Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fiber: Hastighet og QoS problemer med Telenor


Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Har fått installert fiber fra Telenor, hatt det nå et par uker. Problemet, om man vil kalle det for det, er at jeg trodde tiden med "adsl-hastighetsproblemene" var forbi, at man kunne bruke både ned og opp hastigheten uten at disse påvirket hverandre ? Det virker som dette ikke er tilfelle, for bruker jeg mesteparten av ned- båndbredden så er det plent umulig å bruke noe av opp hastigheten, og vice verca. Utrolig irriterende!

 

Jeg har også forsøkt å sette opp QoS slik at det skal bli mulig å surfe på vanlig nett når jeg laster ned ting fra nettet. Hvis ned-hastigheten blir brukt, så tar det en tja.. 20-30sek å få åpnet en nettside. Detter har heller ikke fungert når jeg satte opp prioritering av HTTP og nedprioritering av porter som jeg bruker til å laste med. Resultat: ingen endring whatsoever..

 

Har Telenor multimodem Zyxel-2602HWT-F3, som jeg har oppgradert firmware til 3.70(ASC.4). CPU usage står til 26% og RAM Usage på 136%, og nå er linja sånn ca fullt belasta.(sjønner ikke hvordan ting kan bli MER enn 100% men..)

 

Så da er spørsmålet om det skal være sånn ? Isåfall suger jo dette maks..

 

Jeg har lurt på å skaffe en WRT ruter, og sette denne Zyxel ruteren i bridge, men det hadde vært greitt å vite om dette hadde utbedret problemene ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7
Hmm, hvordan kan du ha fiber i samme router som jeg har adsl? Er nok muligens adsl 2+ du har da, eller om du evnt. har en sentral som gjør om fiberen til vanlig tp kabel

 

Nei, jeg sikta bare til at med adsl så er det tekniske begrensninger som gjør at man ikke får full hastighet begge veier samtidig. Jeg har ikke adsl, det har jeg naturligvis kutta etter installasjon av fiber.

Jeg trodde at med fiber kunne bruke begge veier samtidig uten påvirkning, men mulig jeg tar feil ?

 

Hvis du bruker torrent til nedlasting, så kan det hende at antallet tilkoblinger er så høyt at det får routeren din til å knele.

Du kan prøve å redusere antall tilkoblinger å se om det bedrer saken.

 

Jeg bruker ikke torrent, så det er nok ikke problemet.

 

Nå har jo jeg den minste linja til telenor 8/5. Ruteren skal jo også takle den raskeste linja 50/10, så ruteren bør jo kunne takle de forholdsvis små mengdene jeg bruker

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

TCP protokollen er bygd opp slik at all data blir delt opp i pakker. For hver pakke som mottas, sendes det tilbake en bekreftelsespakke. Dersom feks. all uthastighet er i bruk, forsinkes bekreftelsespakken slik at avsender tror den må sende den opprinnelige pakken på nytt. Dette opplever vi forbrukere som at nettet går tregt.

 

Dette oppleves naturlig nok best på feks. ADSL linjer, der ut hastigheten er langt lavere enn innhastigheten. Men belastes uthastigheten max på feks. en fiberlinje, vil man oppleve det samme.

 

Det kan derfor være smart å begrense ut-trafikken til noe under det linja klarer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
TCP protokollen er bygd opp slik at all data blir delt opp i pakker. For hver pakke som mottas, sendes det tilbake en bekreftelsespakke. Dersom feks. all uthastighet er i bruk, forsinkes bekreftelsespakken slik at avsender tror den må sende den opprinnelige pakken på nytt. Dette opplever vi forbrukere som at nettet går tregt.

 

Dette oppleves naturlig nok best på feks. ADSL linjer, der ut hastigheten er langt lavere enn innhastigheten. Men belastes uthastigheten max på feks. en fiberlinje, vil man oppleve det samme.

 

Det kan derfor være smart å begrense ut-trafikken til noe under det linja klarer.

 

Jeg trodde slikt var tatt høyde for jeg, sånn at kunden (meg) opplever en reell synkron hastighet. Det hadde da ikke vært for mye å forlange eller ?

Det betyr vel også at å skifte ruter ikke hjelper stort ? (Annet enn at den irriterende QoS biten kanskje funker bedre)

 

Nå er det stort sett NNTPS jeg bruker, men det er vel TCP/IP som ligger i bunnen der også ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Hmm, hvordan kan du ha fiber i samme router som jeg har adsl? Er nok muligens adsl 2+ du har da, eller om du evnt. har en sentral som gjør om fiberen til vanlig tp kabel

 

På fiberkundene sendes et fibermodem + Zyxel routermodemet...

