Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hjelp til kostholdsplan!

Anbefalte innlegg

Hei!

Info:

Kjønn: Gutt

Alder: 14

Vekt: 84kg

Høyde 181cm

BMI: 25.4*

Kaloribehov: ca 5000cal for å gå opp i vekt*

Fettprosent: 6%

Fettfri masse:78kg

Fett: 5kg

Trening: løfter vekter 3-4ganger i uka + Trener volleyball 13t ++ (Varierende intensitet, 4-10**)

Mål: Gå opp i vekt uten å legge på meg alt for mye fett.

* I følge http://www.bcm.edu/cnrc/bodycomp/bmiz2.html

** På en skala 1-10

07:20: 3 skiver

20g protein+30gkarbo+5g kreatin

3stk omega3

09.00-

14:20: 4skiver med kjøttpålegg

(et kyllinglår/karbonade hvis pengene

strekker til.)

14:30: 3egg+2skiver med smør

50gkarbo+10g Protein

16:00: Middag (som regel kylling/fisk)

19:00: 3 egg+2skiver

19:30: 35g Karbo

TRENING

23:00 Middagsrester

20g protein + 35gkarbo

Innspill? Hovedproblemet er at det er vanskelig å få i seg nokk kalorier, og derfor blir det mye usunn mat.

Redd det er for mye karbo. Hva er den smartetsete energikilden? -Karbo eller fett?

EDIT: Kan også nevne at jeg ikke stoler helt på de fettmålingene, ettersom jeg veier sensasjonelt mye mer enn størrelsen min skulle vise til. Sida jeg målte BMI sa at normalvekt for en på min str ville være 56-74kg.

Endret av Larshl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Info:

Kjønn: Gutt

Alder: 14

Vekt: 84kg

Høyde 181cm

BMI: 25.4*

Kaloribehov: ca 5000cal for å gå opp i vekt*

Fettprosent: 6%

Fettfri masse:78kg

Fett: 5kg

Trening: løfter vekter 3-4ganger i uka + Trener volleyball 13t ++ (Varierende intensitet, 4-10**)

Mål: Gå opp i vekt uten å legge på meg alt for mye fett.

* I følge http://www.bcm.edu/cnrc/bodycomp/bmiz2.html

** På en skala 1-10

07:20: 3 skiver

20g protein+30gkarbo+5g kreatin

3stk omega3

09.00-

14:20: 4skiver med kjøttpålegg

(et kyllinglår/karbonade hvis pengene

strekker til.)

14:30: 3egg+2skiver med smør

50gkarbo+10g Protein

16:00: Middag (som regel kylling/fisk)

19:00: 3 egg+2skiver

19:30: 35g Karbo

TRENING

23:00 Middagsrester

20g protein + 35gkarbo

Innspill? Hovedproblemet er at det er vanskelig å få i seg nokk kalorier, og derfor blir det mye usunn mat.

Redd det er for mye karbo. Hva er den smartetsete energikilden? -Karbo eller fett?

EDIT: Kan også nevne at jeg ikke stoler helt på de fettmålingene, ettersom jeg veier sensasjonelt mye mer enn størrelsen min skulle vise til. Sida jeg målte BMI sa at normalvekt for en på min str ville være 56-74kg.

Hei. Du er bare 14 år, men veier 84 kg. Du er 181 høy, så derfor er du ikke alvorlig overvektig. Det jeg ikke for mitt bare liv forstår er at du vil opp i vekt? Jeg tenker tilbake til meg selv da jeg var 14, og kommer på bare et svar: Du vil ha MUSKLER. Kanskje for å imponere damer eller noe. Vel, vi får se: )

Du er lur nok til å si hva du spiser. Bra. Det som er mindre bra, er HVA du spiser. Du er nødt til å være heilnorsk, for her er det brød, brød og atter brød. Akkurat som min kost så ut på din alder. Og som faktisk er like bra og sunt som sjokolade.

Yes, you heard me. Brødet ditt vil jeg anta er vanlig norskt brød. Består av stort sett hvetemel. Usunt. Vel, her er det du MÅ forstå. Inne i musklene har du noe "energifabrikker", som heter Mitokondrier.Der lages ATP, som er det stoffet som musklene bruker som energi, ved å spalte noen molekyler. Den kjemiske energien ligger i spalting av ATP molekylet. Fett gir 48 ATP molekyler, samme mengde karbo gir 32. Altså er fett mer gunstig enn karbo for å skaffe energi. Enn annen ting er at karbo kan lettere spaltes uten oksygen. Men, mitokondriene er designet for å brenne fett, ikke glukose.

Det du må gjøre er å forstå at den internasjonale fettfobien har skapt en verden av overvektige mennesker, for vi er ikke skapt for å spise særlig med karbohydrater. Dette skaper kviser, astma, revmtatisme, betennelser, parkinson, kreft, fibromyalgi, hjerte og åreforkalkning osv osv.

Basis i ditt kosthold må være det som kroppen trenger mest av for å holde seg frisk og sunn. Basis for alle viktige hormoner. Det eneste brennstoffet som hjertet ditt trenger. Det som hjernen er bygd opp av. FETT. Riktig fett. Mettet fett.

Du MÅ innta minst 150 gram, helst 2 til 3 hekto fett hver dag. Mye setersmør, ALDRI MARGARIN, som er laget på en vegetabilsk basis, tilsatt kjemikalier. Gjerne mye kremfløte, seterrømme, lam, okse, fet fisk. Hovedsaken er at du får i deg så mye animalsk føde, og lar brødskiven vike plass. Brød gir deg stort sett bare fyll i magen, uten å tilføre særlig næring. Du små vokser er også i ekstremt behov for kjønnshormoner og veksthormoner.

