Gå til innhold

Privatist og Lærling samtidig?

Jaerny

Anbefalte innlegg

Går det an å være Lærling(rørlegger) og privatist for studie kompetanse samtidig? Har igjen litt over et år av lærlingtiden min. Om det går, er det noen som har erfaring me å vere begge dele samtidig? Vil gjerne høre om det. Eller om noen har link til en plass der jeg kan få informasjonen jeg treng.

Endret av UchihaMadara
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ingen problem, det kommer bare ann på hvor stor kapasitet du personlig har. Jeg tok både naturfag og historie for påbygg (veien mot studiekompetanse) som privatist nå nylig. Jeg er andreårs lærling.

Det krever mye av deg selv, og mye selvdisiplin. Du må lese og jobbe med stoffet. Å ta alle fagene tror jeg kan bli litt i overkant. De 2 fagene holdt i massevis for meg, flere hadde jeg ikke klart. Jeg stod på begge eksamene.

Ta kontakt med din nærmeste VGS og spør litt rundt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan er det å bare melde seg opp til eksamen?

Går det? Lære seg stoffet helt selv.

Må jeg ikke ha timer med undervisning i hvert fag for å få det godkjent?

Er det i det hele tatt mulig å ta de 4 fagene jeg trenger i læretiden? For så at det blir godkjent når jeg har fått fagbrev?

Endret av Skyax
Lenke til kommentar
Hvordan er det å bare melde seg opp til eksamen?

Går det? Lære seg stoffet helt selv.

Må jeg ikke ha timer med undervisning i hvert fag for å få det godkjent?

Er det i det hele tatt mulig å ta de 4 fagene jeg trenger i læretiden? For så at det blir godkjent når jeg har fått fagbrev?

Jo, nå skal du høre!

Du henvender deg på din nærmeste VGS. Snakker med rådgiver (som evt. kan henvise deg til annen person på VGS). Du forteller at du har lyst til å gå opp i de fagene du ønsker. Deretter henvender du deg til faglærer på VGS i de fagene du skal ta som privatist å spør etter emneliste/leseliste/pensumliste/bokliste/whatever.

Kjøp bøkene som er oppgitt på bokliste. Deretter er det egentlig bare å begynne å lese. Greia med å ta ting som privatist er at du ikke har undervisning, lekser eller prøver. Her står alt på deg. Du får etterhvert faktura (ca 345,- pr fag i eksamensavgift). Når tiden nærmer seg for eksamen får du påminnelse i posten om sted, klokkeslett og hvilket fag du skal ha eksamen i, og hvordan type eksamen du skal ha. Muntlig, muntlig/praktisk, skriftlig osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...