Så trådstarter har nok 1 modem + zyxel boksen.

 

På zyxel-boksen har man 2 mulighet:

1. La den stå på DSL og koble inn ADSL-linje på DSL-inntaket.

2. La den stå på WAN og koble inn TP-kabel på WAN-inntaket

 

På mulighet 1 oppfører den seg som et vanlig routermodem, mens på alternativ 2 "mister" man modem-muligheten, slik at det egentlig bare er en vanlig router.

 

Dersom trådstarter ønsker å prøve med en annen router, foreslår jeg ikke å sette Zyxel-boksen i bridge, men bare å fjerne den til fordel for den andre routeren.

 

:!:

 

Telenor klarer ikkje å levere synkron hastighet selv med fiber!

 

Takk og lov for Bredbåndservice og 100/100 Mbit :mrgreen:

 

Klarer er vel ikke det korrekte ordet.

Endret av Youcef
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Hmm, hvordan kan du ha fiber i samme router som jeg har adsl? Er nok muligens adsl 2+ du har da, eller om du evnt. har en sentral som gjør om fiberen til vanlig tp kabel

 

På fiberkundene sendes et fibermodem + Zyxel routermodemet...

Så trådstarter har nok 1 modem + zyxel boksen.

 

På zyxel-boksen har man 2 mulighet:

1. La den stå på DSL og koble inn ADSL-linje på DSL-inntaket.

2. La den stå på WAN og koble inn TP-kabel på WAN-inntaket

 

På mulighet 1 oppfører den seg som et vanlig routermodem, mens på alternativ 2 "mister" man modem-muligheten, slik at det egentlig bare er en vanlig router.

 

Dersom trådstarter ønsker å prøve med en annen router, foreslår jeg ikke å sette Zyxel-boksen i bridge, men bare å fjerne den til fordel for den andre routeren.

 

Helt riktig som du sier det. Ruteren er satt opp med DHCP og ikke PPPoE også, så hvis det bare er å bytte ut kommer jeg nok til å teste det etterhvert. Har tenkt på en WRT54GL eller lignende.

takk for svar alle sammen

Lenke til kommentar
TCP protokollen er bygd opp slik at all data blir delt opp i pakker. For hver pakke som mottas, sendes det tilbake en bekreftelsespakke. Dersom feks. all uthastighet er i bruk, forsinkes bekreftelsespakken slik at avsender tror den må sende den opprinnelige pakken på nytt. Dette opplever vi forbrukere som at nettet går tregt.

 

Dette oppleves naturlig nok best på feks. ADSL linjer, der ut hastigheten er langt lavere enn innhastigheten. Men belastes uthastigheten max på feks. en fiberlinje, vil man oppleve det samme.

 

Det kan derfor være smart å begrense ut-trafikken til noe under det linja klarer.

 

Jeg trodde slikt var tatt høyde for jeg, sånn at kunden (meg) opplever en reell synkron hastighet. Det hadde da ikke vært for mye å forlange eller ?

Det betyr vel også at å skifte ruter ikke hjelper stort ? (Annet enn at den irriterende QoS biten kanskje funker bedre)

 

Nå er det stort sett NNTPS jeg bruker, men det er vel TCP/IP som ligger i bunnen der også ?

 

NNTP bruker TCP ja.

Ja, du har en synkron hastighet, men dersom du maxer utlinja, kommer ikke bekreftelsespakkene fram, og da må den opprinnelige pakken sendes på nytt. Det er ikke verre enn at du begrenser ut-trafikken til 80% av max. Dette gjelder uansett hva slags linje du har, selv om det jo selvsagt merkes MYE lettere på en asynkron linje som feks ADSL.

 

Den "andre typen" trafikk på internett er UDP. Denne krever IKKE bekreftelsespakker, men brukes til typer trafikk der det ikke gjør noe at du mister en pakke, feks. til video og voip.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Ser ut som det kan løse seg. Har skaffet en Linksys WRT54GL med tomato firmware, og bytta ut telenor Zyxel ruteren. Foreløpig så er det godt som gull, ihvertfall QoS biten. Synkrone hastigheter har jeg ikke fått testa skikkelig enda..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...