Gå til innhold

LHC begynner å nærme seg on-line :)

kyrsjo

Anbefalte innlegg

Jeg kom på denne måten fram til at protonene fikk en fart på 299999904.9 m/s, som er 99,99996831 % av lyshastigheten.

(Med et lite forbehold om feil i utregningen...)

Lysets hastighet er 299 792 458 m/s, ikke 300 000 000 m/s.

Så hastigheten på strålen var over lysfart? Det går jo ikke...

Eller har Andenge regnet feil her?

Endret av KeYhOle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De har også klart å lage antihydrogen ved cern før, men jeg vet ikke om de har klart å oppbevare dem over lengere tid. Men det ville absolutt være mulig å fange antimaterie i f.eks. et magnetfelt. Det ville ha overraska meg om noen ikke har gjordt det allerede.

De som klarer å lage maskineri til å oppbevare betydelige mengder antimaterie over lengre tid, vil sannsynligvis brått bli ganske rik og ettertraktet, kanskje spesielt av diverse militære avdelinger.

f.eks. Rakettmotor basert på å bruke energien som blir frigitt når materie og antimaterie annilleres har vel lenge vært en våt drøm for NASA.

Og antimateriebomber er vel en våt drøm for slike som Cheney...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
De har også klart å lage antihydrogen ved cern før, men jeg vet ikke om de har klart å oppbevare dem over lengere tid. Men det ville absolutt være mulig å fange antimaterie i f.eks. et magnetfelt. Det ville ha overraska meg om noen ikke har gjordt det allerede.

De som klarer å lage maskineri til å oppbevare betydelige mengder antimaterie over lengre tid, vil sannsynligvis brått bli ganske rik og ettertraktet, kanskje spesielt av diverse militære avdelinger.

f.eks. Rakettmotor basert på å bruke energien som blir frigitt når materie og antimaterie annilleres har vel lenge vært en våt drøm for NASA.

Og antimateriebomber er vel en våt drøm for slike som Cheney...

Jeg sjekka det ut og ja, cern oppbevarte antimaterien over en lengere periode i en Penning trap Penning levde en gang på begynnelsen av 1900-tallet, jeg vet ikke hvor rik han ble.

Lenke til kommentar

Fordi jeg har hørt om Penning feller; jeg er ingen ekspert, ei heller kan jeg mye om anti-materie/partikler.

Men det virket logisk for meg der og da jeg skrev posten over at det kanskje var en vesentlig forskjell mellom å lagre kun partikler kontra materie...... men når jeg tenker over det litt mer, så virker det mer sannsynlig at jeg rett ut dreit på draget :)

Anyhoo, jeg tenkte på betydelige mengder over betydelig tid, og ikke har jeg fått inntrykket av at Penning feller, per i dag, kvalifiserer...

Dog, igjen: det jeg ikke kan om antimaterie og penning feller er betydelig

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Lysets hastighet er 299 792 458 m/s, ikke 300 000 000 m/s.

Så hastigheten på strålen var over lysfart? Det går jo ikke...

Eller har Andenge regnet feil her?

Beregningene hans ble basert på at c = 300 000 000 m/s. Hadde han basert beregningene på 299 792 458 m/s så hadde tallet vært under det :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...