 2009 av magneman Lenke til kommentar
furiousanimal Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 høres kjent ut. Det samme skjedde med min stasjonære maskin også, men har ikke skjedd på en stund nå. Men på min maskin var det ikke noe bilde i bare noen få timer, men allikevel det var jo irriterendes, men den startet opp igjen etter noen timer på min isåfall. Vet ikke om du kan la den være litt av en stund og prøve igjen senere om du allerede ikke har gjort det Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 (endret) Har du en annen skjerm å teste med? Du skriver litt vanskelig settninger eller så er det litt tidlig på morgenen for meg.. hhehe. Det skal komme ett kort pip rett før du får opp asus bildet på skjermen, det betyr at alt er ok om jeg ikek husker feil. Sjekk i bruekrmanualen for HK. Endret 22. november 2009 av Cri Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Mange på POST-pip indikerer at maskinen ikk faktisk klarer å starte, så å teste med andre skjermer for eksempel vil nok gi lite utbytte. Hvis du ikke har endret på hardware eller jobbet inni kabinettet før feilen oppsto, så ta en reset av CMOS. Kombiner det gjerne med å fjerne alt fra maskinen som ikke absolutt må være der for å kunne starte measinen helt grunnleggende. Hvis du har endret hardware før feilen så sjekk alle koblinger osv. først, og se om å ta vekk den nye delen endrer noe. -Stigma Lenke til kommentar
magneman Skrevet 22. november 2009 Forfatter Del Skrevet 22. november 2009 (endret) høres kjent ut. Det samme skjedde med min stasjonære maskin også, men har ikke skjedd på en stund nå. Men på min maskin var det ikke noe bilde i bare noen få timer, men allikevel det var jo irriterendes, men den startet opp igjen etter noen timer på min isåfall. Vet ikke om du kan la den være litt av en stund og prøve igjen senere om du allerede ikke har gjort det Kan teste dette, skal prøve igjen etterpå, håper det funker. EDIT: Dette funket ikke. Har du en annen skjerm å teste med? Du skriver litt vanskelig settninger eller så er det litt tidlig på morgenen for meg.. hhehe. Det skal komme ett kort pip rett før du får opp asus bildet på skjermen, det betyr at alt er ok om jeg ikek husker feil. Sjekk i bruekrmanualen for HK. Nei, har dessverre ingen annen skjerm å teste med, som bruker samme inngang (DVI?), de andre skjermene i huset er litt eldre flatskjermer. Dessuten er jeg veldig sikker på at det er i PC-en, og ikke i skjermen feilen ligger, ettersom jeg tidligere har sendt inn PC-en pga. denne feilen. Mange på POST-pip indikerer at maskinen ikk faktisk klarer å starte, så å teste med andre skjermer for eksempel vil nok gi lite utbytte. Hvis du ikke har endret på hardware eller jobbet inni kabinettet før feilen oppsto, så ta en reset av CMOS. Kombiner det gjerne med å fjerne alt fra maskinen som ikke absolutt må være der for å kunne starte measinen helt grunnleggende. Hvis du har endret hardware før feilen så sjekk alle koblinger osv. først, og se om å ta vekk den nye delen endrer noe. -Stigma CMOS? Jeg er ikke så flink på PC-er, og feilsøking. Du må utdype deg litt og forklare det litt mer utfyllende. - Takk for svar! En tilleggsopplysning jeg bør komme med, er at når jeg slår på PC-en, slår den seg av igjen etter ca. 5 sekunder, for dermed slå seg på igjen. Etter at den er slått på, går den hele tiden. Endret 22. november 2009 av magneman Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Jeg ser i dine tidligere tråder, at du har hatt problemer med skjermkort, og du sier at du har en system warning speaker(du brukte å høre et pip). Så det du bør prøve, er å fjerne skjermkort fra hk, og starte opp pc'en. Da skal du høre 1 langt pip, etter fulgt av 3 korte pip(betyr ingen skjermkort funnet). Hvis dette skjer, så er hk, cpu og ram i orden, og mest sansynlig skjermkort gåen! