Gå til innhold

Grunnleggende spørsmål - Hvordan kable et komplett system?

Anbefalte innlegg

Hei,

Dette kan jeg svært lite om, så her kommer et par dumme spørsmål.

CD-spiller kobles med en signalkabel til forsterker, som igjen kobles til høyttalere med høyttalerkabler.

Kan noen på en enkel og grei måte forklare hvordan man kobler sammen følgende komponenter på en fornuftig måte:

Hvordan kobles en tv best mulig til dette? (trolig en ny LCD eller noe sånt).

Tilsvarende for en DVD-spiller/blu-ray (HDMI til TV'en, men hva med lyd? Kobler man lyd også til Tv'en, eller rett i forsterker? Hva hvis man både har for- og effektforsterker?)

Tilsvarende for Playstation 3?

Hva med en bærbar PC, kan man ha noe kabler koblet til permament for den, som bare kobles i PC'en ved behov?

Hva hvis man ønsker en separat hodetelefonforsterker, som skal fungere både med TV, og cd-spiller?

Håper noen kan oppklare disse veldig grunnleggende spørsmålene. :blush:

Endret av Knuty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lureste er og investere i en veldig god reciver som er "hubben" for alle kilder. Ulempen er at skal du ha mer enn 2 - 3 HDMI porter å må du kjøpe ganske dyr reciver.

Så den beste kombinasjonen komme helt ann på utstyret ditt og hva det kan.

I tillegg kan en universal fjernkontroll fra Logitech Harmony lette bruken ved og automatisere oppgaver.

Feks har jeg en reciver som bare har 2 HDMI inn, men jeg har 3 enheter som har HDMI.

PC og PS3 er koblet til reciver med HDMI (Lyd og bilde sammen med automatisk upscale).

GET boksen er koblet med HDMI til TVen direkte og med SPDIF lyd til reciver. Men pga universalfjernkontrollen er dette alt sømløst. Vil jeg se på TV så endres HDMI input på TVen og reciver settes til riktig kanal automatisk.

Det du må forsøke på er og holde det digitale løpet hele veien. Og all lyd til reciver så du får all lyd ut av høytalerne. Og hos meg er TVen bare en monitor. TV signalet behandles jo i GET boksen.

Håper dette var litt opplysende.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Så en god reciever har mulighet til å motta både lyd og bildesignal gjennom HDMI inn, og så sende lyd til høyttalere, og bilde til monitor? Man trenger altså ikke koble hverken DVD, PC, eller PS3 direkte til monitor (gitt at man har nok HDMI-porter på recieveren) ?

Hva er fordelen med å koble DVD direkte til reciever, og ikke la bildet gå direkte til monitor?

Har forøvrig ikke noe særlig utstyr per i dag, kun TV (koblet opp på et tivoli-anlegg) og PS3.

Endret av Knuty
Lenke til kommentar
Så en god reciever har mulighet til å motta både lyd og bildesignal gjennom HDMI inn, og så sende lyd til høyttalere, og bilde til monitor? Man trenger altså ikke koble hverken DVD, PC, eller PS3 direkte til monitor (gitt at man har nok HDMI-porter på recieveren) ?

Korrekt! Det finnes en hel del av de. Eventuelt kan du kjøpe en HDMI Switch med fjernkontroll for og ha flere enheter enn reciveren støtter.

Hva er fordelen med å koble DVD direkte til reciever, og ikke la bildet gå direkte til monitor?

Bare en kabel til TV for alle enhetene. Ellers ingen direkte fordel. Er bare ryddigere.

AKIRA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...