CFM Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Nå går det til hælvette her... Høyre baklys fungerer ikke. Dvs. blinklys, bremselys, ryggelys og baklys. Alle pærene er i orden og har sjekket sikringer. Ikke nok med det så har lyset i instrument klusteret gitt seg. Hva kan være galt? Bilen er en 1996 mod. MB C180 (w202) Endret 21. november 2009 av W202 Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Har du sjekket om lykta har jord? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 Hmm nei... Eneste tilkoblinga er en kontakt med mange ledninger inni til hver av pærene Det jeg glemte å fortelle var at den ikke vil skru av kjørelysene når jeg vrir på bryteren til park. Kankje det er noe bak bryteren som har falt av? *Krysser fingrene og håper ikke det* Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Du får sjekke da ... Lenke til kommentar
CFM Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 (endret) I morra når det er lyst ute. Til info så virker heller ikke høyre parklys selv om pæra er i orden. Kjørelys, grøftelys og fjernlys fungerer. Høyre blinklys fungerer også. Endret 21. november 2009 av W202 Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Du har garantert en jordingsfeil et sted på bilen. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 22. november 2009 Forfatter Del Skrevet 22. november 2009 (endret) OK... Har testet litt med multimeter nå og det ser ikke ut som det er jordfeil (i hvertfall ikke ved pærene eller bryteren. Jeg ohmtestet (med pipetonefunksjonen) fra jord på pæra til jord på karosseriet og det var i orden alle stedene). Bryteren får strøm og gir strøm videre ut så problemet må kanskje ligge der et sted? En ledning som har falt av en plass... Synes det bare er merkelig at høyre parklys sammen med høyre baklys og lysene i instrumentpanelet ikke funker. Alt på venstre siden er i orden. Må vel finne frem et el-skjema over bilen. Dessuten lyser pæra for defekt lys Hmm ser ut som at baklys og parklys går på samme krets... Ut å måle igjen da. Edit igjen* Jordinga er OK, men den får ikke strøm. Er det noen releer som kan være i stykker? Endret 22. november 2009 av W202 Lenke til kommentar
CFM Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Jeg har funnet en løs ledning i sikringsboksen som er gul og grønn. Hvor hører denne til? Jeg får ikke dratt helt opp og sett. Noen som har koblingssjema til boksen så jeg slipper å installere hele WIS/EPC net på denne maskinen igjen? Endret 23. november 2009 av W202 Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Kjørelys på disse bilene er ettermontert med et uoriginalt sett, så det kan være der du har et problem. Kan dessverre ikke hjelpe deg med koblingsskjema hverken på det settet eller fra WIS. Lenke til kommentar
iv3rs Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Mercedes har en tendens til å legge ledningsnettet i brønna bak bakhjulet, hvor dreneringen går tett og ledningene ligger i vann / isblokker (om vinteren) hvis du har orginal cdskifter. Hva om f.ex jord ledningen har råtnet opp ? Brudd i den ? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 Nei nå skal dere høre: Når lysene gikk var det første jeg så på var om sikringen til kretsen hadde gått. Det hadde den ikke og heller ingen andre. Jeg testet til og med sikringene med multimeter. Jeg dro etter jobb i dag til verkstedet til bilklubben på jobben. Og jeg dobbeltsjekket sikringen og gjett hva? NÅ var den plutselig gått og når jeg satt i en ny så fungerte alt! Wtf?! Skjønner ingenting jeg. Enten så må jeg ha vært både blind og døv sist jeg sjekket sikringene eller så, faen... Jeg skjønner ingenting. Jaja godt det ordnet seg da. I morra blir det en tur opp på bukken for å finne mulig vannlekkasje i hjulbuen. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Nei nå skal dere høre: Når lysene gikk var det første jeg så på var om sikringen til kretsen hadde gått. Det hadde den ikke og heller ingen andre. Jeg testet til og med sikringene med multimeter.Jeg dro etter jobb i dag til verkstedet til bilklubben på jobben. Og jeg dobbeltsjekket sikringen og gjett hva? NÅ var den plutselig gått og når jeg satt i en ny så fungerte alt! Wtf?! Skjønner ingenting jeg. Enten så må jeg ha vært både blind og døv sist jeg sjekket sikringene eller så, faen... Jeg skjønner ingenting. Jaja godt det ordnet seg da. I morra blir det en tur opp på bukken for å finne mulig vannlekkasje i hjulbuen. Hvordan sjekket du sikringene ed multimeteret? Det hender noen ganger at sikringene ikke får kontakt. Vært borti mye tull selv ved at jeg har satt i ny sikring og ting har vært like dødt. Da har det hjulpet å dra den inn og ut igjen. Endret 24. november 2009 av L O G I M A N Lenke til kommentar
CFM Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 I stedet for å dra opp alle sammen så brukte jeg bare pipefunksjonen og testet bare om sikringen ledet. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 Og ENDELIG har jeg funnet rota til lysproblemet. Det skjedde igjen, men denne gangen fant jeg ut at det er blitt skrapt hull på isolasjonen til ledningen til en av pærene på skiltbelysninga som lå og gnissa inntil metallet i koffertlokket. Problem solved! Til slutt og sist var det bare en helt vanlig kortslutning. Men jeg lurer fortsatt på hvorfor ikke sikringen var gått første gang jeg sjekket, men det kan også bare være feil fra min side Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Dette kan fint kalles for en jordfeil Ledningen fikk jord på en plass den ikke burde få det. Fint at du fant ut av det! Men hvordan er det med lysbryteren din og lysene foran nå da? Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Den feilen der var jeg borte i for flere år siden, men sånt går lett i glemmeboka, dessverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå