Gå til innhold

Speile partisjoner over på ny harddisk

mafister

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal etterhvert gå til innkjøp av ny og større harddisk. Jeg har per dags dato 3 partisjoner på harddisken min. Den ene har jeg installert windows på, den andre har jeg alle installerte programmer, og den siste bruker jeg å lagre bilder, musikk etc.

Det jeg lurer på er om jeg enkelt kan kopiere (speile) disse partisjonene over på den nye harddisken, og om jeg kan endre størrelsene på de nye partisjonene når jeg gjør dette? Vil gjerne ha 3 partisjoner på den nye disken også, bare at disse blir større. Hvilke programmer anbefales med tanke på enkelt brukergrensesnitt?

Jeg skal sikkert installere nytt operativsystem på denne disken, så i hovedsak er det viktigste å få med partisjonen med de installerte programmene. Vil disse programmene automatisk fungere på det nye operativsystemet?

Har forresten et tilleggspørsmål. Jeg har ikke formatert operativsystemet mitt etter at jeg installerte det på en egen partisjon. Hvis jeg vil formatere denne partisjonen, vil windows finne de programmene jeg har installert på den andre partisjonen automatisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange programmer som kan gjøre den jobben. En av de mest kjente er Acronis. Kjenner dog ikke helt detaljene på dette siden jeg har pleid å bruke Norton Ghost.

Det skal gå fint å justere partisjonstørrelsen.

Alt vil fungere akkurat som med den gamle disken.

Det siste spørsmålet skjønte jeg ikke helt. Men hvis det er slik at du har installert på nytt på en annen partisjon så får du ikke lov til å formatere den opprinnelige partisjonen. En titt på Diskbehandling vil avklare dette.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingen! Og beklager for dårlig formulert sistespørsmål. Skal prøve å forklare dette.

Jeg har som tidligere nevnt 3 partisjoner. Den ene av disse er operativsystemet mitt (windows)installert på. Om jeg nå vil formatere denne partisjonen og ta en "clean install" av windows igjen, vil da windows kjenne igjen programmene som hele tiden har vært installert på partisjon 2 av disken? Det er ikke noen linker mellom windows-partisjonen og program-partisjonen som jeg må ta hensyn til?

Lenke til kommentar

Ja, det ser sånn ut.

Et poeng med separate partisjoner er at data ikke slettes.

Man kan også bruke disse programmene som du spurte om til å unngå deler av jobben. Når Windows er nyinstallert med progammer så tar man en backup (image) av partisjonen.

Hvis det så senere dukker opp et problem med Windows som bare kan fikses med å installere på nytt så bruker man backup'en istedet. Dette kan spare en dags arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...