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 (endret) Mange på POST-pip indikerer at maskinen ikk faktisk klarer å starte, så å teste med andre skjermer for eksempel vil nok gi lite utbytte. Hvis du ikke har endret på hardware eller jobbet inni kabinettet før feilen oppsto, så ta en reset av CMOS. Kombiner det gjerne med å fjerne alt fra maskinen som ikke absolutt må være der for å kunne starte measinen helt grunnleggende. Hvis du har endret hardware før feilen så sjekk alle koblinger osv. først, og se om å ta vekk den nye delen endrer noe. -Stigma CMOS? Jeg er ikke så flink på PC-er, og feilsøking. Du må utdype deg litt og forklare det litt mer utfyllende. - Takk for svar! En tilleggsopplysning jeg bør komme med, er at når jeg slår på PC-en, slår den seg av igjen etter ca. 5 sekunder, for dermed slå seg på igjen. Etter at den er slått på, går den hele tiden. CMOS er kort sagt det som lagrer instillingene som BIOS har. BIOS (Basic Input Output System) er det som styrer datamaskinens oppstart før selve operativsystemet har lastet seg inn, og i og med at du ikke får opp selv POST skjermen (POST er første skjermen du får opp der den teller RAM eller viser hovedkort logoen) så er det på dette nivået ditt problem ligger. Ved å resette denne kan du stille tilbake til standard de aller mest grunnleggende datamaskininstillingene og dermed i mange tilfeller få tilgang til maskinen igjen dersom problemet ligger et sted i maskinens instillinger Det er ikke vanskelig. Det innebærer å flytte en jumper på hovedkortet, vente 5 minutt og sette den tilbake før du starter på nytt. I stedet for å forklare alt i detalj så kan du bare referere til en av de hundre guidene du finner med et enkelt google søk. Dette fant jeg på under et minutt, både videoer og tekstguider: http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=31222.0 http://www.trap17.com/index.php/reset-bios-guide_t39291.html Leser/ser du på disse så er det sikkert mye bedre enn om jeg skulle forklare uten å skrive en hel avhandling om det... -Stigma Endret 22. november 2009 av Stigma Lenke til kommentar
magneman Skrevet 22. november 2009 Forfatter Del Skrevet 22. november 2009 Takker igjen for svar! Ask99: jeg fant ut av feilen med skjermkortet. Jeg prøvde forskjellige ting, og det gikk bra som følge av at jeg enten reinstallerte den nyeste skjermkortdriveren, støvsuget maskinen eller at jeg defragmenterte PC-en. Jeg har mine tvil om at feilen ligger i skjermkortet, ettersom feilen oppstod i sammenheng med hvilemodus. Det virker bare meget merkelig. Stigma: Takk, jeg skal sjekke det ut i morgen. Men du skriver: Ved å resette denne kan du stille tilbake til standard de aller mest grunnleggende datamaskininstillingene og dermed i mange tilfeller få tilgang til maskinen igjen dersom problemet ligger et sted i maskinens instillinger Innebærer dette et mulig tap av data? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 (endret) Innebærer dette et mulig tap av data? Nei, du resetter bare bios instillinger til default(som dem var ut fra produsent), dette er i bios på hovedkort, har ingen ting med hva du har lagret på harddisk! Men prøv det jeg sa om å fjerne skjermkort, hvis det ikke hjelper med en clear cmos, og etter du har fjernet all hardware du ikke trenger, for å få bilde. Det spiller liten rolle om det virker merkelig. Får du 1 langt pip, etterfulgt av 3 korte pip, så er mest sansynlig skjermkort gåen. Det du trenger for å få bilde på skjerm er, cpu, en ram brikke, skjermkort, strøm og kjøling. Edit: Clear cmos bilde fra din manual til hovedkortet, husk at dette skal gjøres 10-20 sekunder etter at hovedkort er helt strømløst (bryter på psu/støpsel i vegg)! Endret 23. november 2009 av ask99 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Takker igjen for svar! Ask99: jeg fant ut av feilen med skjermkortet. Jeg prøvde forskjellige ting, og det gikk bra som følge av at jeg enten reinstallerte den nyeste skjermkortdriveren, støvsuget maskinen eller at jeg defragmenterte PC-en. Jeg har mine tvil om at feilen ligger i skjermkortet, ettersom feilen oppstod i sammenheng med hvilemodus. Det virker bare meget merkelig. Stigma: Takk, jeg skal sjekke det ut i morgen. Men du skriver: Ved å resette denne kan du stille tilbake til standard de aller mest grunnleggende datamaskininstillingene og dermed i mange tilfeller få tilgang til maskinen igjen dersom problemet ligger et sted i maskinens instillinger Innebærer dette et mulig tap av data? Riktig som Ask sier - CMOS er en liten lagringsbrikke som inneholder kun instillingene til BIOS, så dette påvirker ingenting annet på maskinen enn BIOS. -Stigma Lenke til kommentar
magneman Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Takk! Får vel gjort dette i løpet av dagen. Om det ikke å flytte jumperen til pins 2-3 virker, får jeg sjekke om hovedkortet mitt har en CMOS-reset knapp. Om dette heller ikke virker, så skal jeg prøve ut det ASk foreslo. Men om skjermkortet er i orden, hva skjer da? Vil det ikke bli piping, og alt går som normalt? Endret 23. november 2009 av magneman Lenke til kommentar
magneman Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 Tusen takk Ask og Stigma! Resetting av CMOS gjorde susen. Funker fint nå. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Men om skjermkortet er i orden, hva skjer da? Vil det ikke bli piping, og alt går som normalt? Hvis du starter opp pc'en med bare cpu, strøm og speaker tilkoblet hk, da vil du høre 1 langt pip etterfulgt av 2 korte(betyr: ingen ram funnet). Dette vil skje hvis cpu og hk og strøm er i orden. Hvis du setter inn ram også, vil du høre 1 langt pip etterfulgt av 3 korte(betyr:ingen skjermkort funnet). Hvis det ikke piper, betyr det at det er noe galt med ram. La oss si at du fikk 1 langt og 3 korte pip, da vet du at hk,cpu og ram er ok, og det eneste du mangler for å få bilde på skjermen, er skjermkort! Men dette bør gjøres med alt annen hw frakoblet hk, fordi det kan være feks. noe galt med cd-rom, pci-kort, usb tilkobling, nettverks kabel osv. som gjør at du ikke får bilde på skjerm. Edit, var 2 min for sein der. Fint du fikk det til Endret 23. november 2009 av ask99 Lenke til kommentar
magneman Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 Hehe, takk. Men når jeg skulle starte, presset jeg "load default values", det andre valget var å endre en del i BIOS (noe jeg ikke kan), så jeg loadet default values. Jeg merket straks at dato og klokkeslett var blitt forandret, så jeg lurte på om noe annet er blitt forandret også. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Jeg merket straks at dato og klokkeslett var blitt forandret Hvor ser du det, i bios eller i windows? Så lenge du ikke har forandret noe i bios tidligere, så skal det ikke ha skjedd noe forandring. Hvis du feks. hadde noen hdd i raid, måtte du ha gått inn i bios, og forandret sata inst. til raid igjen etter en clear cmos, ellers ville ikke pc'en bootet. Lenke til kommentar
magneman Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 Jeg merket straks at dato og klokkeslett var blitt forandret Hvor ser du det, i bios eller i windows? Så lenge du ikke har forandret noe i bios tidligere, så skal det ikke ha skjedd noe forandring. Hvis du feks. hadde noen hdd i raid, måtte du ha gått inn i bios, og forandret sata inst. til raid igjen etter en clear cmos, ellers ville ikke pc'en bootet. Dette skjedde i selve Windows. Merket det fordi jeg ikke fikk logget på MSN, og fordi jeg ikke fikk til å søke etter oppdateringer pga. for stor forskjell i datoen (dato og klokkeslett var stilt til rundt midnatt, 1. januar 2002). Har ikke merket noe annet enn at klokken er stilt annerledes, så jeg går ut i fra at alt er ok. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Du bør rette k,lokken i windows ASAP, ellers vil du få unødvendige "feilmeldinger" om sertifikat som er ute på dato osv. osv. ved surfing og annet. Det er bare en bivirkning av å resette CMOS, da den også er annsvarlig for å holde styr på maskinens egen klokke (selv når den er av, via batteri). -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå