kyrsjo Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) http://www.forskning.no/artikler/2009/november/235347 Geneva, 20 November 2009.Particle beams are once again circulating in the world’s most powerful particle accelerator, CERN*’s Large Hadron Collider (LHC). This news comes after the machine was handed over for operation on Wednesday morning. A clockwise circulating beam was established at ten o'clock this evening. This is an important milestone on the road towards first physics at the LHC, expected in 2010. “It’s great to see beam circulating in the LHC again,” said CERN Director General Rolf Heuer. “We’ve still got some way to go before physics can begin, but with this milestone we’re well on the way.” The LHC circulated its first beams on 10 September 2008, but suffered a serious malfunction nine days later. A failure in an electrical connection led to serious damage, and CERN has spent over a year repairing and consolidating the machine to ensure that such an incident cannot happen again. “The LHC is a far better understood machine than it was a year ago,” said CERN’s Director for Accelerators, Steve Myers.“We’ve learned from our experience, and engineered the technology that allows us to move on. That’s how progress is made.” Recommissioning the LHC began in the summer, and successive milestones have regularly been passed since then. The LHC reached its operating temperature of 1.9 Kelvin, or about -271 Celsius, on 8 October. Particles were injected on 23 October, but not circulated. A beam was steered through three octants of the machine on 7 November, and circulating beams have now been re-established. The next important milestone will be low-energy collisions, expected in about a week from now. These will give the experimental collaborations their first collision data, enabling important calibration work to be carried out. This is significant, since up to now, all the data they have recorded comes from cosmic rays. Ramping the beams to high energy will follow in preparation for collisions at 7 TeV (3.5 TeV per beam) next year. Particle physics is a global endeavour, and CERN has received support from around the world in getting the LHC up and running again. “It’s been a herculean effort to get to where we are today,” said Myers. “I’d like to thank all those who have taken part, from CERN and from our partner institutions around the world.” A press conference will be held at CERN, at the Globe of Science and Innovation, at 2pm on Monday 23 November, and webcast at: http://webcast.cern.ch/. Submit your questions to @CERN via Twitter. We cannot guarantee that all questions will be answered. Follow LHC progress on twitter at www.twitter.com/cern For photos, video and latest information see: http://press.web.cern.ch/press/lhc-first-physics/ Contact : http://press.web.cern.ch/press/ContactUs.html Se også: http://atlas.web.cern.ch/Atlas/public/EVTDISPLAY/events.html (oppdateres jevnlig) Endret 21. november 2009 av kyrsjo Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Nice, nå gleder jeg meg litt. Det har vært dritt å vente i ett år nå. Husker at jeg ble litt skuffet i fjor da hørte om at de måtte reparere maskinen Lenke til kommentar
hernil Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Blir gøy å følge med fremover! Om jeg ikke husker feil så er skolens fysikklærere på CERN for tiden også. Mon tro om de fikk med seg noen småtester Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Hvis alt fortsetter å gå som planlagt og det ikke er flere problemer. Hvor lang tid vil det ta før vi får noen håndfaste nye resultater? 2 år, 3 år, mer? Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Utrolig gøy at de er igang igjen, gleder meg til å høre resultater. Men føler også at dette "apparatet" er såpass delikat at det kommer til bli mye problemer med det. Jeg mener å ha hørt at LHC er et "lite" prosjekt som først skal gi oss litt bekreftelser på ting vi tror vi vet, og så skal vi senere bygge et enda større anlegg av samme konsept, men som kan gi oss andre resultater. Husker ikke hva den heter, og det er lenge siden jeg hørte det. Kan det ha vært i en drøm? tror ikke det... Digger uansett slike sykt store grensesprengende prosjekter, at de faktisk blir gjennomført, og ikke bare diskutert som urealistisk men interessant =) Lenke til kommentar
storken Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Det er vel higgsbosonet de leter etter? Det var vel tilsammen 4 prosjekter som tar sted samtidig? Mener det var fire ulike detektorer designet for hver sitt spesielle felt. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 Nå har vi kollisjoner Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Krysser fingre og tær for Higgsbosonet innen nyttår Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 Krysser fingre og tær for Higgsbosonet innen nyttår Tror ikke det er så mye å håpe på - høy energi(*) blir ikke før ~ca. rundt februar. For å finne Higgs trenger man en god del statistikk - Proton-proton er "grisete". (*) Vi kjører nå på 450GeV + 450GeV, ikke voldsomt høyt - dette er det vi får fra SPS-akseleratoren. Mer morro: http://op-webtools.web.cern.ch/op-webtools...rs.php?usr=LHC1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Fra twitter-feeden (35 minutter siden): It's been an eventful day at CERN. It started with two circulating beams and ended with first collisions in four detectors. Coolt! Lenke til kommentar
storken Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 "Problem with the PSB - NO BEAM 30 MIN." Alle disse trestavelsesordene: PSB, TDI, TED, BCT, SMP, CCC, LHC Skjønner ca halvparten av de over, typis ingeniører Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 (endret) PSB står sannsynligvis for PS Booster, hvor PS igjen står for Proton Synchrotron. PSB er en akselerator som sender protoner videre inn i PS-akseleratoren, eller atomer til Isolde-forsøket (som ser på supermassive atomkjerner). http://en.wikipedia.org/wiki/Proton_Synchrotron Som mye annet av akselerator-infrastrukturen på CERN så er PS og PSB gamle og meget nedslitt - PS har vært i bruk siden 1959. I tillegg er det aller aller meste prototyper - mange av maskinene er de første i sitt slag... Endret 24. november 2009 av kyrsjo Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 PSB står sannsynligvis for PS Booster, hvor PS igjen står for Proton Synchrotron. PSB er en akselerator som sender protoner videre inn i PS-akseleratoren, eller atomer til Isolde-forsøket (som ser på supermassive atomkjerner). http://en.wikipedia.org/wiki/Proton_Synchrotron Som mye annet av akselerator-infrastrukturen på CERN så er PS og PSB gamle og meget nedslitt - PS har vært i bruk siden 1959. I tillegg er det aller aller meste prototyper - mange av maskinene er de første i sitt slag... PS har faktisk 50-årsjubileum i dag! 50 år sidan dei fyrste protona vart akselerert. PS leverer fortsatt protonar til LHC! HIPP HIPP HURRA! Lenke til kommentar
pululf Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Følg med på CERNtv på youtube for oppdateringer! Lenke til kommentar
hernil Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Ny verdensrekord, uten at jeg er helt sikker på hva det innebærer Er det sånn at de bruker termen energi til en partikkel fremfor farten den oppnår? Men blir spennende å følge utviklingen fremover! Lenke til kommentar
Andenge Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 (endret) Ny verdensrekord, uten at jeg er helt sikker på hva det innebærer Er det sånn at de bruker termen energi til en partikkel fremfor farten den oppnår? Men blir spennende å følge utviklingen fremover! Når man har energien kan man finne farten ved hjelp av formelen for relativistisk totalenergi. v=c*sqrt(1-(mc^2/E)^2) Jeg kom på denne måten fram til at protonene fikk en fart på 299999904.9 m/s, som er 99,99996831 % av lyshastigheten. (Med et lite forbehold om feil i utregningen...) Endret 2. desember 2009 av Andenge Lenke til kommentar
GeO Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Og dermed ble det vel også ganske opplagt hvorfor det er mer hensiktsmessig å oppgi energi enn fart. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Ser hvorfor det er gunstig ja Lenke til kommentar
Tubamann Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Krysser fingre og tær for Higgsbosonet innen nyttår Tror ikke det er så mye å håpe på - høy energi(*) blir ikke før ~ca. rundt februar. For å finne Higgs trenger man en god del statistikk - Proton-proton er "grisete". (*) Vi kjører nå på 450GeV + 450GeV, ikke voldsomt høyt - dette er det vi får fra SPS-akseleratoren. Mer morro: http://op-webtools.web.cern.ch/op-webtools...rs.php?usr=LHC1 Oh, takk Kyrsjo! Jeg har prøvd å få tak i de infoskjermene! Nesten som å være der <3 De kalte de vel noe annet på CCC, men husker ikke navnet i farten. Video-noe. Er sykt spent på virksomheten framover. (Oj, ser først nå at de er oppe i >TeV, fantastisk) De snakket vel om at de skulle se hvor høyt de klarte å få opp strålen før jul som julegave til alle fysikere. Btw: Pb-Pb er "grisetere". Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Ny verdensrekord, uten at jeg er helt sikker på hva det innebærer Er det sånn at de bruker termen energi til en partikkel fremfor farten den oppnår? Men blir spennende å følge utviklingen fremover! Når man har energien kan man finne farten ved hjelp av formelen for relativistisk totalenergi. v=c*sqrt(1-(E/mc^2)^2) Jeg kom på denne måten fram til at protonene fikk en fart på 299999904.9 m/s, som er 99,99996831 % av lyshastigheten. (Med et lite forbehold om feil i utregningen...) Lysets hastighet er 299 792 458 m/s, ikke 300 000 000 m/s. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå