Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'n slår seg av under spilling

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om noen har tips om hva som kan være feil, da pc'n slår seg av når jeg prøver å spille på den. Oppsettet er: [/size]

ASUS P6T DELUXE V2 LGA1366, X58, Socket-1366, DDR3

INTEL CORE I7-920 2.66G 8M LGA1366

ANTEC NINE HUNDRED-II EU GAMER CASE

ASUS GEFORCE GTX285 TOP HTDI 1GD3 1G GDDR3

ASUS VK266H, 26" widescreen 1920x1200, 2ms, 20000:1, HDMI, DVI, Dsub

SAMSUNG DVD Recorder 22x +R/+RW -R/-RW Lightscribe SATA

WESTERN DIGITAL 1000 GIGABYTE(1TB) SATA DESKTOP STORAGE 7200 RPM 32MB CACHE

THERMALTAKE 850W ToughPower ATX 12V 2.2 & EPS 12V Active PFC Modular

OCZ TECH Platinum 6GB Kit 3x2GB DDR3 PC3-12800

Problemet oppstår når entroen på spillene er ferdig, og man er klar til å spille selv, på enkelte spill slår den seg av umiddelbart, før den restarter, på andre spill kan man spille i 4 - 5 minutter før den slår seg av. Har oppdatert driverne på skjermkort, uten at dette hjalp. Har blitt tipset om at maskinen kanskje blir for varm, tror ikke dette er årsaken, 4 medfølgende vifter + en ettermontert i sidedekselet. Strømforsyning på 850 W skulle jo holde til dette oppsettet? Noen der ute som har tips om hva årsaken kan være... Alle tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjør noen tester, gjerne i windowed mode hvis de er fullscreen, med en temp. måler slik at du ser temperaturene

OffTopic:

Liker du kabinettet ditt? Vurderer det(eller 1200).

Hei, takk for tips. Skal laste ned HWMonitor og kjøre dette i bakgrunnen når jeg starter opp et spill, slik at jeg får alle målinger. Har forøvrig ikke klokket noen av komponentene, (ennå).

Når det gjelder kabinettet er jeg utrolig fornøyd. Så å si alt av kabler ligger skjult, kabinettet var utrolig praktisk og fint å bygge i. Det er veldig stille, med manuell trinnløs innstilling av viftene. Ser imidlertid for meg at det kanskje kan bli noe trangt om man tenker å kjøre oppsett med to skjermkort. I tillegg til de fire ferdigmonterte viftene har jeg montert en i sidepanelet, samt at jeg har en ledig plass til vifte i front som jeg ikke har benyttet. Anbefales på det sterkeste om man ikke ønsker et alt for romstort kabinett, men som allikevel oppleves som luftig om man kjører et oppsett noe tilnærmet mitt.

Lenke til kommentar
Hei, lurer på om noen har tips om hva som kan være feil, da pc'n slår seg av når jeg prøver å spille på den. Oppsettet er: [/size]

ASUS P6T DELUXE V2 LGA1366, X58, Socket-1366, DDR3

INTEL CORE I7-920 2.66G 8M LGA1366

ANTEC NINE HUNDRED-II EU GAMER CASE

ASUS GEFORCE GTX285 TOP HTDI 1GD3 1G GDDR3

ASUS VK266H, 26" widescreen 1920x1200, 2ms, 20000:1, HDMI, DVI, Dsub

SAMSUNG DVD Recorder 22x +R/+RW -R/-RW Lightscribe SATA

WESTERN DIGITAL 1000 GIGABYTE(1TB) SATA DESKTOP STORAGE 7200 RPM 32MB CACHE

THERMALTAKE 850W ToughPower ATX 12V 2.2 & EPS 12V Active PFC Modular

OCZ TECH Platinum 6GB Kit 3x2GB DDR3 PC3-12800

Problemet oppstår når entroen på spillene er ferdig, og man er klar til å spille selv, på enkelte spill slår den seg av umiddelbart, før den restarter, på andre spill kan man spille i 4 - 5 minutter før den slår seg av. Har oppdatert driverne på skjermkort, uten at dette hjalp. Har blitt tipset om at maskinen kanskje blir for varm, tror ikke dette er årsaken, 4 medfølgende vifter + en ettermontert i sidedekselet. Strømforsyning på 850 W skulle jo holde til dette oppsettet? Noen der ute som har tips om hva årsaken kan være... Alle tips mottas med takk.

Jeg har helt identiske problemer som deg... Har forsøkt å teste litt her, men det er kun når jeg spiller maskinen oppfører seg slik. Jeg har ikke klart å fremprovosere disse restartene ved å kjøre benchmarking, memtests eller presse pc når jeg jobber i 3-4 adobe produkter m.m. samtidig.

Har følgende oppsett:

ASUS P5Q-PRO med siste biosversjon

Intel® Core2 Quad CPU Q8200 @ 2.33GHz

4GB Corsair XMS2 PC6400 DDR2 2GB CL5 (KIT x2)

ASUS RADEON HD4890 PCIE 1GB GDDR5

2x Seagate 750GB disker (ST3750640AS)

Thermaltake 750W PSU

DVD brenner

Windows 7 Ultimate 64bit

Centurion Cooler Master kabinett

Legger ved bilde av HWmonitor rett etter en 3dmark test.post-205030-1258968808_thumb.jpg

Jeg har også byttet GFX da mitt forrige NVIDIA Gforce 8800GTX hadde en idle temp på 75-76 grader og spiket opp i nesten 100grader under spilling. Trudde dette var problemet, men neida...

Mvh

Christian

Endret av copsahl22
Lenke til kommentar

Svar til copsahl22:

Alle temp og spenning så grei ut, uten om temp på harddiskene. De burde ligge lavere, men det skal normalt gå greit til 60'C, og helt max er vel 69'C. Har du ikke vifter i kabinettet, som blåser direkte på hdd, eller har du kanskje glemt å koble strøm til dem?

Har du en link til hvilken Thermaltake 750W du har, jeg tenkte på om lasten(strøm forbruk) er riktig fordelt på de 4 +12V rails(linjer), og jeg går ut i fra at du bruker 2 stk 6-pin pci-e strøm kabler, fra hver sin +12V linje på strømforsyning til skjermkort.

Bruker du ATI Catalyst™ 9.11 driver, det er ikke bestandig at den driveren win7 finner (win update), fungerer så godt.

Lenke til kommentar
Svar til copsahl22:

Alle temp og spenning så grei ut, uten om temp på harddiskene. De burde ligge lavere, men det skal normalt gå greit til 60'C, og helt max er vel 69'C. Har du ikke vifter i kabinettet, som blåser direkte på hdd, eller har du kanskje glemt å koble strøm til dem?

Har du en link til hvilken Thermaltake 750W du har, jeg tenkte på om lasten(strøm forbruk) er riktig fordelt på de 4 +12V rails(linjer), og jeg går ut i fra at du bruker 2 stk 6-pin pci-e strøm kabler, fra hver sin +12V linje på strømforsyning til skjermkort.

Bruker du ATI Catalyst™ 9.11 driver, det er ikke bestandig at den driveren win7 finner (win update), fungerer så godt.

Har ikke noe vifter direkte på diskene, kan sikkert presse inn en i front for å kjøle de ned.

Når det gjelder PSUn er jeg ikke helt sikker, noe som henger igjen i kabinettet fra det ble kjøpt (Cinet GameStation P965DL Core2Duo E6600) Har siden den gang byttet ut HK, CPU, gfx og minne. Skal dog sjekke det du nevner om fordeling av lasten. Har forøvrig hatt en mistanke om psu`n en stund, at denne kanskje ikke er helt "up2date" i forhold til lastfordeling. Noen anbefalinger på eventuell ny PSU?

Bruker 9.11 catalyst driverna ja.

Mvh

Christian

Lenke til kommentar

Jeg trur ikke Thermaltake 750W er noe dårlig produkt, etter hva jeg har sett, så er det et kvalitets produkt. Så sjekk heller om lasten er riktig fordelt, før du tenker på ny.

Det er vel 2 bra strømforsyninger du har funnet der, men jeg ville valgt Corsair HX 750W,som er modulær, så man slipper kabel rot, og som har en +12V 62A linje, og ikke 4 mindre +12V linjer, hvor det kan bli vanskelig å fordele last på.

Lenke til kommentar
Jeg trur ikke Thermaltake 750W er noe dårlig produkt, etter hva jeg har sett, så er det et kvalitets produkt. Så sjekk heller om lasten er riktig fordelt, før du tenker på ny.

Det er vel 2 bra strømforsyninger du har funnet der, men jeg ville valgt Corsair HX 750W,som er modulær, så man slipper kabel rot, og som har en +12V 62A linje, og ikke 4 mindre +12V linjer, hvor det kan bli vanskelig å fordele last på.

Testet litt forskjellige koblinger på denne Thermaltake PSU, men dette uten at det endret noe på bootinga... Tviler ikke på at Thermaltake er noe dårlig valg, men etter over 3 år i tjeneste hos meg... :-)

Håpet en stund at det var den corsairen du skulle anbefale... :-)

Har bestilt en stk. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460922

og en

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=456730

Mistenker etter litt mere testing i går kveld at CPU også går litt varm, men det er sikkert bare en innbilning slik at jeg kan rettferdigjøre kjøpet av noe nytt ovenfor kjærringa... :-) Varene er uansett pakket og sendt fra sandefjord, så da gjenstår det å se...

Gir beskjed om det løser problemer eller ikke.

Mvh

Christian

Lenke til kommentar
Mistenker etter litt mere testing i går kveld at CPU også går litt varm, men det er sikkert bare en innbilning slik at jeg kan rettferdigjøre kjøpet av noe nytt ovenfor kjærringa... :-) Varene er uansett pakket og sendt fra sandefjord, så da gjenstår det å se...

Mistenker det samme. Med mindre HW-monitor bildet ditt var etter lang tids spilling/burn-in er det en for varm cpu. Ingen normaljobber kan måle seg opp mot spilling i belastning og ingen spilling kan måle seg opp mot de beste burn in "tortur" programmene.

Lenke til kommentar

Mistenker det samme. Med mindre HW-monitor bildet ditt var etter lang tids spilling/burn-in er det en for varm cpu. Ingen normaljobber kan måle seg opp mot spilling i belastning og ingen spilling kan måle seg opp mot de beste burn in "tortur" programmene.

Installerte denne Epu-6 engine til Asus og etter det har ting gått litt bedre faktisk. CPU vifta går mye oftere og er nok litt hissigere enn før, men det er vel ikke så rart da jeg mistenker at den er litt liten for CPU`n. Men men, ny vifte på vei... :-) Håper dette er løsningen, i hvertfall på mine problemer...

--

Christian

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at mitt "kjøleproblem" er løst, klarer nå ikke å få CPU over 37grader...

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=456730 - Ser ut til å fungere bra, relativt stillegående men et helvete å montere i forhold til andre cpu kjølinger jeg har vært borti. Måtte av med MB, noe som resulterte i å tømme hele maskinen for nesten all HW. Måtte også "modifisere" litt på kabinettet, da denne vifta ikke er veldig liten... :-) Lite tips til andre er å sjekke om man har plass til denne i kabinettet sitt.

Når det gjelder denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460922 - Ikke noe spesielt å si om denne, hører den nesten ikke og genialt med modulløsning.

Til trådstarter: Hvis dine problemer ikke er løst, sjekk ut CPUtemp... Jeg trudde heller ikke jeg hadde noe kjøleissue, så feil kan man ta... Det løste seg faktisk hos meg etter at jeg installerte Epu-6 engine til ASUS, men det vet ikke kjærringa... :-) Så da ble det ny vifte, psu og ikke minst nytt gfx kort... :-)

Takker for alle bidrag!

Mvh

Christian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...