Du bør innta ca 72 gram karbo om dagen. Om du vil fortsette å spise brød, som jeg fraråder, MÅ DU BYTTE. LINDBERG brød, er eneste alternativet. 3 skiver gir 18 gram karbo. samme mengde helkornbrød gir ca 50 gram karbo. Faktisk KAN du spise ca 10 skier Lindberg brød om dagen, men jeg vil råde deg til å innta mer grønt. Lite frukt. Frukt er bare vann og frukt, med bittelittte vitaminer. Egg er det sunneste du kan spise.

Siden du bor hjemme, bestemmer du ikke over maten selv, men om du kan, lur deg til å less på smør på skvia di (mye). Fet ost. MYE pålegg, helst kjøtt og ost. Gjerne innmat. Fleskepølse er glimrende. Bacon er sunt.

Dette er et bredt spekter å gape over her, men sjekk denne siden, så skjønner du mer hva jeg siker til:

lenabeatrice.net

Jeg stikker innom senere for å se om du har fått noen A-HA opplevelser :))

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å tro at du har %6 fett? Det er det bodybuildere har før konkuranse.

Har du du SUPER synelig six pack?

Men hvis dette er sant, at du veier 84kg som 14 åring og har %6 fett. Så bør du satse på bodybuilding, du kan komme langt.

Edit: Ser at Tarzan99 er veldig glad i lav-karbo dieter :p Har en god tro på det, synd at mediene har proppet folk full i "FETT ER USNT, SPIS MASSE KARBOHYDRATER!".

Kokken vår på skolen har ganske likt kosthold som deg, masse fett, litt karbohydrater og litt proteiner.

Men til lars, du får i deg alt for lite mat. Du trener over 15timer i uken, og det kostholdet du har nok er maks 3500-4000kcal. Jeg spiser nesten dobbelt så mye som deg. Og jeg slitter fortsatt med å gå opp i vekt, din gentiske-freak :p

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Skal prøve å redusere karbo og øke på med fett ja :)

Når det kommer til Fettprosenten så skriver jeg at jeg ikke stoler på den. Nettopp fordi jeg IKKE har en supersynlig sixpack (er forøvrig 8 synlige mageruter).

Greit, jeg er jo gankse 'kraftig' bygd, men det er ingenting som tilsier at jeg skal veie SÅ mye som jeg gjør :p Så akkurrat det er et mysterium :ph34r:

EDIT: Var å tittet på kostholdsloggen din. Du spiser ikke SÅ mye mer en meg :o

Ser du heller i deg et par lit h-melk ekstra ( Noe jeg ikke kan pga laktoseintoleranse) men ellers så er det vell ikke store forskjellen ?

Fatter selvfølgelig at jeg har et større daglig behov en deg !

Endret av Larshl
Lenke til kommentar
Kostholds planen er litt uoppdatert.. Men for i meg rundt 4000-5000kcal om dagen, 2 varme måltider, 2,5liter melk - 3liter melk, gainer og masse annet dritt. Skal snart lage en tråd om kostholdet.

Men det er ikke alltid noen vits i å spise mye for å gå opp i vekt. Kroppen har en grense for hva den orker å ta opp per måltid også. Den skal ikke bare ta opp fett, protein og karbohydrater, men også de små sakene, vitaminer, mineraler, og sporstoffer.

Jeg er blitt 40 år nå, veier 79 kilo tror jeg, har ikke vekt akkurat nå, og er 182 cm høy. Jeg løper ganske mye, løp 2 timer i går, 1 time idag, og rundt 4 timer imorgen. Men inntaket av kcal ligger på mellom 2 til 3 tusen om dagen. Vekter tør jeg ikke engang å snuse på, for musklene øker som bare rakkern på dette lavkarbo kostholdet. Grunnen må være at det store fettinntaket setter igang kroppens endokrine system til å bare "banke" ut veksthormoner. Men etter jul skal jeg allikevel begynne å løfte igjen, jeg løftet ganske mye når jeg var i 15 års alderen, kjørte reps på 100 kg i benken den gang.

Men til alle her: Om dere ikke har gjort det før, prøv Skip anabolic mega pak, pluss 1000 mg E vitamin daglig. Kjører du f.eks 10 reps på en spesifik vekt, kan du etter en uke på dette regne med iallefall 15 reps med samme vekt. Muskelen øker okysgenopptaket, og reduserer behovet samtdig.

Det eneste problemet for unge menn er at høyt E vitamin inntak kan skape en del overseksuell spenninger, så en bør trene mye :)

Lenke til kommentar

Dt der med vektshormoner og fett, er det sant? Jeg vet at fett øker testeron nivåene i kroppen og sånt, men ikke så pass mye vel?

Tror egentlig at det ligger noe bak det, fordi venns sin bror som ikke trener veier jo noe rundt 90kg, han er 16 år gammel. Han ser stor og kraftig ut, trodde først at mye av det var fett, men fyttirakkeren 80kg i nedtekk med en hånd, og 120kg i nedtrekk er bra for en 16 åring.

Så jeg spurte en dag hvordan han ble så stor og han utbrød masse smør!

Kameraten sa jo at han dyppet alt i smør, og spiste smør tilvhert måltid. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...