Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

forskjell på S og R matte og hva er valgfritt programfag?

Anbefalte innlegg

hva er forskjellen på S og R matte? (bortsett fra vansklighets graden) er det oppgaver du sitter i timesvis med i R matte?

og til slutt. jeg fikk et ark om studiespesialisering og da står det vg1 fellesfag 842 årstimer, vg2 fellesfag 420 årstimer, programmfag fra egent programområde 280 årstimer og valgfritt programfag.

jeg regner med at programfag fra egent programområde er realfag eller samfunsfag og økonomi, men hva er valgfritt programfag?(kan man velge fra samfunsfag hvis man har valgt realfag eller noe?)

dårlig til å forklare, men håper noen kan svare:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva er forskjellen på S og R matte? (bortsett fra vansklighets graden) er det oppgaver du sitter i timesvis med i R matte?

og til slutt. jeg fikk et ark om studiespesialisering og da står det vg1 fellesfag 842 årstimer, vg2 fellesfag 420 årstimer, programmfag fra egent programområde 280 årstimer og valgfritt programfag.

jeg regner med at programfag fra egent programområde er realfag eller samfunsfag og økonomi, men hva er valgfritt programfag?(kan man velge fra samfunsfag hvis man har valgt realfag eller noe?)

dårlig til å forklare, men håper noen kan svare:)

Jeg vet at S1 og S2 utgjør R1, så det går mye fortere i R matte enn det, det gjør i S matte. Jeg har R matte nå, og det er sånn som det alltid har vært. Noen oppgaver som tar lang tid og noen som tar kortere tid. Det som er veldig forskjellige fra T matte (og S kanskje, jeg vet ikke helt hvordan S er), er at i R matte fører vi masse bevis. Altså beviser for nesten alle formler vi bruker.

I hvert fall har vi hatt om algebra og sannsynlighet til nå. Og nå holder vi på med Geometri. Var en del lange oppgaver i sannsynlighetskapittelet.

Du må ha to realfag eller to samfunnsfag over 2 år. Du skal ha tre valgfag, og det siste faget står du helt fritt med å velge samfunnsfag eller realfag. Matte er obligatorisk i andre klasse, så velger du matte i andre skal du velge 3 fag til i tilleg til matte. I tredje er det ikke obligatorisk, derfor må du velge bort minst et fag hvis du har valgt matte i andre.

Håper det hjalp, er ikke så god til å forklare jeg heller:P

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Selv om S1 og S2 tilsvarer R1, så kan du ikke ta R2 senere. Da må du i tilfelle ta eksamen i R1 i tillegg. Det kan være verdt å tenke over når du skal velge.

Lenke til kommentar

Som noen påpeker tilsvarer S1+S2 R1. R2 er et mye større kurs enn R1. Med andre ord: med R2 får du mye mer kompetanse enn med S1+S2.

Noen vil hevde at R-matten passer best for folk som skal bli ingeniører, mens S-matten er bedre for dem som feks skal bli økonomer. Det er bullshit. R-matten er best uansett hva du skal gå. Punktum. Dessuten gir R1+R2 et halvt poeng mer enn S1+S2.

Endret av Ingar
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Ser denne tråden har vært død en stund nå men lurte på en ting som passet ganske bra til tråden so up it goes!

Jeg tok P matte på VG1 Elektro og har tenkt å gå Påbygning. Det jeg lurer på er om jeg kan ta R1 matte før jeg starter på påbgyning slik at jeg evt ikke trenger matte på påbygning eller om jeg kan ta R1 på påbygning? utover dette lurer jeg litt på om det er stor kontrast mellom P matte og R1?

Takker for svar

Mvh

Lenke til kommentar

Du kan ikke ta R1 uten T-matte. P-matte er så godt som bare repetisjon av matematikk fra ungdomsskolen, mens t-matten går et godt stykke videre. R1 bygger på 1T.

Hvis det ikke er åpenbart allerede får jeg bare gjenta at ja det er enorm forskjell mellom R1 og 1P. I 1P lærer du omtrent ikke noe nytt, og oppgavene er ekstremt enkle.

Det er sikkert mulig å ta 1T og R1 som privatist om du vil ta det på forhånd.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Som noen påpeker tilsvarer S1+S2 R1. R2 er et mye større kurs enn R1. Med andre ord: med R2 får du mye mer kompetanse enn med S1+S2.

Noen vil hevde at R-matten passer best for folk som skal bli ingeniører, mens S-matten er bedre for dem som feks skal bli økonomer. Det er bullshit. R-matten er best uansett hva du skal gå. Punktum. Dessuten gir R1+R2 et halvt poeng mer enn S1+S2.

S-matte er ikke bedre for de som skal bli økonomer, men mer relevant da man aldri vil få bruk for mye av det man lærer i R2 som økonom. Det blir vel det samme som å ta R2 om man vil bli lege - bortkasta tid.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...