Gå til innhold

Hvorfor bruker ikke nordmenn blinklys


SpcAce

Anbefalte innlegg

Ja, det mener jeg. Jeg kan dokumentere at jeg har perfekt/feilfritt syn, og ettersom det ikke eksisterer usynlige trafikanter, skulle jeg mene at jeg er i stand til å se trafikanter.

Dessverre er det å se og å oppfatte to vidt forskjellige ting. Svært mange motorsykkelulykker skjer fordi en bilist ikke mentalt har registrert at det kommer en motorsykkel, selv om den er lett synlig. Det er mange hypoteser om hvorfor slikt kan skje som jeg ikke gidder å komme inn på, men når noen tror at det aldri vil skje med dem selv skyldes det mest sannsynlig overdreven selvtillit.

 

Med "se" mente jeg sanse, oppfatte, avgjøre og handle. Det er det som kalles kjøreprosess, noe du sikkert har lært (eventuelt skulle ha lært) om på kjøreskolen. Jeg er i stand til å sanse og oppfatte om det befinner seg andre trafikanter i eller i nærhet av rundkjøringen eller krysset jeg nærmer meg, videre er jeg i stand til å avgjøre hva jeg skal gjøre og deretter å handle.

 

Vi snakker om noe så enkelt som å se om det befinner seg andre trafikanter i eksempelvis en rundkjøring. Ikke gjør det verre enn det er.

 

Ser du virkelig ikke at du er den eneste som lager et stort nummer ut av det, mens "alle andre" er enige med meg i at dette ikke er noe problem? Er det alle andre som tar feil mens du har rett? I så måte kan det virke som om det er du som tror at du er "perfekt" i denne sammenhengen, mens alle vi andre tar feil eller har overdrevent høy selvtillit.............

 

EDIT: Siden du hele tiden trekker frem motorsykkel som eksempel, finner jeg det verdt å nevne at jeg selv er motorsyklist - bare så du er klar over det, og dermed slipper å belære meg ytterligere om hva det vil si å kjøre motorsykkel.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ser du virkelig ikke at du er den eneste som lager et stort nummer ut av det, mens "alle andre" er enige med meg i at dette ikke er noe problem?

Det skylles bare at "alle andre" her tydeligvis vet like lite om årsaker til ulykker som deg.

 

Er det alle andre som tar feil mens du har rett?

Det er mest sannsynlig meg som har rett ja, siden jeg i stedet for å bare stole på mitt eget snevre erfaringsgrunnlag har lest en del forskningrapporter om årsaker til ulykker, og gått diverse ekstrakurs for å bli en bedre sjåfør. I motsetning til "alle andre" her gidder jeg ikke å vente til jeg kommer opp i en ulykke med å lære, hvis det kan unngås ved å lære av andres feil.

 

EDIT: Siden du hele tiden trekker frem motorsykkel som eksempel, finner jeg det verdt å nevne at jeg selv er motorsyklist - bare så du er klar over det, og dermed slipper å belære meg ytterligere om hva det vil si å kjøre motorsykkel.

Om du mener det er jeg nokså skeptisk til hvor god oppfattelsesevnen din er. Det eneste eksempelet jeg har brukt motorsykkel i er i det innlegget du svarte på.

Lenke til kommentar
Er det alle andre som tar feil mens du har rett?

Det er mest sannsynlig meg som har rett ja, siden jeg i stedet for å bare stole på mitt eget snevre erfaringsgrunnlag har lest en del forskningrapporter om årsaker til ulykker, og gått diverse ekstrakurs for å bli en bedre sjåfør. I motsetning til "alle andre" her gidder jeg ikke å vente til jeg kommer opp i en ulykke med å lære, hvis det kan unngås ved å lære av andres feil.

Du skjønner at dette virker litt tynt uten å referere til hvilke rapporter og kurs du har tatt?

 

Jeg følger også relativt godt med, men kan ikke erindre å ha sett verken artikler eller rapporter som gir manglende blinklys skylden for så veldig mange ulykker.

 

Og du kan godt kutte ut formuleringer som "alle andre", det passer seg meget dårlig. Spesielt når du hevder at du er flinkere og bedre enn "alle andre".

Lenke til kommentar
Ser du virkelig ikke at du er den eneste som lager et stort nummer ut av det, mens "alle andre" er enige med meg i at dette ikke er noe problem?

Det skylles bare at "alle andre" her tydeligvis vet like lite om årsaker til ulykker som deg.

 

Er det alle andre som tar feil mens du har rett?

