Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mulig kneskade - hva kan det være?

McMuffin

Anbefalte innlegg

Hei!

Har de siste to ukene opplevd problemer med det høyre kneet. Etter ca 20 - 25 minutters jogging, fotball, e.l. begynner jeg å miste stabiliteten i kneet, og det begynner å gi etter når benet treffer bakken. Fortsetter jeg begynner det å gjøre vondt på utsiden av kneet. Har aldri opplevd dette før, og for en som meg som må være i aktivitet hver dag, er dette er stort problem!

Noen som vet hva dette kan være, og hva jeg kan gjøre med det?

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke løp rundt for mye i alle fall. du kan også prøve å skaffe deg en sånn støttestrømpe som man ser mye håndballspillere bruker.

måtte selv slutte med judo pga kneskade fordi at jeg ikke brydde meg om den.

og om det vedvarer etter at du har tatt det rolig så tar du deg en tur til legen som sikkert sender deg videre til MR og eventuellt en spesialist.

de fant ingen ting på mitt MR bilde etter som at jeg har rykkninger i kneet også, men gikk til osteopat, noe som er alternativ behandling og det funka for min del og det har ikke blitt værre etter det (ikke bedre heller da men)

Lenke til kommentar

Sliter også med smerte i knærne av og til.

Har egentlig bare et tips til deg, ikke jobb på asfalt. Jogg heller i naturen eller der det er variert terreng.

Dette fordi visst man jogger på hard rett asfalt gjør knærne akkurat samme bevegelse gang på gang på gang, dette er som sagt ikke bra.

Jogg i naturen heller. :thumbup:

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Stråler smerten litt oppover i låret på utsiden og etter hvert? Er det når du har disse smertene ømt å trykke og gni nederst på utsiden av lårbenet?

Høres i så fall veldig ut som Iliotibial Band Syndrome (ITBS) eller på norsk langdistansekne. Dette kommer av at et muskelbånd som sitter på utsiden av låret er stramt og gnisser mot tuppen av lårbenet rett over spalten i kneleddet. Behandling er god oppvarming og tøying av dette. Du kan søke opp tilstanden i Google for mer om dette.

Stemmer ikke symptomene med det jeg først spør om bør du gå til legen og få gjort en funksjonsundersøkelse av kneet.

Edit: Hvis det er dette vil ikke en støttebandasje gi noen særlig effekt.

Endret av eskhyo
Lenke til kommentar
For det meste stråler det nedover i leggen. Skal kjenne etter neste gang. Har problemer med veldig stive muskler rundt bekkenet og lårene. Kan ha noe med det å gjøre.

Flere innspill? :)

Hvis du har stive muskler rundt bekken og lår, kan det være en feilstilling. Jeg har selv hatt mye trøbbel med et kne, men ingen av "diagnosene" passet. Det er rett og slett en funksjonalitetsfeil i kneet, som kommer som følge av en feilstilling i bekkenet.

Jeg ble behandlet for mye rart, men det var til slutt når jeg fikk ryggen tilbake i rett posisjon at det ble bra.

Mitt tips: oppsøk en helsearbeider som ser etter sammenhenger. Jeg har elendig erfaring med fysioterapeuter, som mest sjekker det aktuelle området du har vondt. Kiropraktorer og osteopater er bra, men det fins også mye spennende alternativt. Bla. kinesiologi og Bowen-terapi.

Det var kinesiologi som ordnet bekkenet mitt etter èn behandling..

Lenke til kommentar
Ja, mulig det. Blir vanskelig å sitte rolig i 5-6 dager men skal prøve ;)

Aldri klart det selv, så kviet meg litt fra å skrive det, hehe. Jeg er ingen lege, men har knukket og forstuet og brista kroppen hele livet, så vet at noen skader leger over tid. Kan hende det går 3 dager, eller 15, eller at du må operere. Men å ta det med ro og se det ann er vel det enkleste i første omgang. Særlig når det kommer plutselig.

Lenke til kommentar

Dette er mest sannsynlig en skade som kommer frem pga. belastning over tid. Belastningen kommer ganske sikkert fra en sene eller muskel som er for kort og dermed gir en ustabilitet og gnisning rundt kneleddet. Har fortsatt mistanke om ITBS pga. hvordan du beskriver symptomene, men anbefaler igjen å ta en konsultasjon hos legen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi minner om reglene for gjesteposting, som du finner i egen boks øverst i forumet. En eller flere poster har blitt slettet som følge av brudd på disse reglene. Husk at posting med gjestekonto er for innlegg av alvorlig og/eller sensitiv art. Vi oppfordrer alle til å respektere reglene, slik at vi kan beholde dette tilbudet for de som måtte trenge det. Grove misbruk vil medføre ip-sjekk.

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Det er heller ikke tillatt med reklame for egne sider og/eller tjenester.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...