Det er mest sannsynlig meg som har rett ja, siden jeg i stedet for å bare stole på mitt eget snevre erfaringsgrunnlag har lest en del forskningrapporter om årsaker til ulykker, og gått diverse ekstrakurs for å bli en bedre sjåfør. I motsetning til "alle andre" her gidder jeg ikke å vente til jeg kommer opp i en ulykke med å lære, hvis det kan unngås ved å lære av andres feil.

 

EDIT: Siden du hele tiden trekker frem motorsykkel som eksempel, finner jeg det verdt å nevne at jeg selv er motorsyklist - bare så du er klar over det, og dermed slipper å belære meg ytterligere om hva det vil si å kjøre motorsykkel.

Om du mener det er jeg nokså skeptisk til hvor god oppfattelsesevnen din er. Det eneste eksempelet jeg har brukt motorsykkel i er i det innlegget du svarte på.

 

1) Vennligst henvis til hvilke rapporter du har lest. Jeg har aldri, noensinne, hørt om at "vedkommende klarte ikke å se at det var noen i rundkjøringa" er en vanlig årsak til ulykker.

 

2) Siden du tilsynelatende tror at du er den eneste som har gjennomgått føreropplæring og derfor er så jævlig lur at du lærer av andres feil, mens "alle andre" ikke har det, vil jeg bruke meg selv som et moteksempel på din velbegrunnede (ironi) påstand. Jeg har førerkort i en rekke klasser, både lette og tunge, i tillegg har jeg kode 160 (utrykningskompetanse) i førerkortet mitt samt sertifisering som instruktør i eskortekjøring via Forsvaret. Oisann, plutselig hadde jeg visst bittelitt grunnlag for å uttale meg om å ferdes i trafikken likevel...

 

3) Jeg mener fortsatt at en som ikke klarer å bedømme om en rundkjøring er tom eller ikke, ikke burde hatt lappen. Hvis du mener at kriteriet for å ha førerkort bør være at man alltid blinker, siden man ikke er i stand til å vurdere om det er noen i nærheten eller ikke, blir jeg skremt. Innfør heller strengere helsekrav til dem som skal ha førerkort, hvis du mener at den jevne bilist ikke har syns- og oppfattelsesevne som gjør ham/henne i stand til å se om rundkjøringa er tom eller ei.

Lenke til kommentar
Du skjønner at dette virker litt tynt uten å referere til hvilke rapporter og kurs du har tatt?

Jeg leste ikke rapportene for å bruke dem som referanse i en diskusjon, men det har gått mye i TØI, NHTSA og rapporter NMCU og FEMA har postet. Kursene hadde så få deltakere at jeg egentlig ikke kan oppgi det uten å slutte å være anonym.

 

Jeg følger også relativt godt med, men kan ikke erindre å ha sett verken artikler eller rapporter som gir manglende blinklys skylden for så veldig mange ulykker.

Diskusjonen går på om man kan vite sikkert om man har oppfattet hele trafikkbildet, ikke om det er lurt å bruke blinklys. Så vidt jeg har fått med meg er det ikke noen som har argumentert for å ikke bruke blinklys hvis man først vet at det er til nytte for noen.

 

Og du kan godt kutte ut formuleringer som "alle andre", det passer seg meget dårlig. Spesielt når du hevder at du er flinkere og bedre enn "alle andre".

Jeg refererte naturligvis til akkurat de samme "alle andre" som innlegget jeg svarte på gjorde.

Lenke til kommentar
1) Vennligst henvis til hvilke rapporter du har lest. Jeg har aldri, noensinne, hørt om at "vedkommende klarte ikke å se at det var noen i rundkjøringa" er en vanlig årsak til ulykker.

F.eks. denne.

http://arkiv.nmcu.org/publ/toi_420_1999/index.html

 

En rundkjøring er som kjent bare en samling kryss. Dette med synlighet noe av det NMCU messer mest om, så om ikke du har fått det med deg kan du umulig ha gjort noe for å lære mer om sikkerhet.

Lenke til kommentar
1) Vennligst henvis til hvilke rapporter du har lest. Jeg har aldri, noensinne, hørt om at "vedkommende klarte ikke å se at det var noen i rundkjøringa" er en vanlig årsak til ulykker.

F.eks. denne.

http://arkiv.nmcu.org/publ/toi_420_1999/index.html

 

En rundkjøring er som kjent bare en samling kryss. Dette med synlighet noe av det NMCU messer mest om, så om ikke du har fått det med deg kan du umulig ha gjort noe for å lære mer om sikkerhet.

 

Denne rapporten sier jo bare at motorsyklister oftere er involvert i ulykker ifm kryss enn andre trafikanter, den sier ikke at dette er en vanlig ulykkesårsak. VanligERE for motorsyklister, ja - alternativt "mindre sjelden" - men ikke vanlig av den grunn. Jeg har også opplevd å ikke bli sett i kryss som motorsyklist, til tross for at jeg har hatt på meg godt synlige klær, plassert meg korrekt og brukt blinklys. Kjære deg, ikke sitt her og behandle meg som om jeg ikke forstår at det skjer ulykker og/eller at bilister gir faen i motorsyklister - noe som for øvrig er en helt annen diskusjon - jeg sier bare at folk som ikke klarer å se om et kryss er tomt eller ikke, ikke burde ha hatt lappen. Jeg sier også at det ikke er noe vits i å blinke dersom man vet at et kryss er tomt...og ikke kom her og si at man aldri kan vite om et kryss er tomt, for JO, det kan man.

 

Light off-topic: Hvor fikk du kode 160? Hadde vært gøy å ha. :)

 

Det var også via Forsvaret, men det var Norsk utrykningsforum som sto for opplæringen. Du kan også få det, det koster deg bare et sted mellom 15 og 20000 kroner.

Lenke til kommentar
Kjære deg, ikke sitt her og behandle meg som om jeg ikke forstår at det skjer ulykker og/eller at bilister gir faen i motorsyklister - noe som for øvrig er en helt annen diskusjon - jeg sier bare at folk som ikke klarer å se om et kryss er tomt eller ikke, ikke burde ha hatt lappen. Jeg sier også at det ikke er noe vits i å blinke dersom man vet at et kryss er tomt...og ikke kom her og si at man aldri kan vite om et kryss er tomt, for JO, det kan man.

Du tror altså at alle disse ulykkene skjer fordi folk med vitende og vilje kjører ned motorsykler. Får håpe det ikke går for ille hvis du plutselig en dag skulle finne ut at dette ikke bare er noe som skjer for andre.

 

Tipper du er nokså mye nærmere den gruppen du regnet med jeg var i enn jeg er.

Endret av M3tt
Lenke til kommentar
Kjære deg, ikke sitt her og behandle meg som om jeg ikke forstår at det skjer ulykker og/eller at bilister gir faen i motorsyklister - noe som for øvrig er en helt annen diskusjon - jeg sier bare at folk som ikke klarer å se om et kryss er tomt eller ikke, ikke burde ha hatt lappen. Jeg sier også at det ikke er noe vits i å blinke dersom man vet at et kryss er tomt...og ikke kom her og si at man aldri kan vite om et kryss er tomt, for JO, det kan man.

Du tror altså at alle disse ulykkene skjer fordi folk med vitende og vilje kjører ned motorsykler. Får håpe det ikke går for ille hvis du plutselig en dag skulle finne ut at dette ikke bare er noe som skjer for andre.

 

Tipper du er nokså mye nærmere den gruppen du regnet med jeg var i enn jeg er.

 

Nei, men en del ulykker med motorsykkel skjer fordi bilister driter i motorsyklistene. Jeg antar at dette også kan være tilfelle i enkelte tilfeller hvor bilister tenker at "størst er først" selv om han kanskje hadde vikeplikt for motorsyklisten. Det blir uansett en avsporing. Jeg har som sagt opplevd å ikke bli sett/respektert som motorsyklist, så ikke kom med den leksa om at jeg tror at det bare skjer andre. Gi samtidig faen i den forbanna belærende bedreviterholdningen din, det blir bare patetisk. Jeg mener for øvrig, nok en gang, at de som ikke er i stand til å se meg der jeg kjører eller står stille med motorsykkelen eller bilen min ikke burde hatt lappen - men akkurat DET nekter du konsekvent å kommentere, du unngår problemstillinga hver gang ved å slenge innpå en eller annen besswerwisserbemerkning. Nok om det. Du er - tydeligvis i dine egne øyne - den eneste i denne diskusjonen som er en trygg bilist, fordi du tar deg bryet med å blinke selv om det ikke er noen andre i nærheten. Alle vi andre - som med en god del formell komeptanse og mangeårig erfaring vet at vi kan bedømme om det befinner seg andre i nærheten av et kryss/en rundkjøring - er visst umodne, uopplyste og trafikkfarlige, og har overdreven selvtillit. Unnskyld meg, men dette begynner å bevege seg over grensa for hva som er latterlig og videre mot det som må kalles fullstendig meningsløst.

 

EDIT: By the way...har du noe mer dokumentasjon å komme med? Den artikkelen du linket til var jo nemlig overhodet ikke med på å underbygge dine påstander, så du må klare å spa frem noe saftigere hvis du skal få noe særlig gehør.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

Men at man må vente ekstra fordi han som skulle svinge av før ikke blinket er en ting. Men hva med alle som bare plutselig stopper eller bremser kraftig ned for å svinge av veien uten å blinke, disse er det værste jeg vet i trafikken. Det er ikke alle som ser i speilene før dem svinger av veien, kan ikke komme på at jeg selv gjør det så ofte heller faktisk... (men blinke, det gjør jeg!)

 

I min HiAce er det til tider veldig vanskelig å se ut bakvinduet, og hvis det ligger en moped/mc/Ford Fiesta for nært meg bak kan jeg faktisk ikke se dette kjøretøyet. Jeg blinker først, bremser etterpå. Greit, det er kanskje personen bak sin feil, i værste fall skylddeling, men det er farlig fordi.

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondela...icle1355614.ece

Nå vet jeg ingenting om redningsbilen blinket eller ikke, så det blir spekuleringer.

Lenke til kommentar
I min HiAce er det til tider veldig vanskelig å se ut bakvinduet, og hvis det ligger en moped/mc/Ford Fiesta for nært meg bak kan jeg faktisk ikke se dette kjøretøyet. Jeg blinker først, bremser etterpå.

Hvis du køyrer på ein skikkeleg måte så skal det vere mogleg å vite at du skal foreta ei retningsendring basert på fartstilpasninga og plasseringa di.

Eg sei ikkje at du ikkje skal blinke, men at blinkinga bare er ein bekreftelse, ein bonus om du vil, for personen bak deg.

Derimot er blinking eit must for personar som ikkje har noko å gjere bak eit ratt, slik at vi andre som ferdast i trafikken forstår kor dykk skal.

Lenke til kommentar

Hvordan kan bilen bak vite om jeg bremser for å svinge eller brå-bremser for en unge? Bremselyset mitt lyser like sterkt uansett hvor hardt jeg trykker på pedalen. For å være på den sikre siden må man bestandig tenke på det værste utfallet, og da kan man vel få vanskeligheter med å lese trafikken på riktig måte?

 

Hvordan kan jeg vise andre trafikkanter at jeg snart skal svinge av veien? Kan selvfølgelig plassere meg i veikanten og begynne å bremse lenge før jeg skal svinge, men er dette effektivt da?

 

 

Har selv gjort unnamanøver (brå sving med full stopp opp på fortauet) fordi bilen foran plutselig bestemte seg for å stoppe uten å signalisere med blinklys, kanskje ikke nødbremsing, men nok til at jeg ble skikkelig overrasket.

Han kan ikke klandres (så mye), for jeg skal til "en hver tid kunne stoppe for hindringer", noe jeg også klarte. Men jeg ble ganske pissed når han bare skulle slippe av en person i veikanten. Så kjørte han videre som om ingen ting hadde skjedd, uten sikker en gang å legge merke til at jeg sto til høyre for han, med frontfangeren min sikkert 20-30cm fra bakenden hans. Men jeg må innrømme, jeg brukte heller ikke blinklys i den situasjonen.

 

Glad det ikke var glatt, for da hadde jeg muligens kjørt ned personen som gikk av. Kanskje ikke riktig reaksjon, men det virket rett der og da.

 

Mulig jeg er en dårlig sjåfør, men jeg liker at andre bruker blinklys når jeg er i nærleiken.

 

 

P.S. Vet at det er fint mulig å se omtrent akkurat hvor en bil skal av å se på oppførselen i trafikken, på motorveien "klarer" jeg fint å se om en bil skal skifte fil, gjerne om 2-3 km. Blir en slags sjette sans, men noen bilførere vil bestandig være utilregnelige.

Endret av BeFs
Lenke til kommentar

Lær deg å halde skikkeleg avstand til bilen foran da. Hvis han stoppa så brått som du påstår hadde ikkje blinklys vore til hjelp uansett.

 

Og ja, du skal plassere deg og redusere farta før du kjem til svingen, ellers vil eg berre tolke blinklyset som at du ikkje veit kva du vil.

 

Som sagt er ein for inkompetent til å plassere seg og justere farta er blinklys eit absolutt must.

 

Forøvrig, dersom du verkeleg stoppa 20-30 cm frå bilen forran, hadde korrekt oppførsel frå di side vore å lagt deg på hornet for å varsle om mulig fare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...