Merida Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Var borti en diskusjon der det ble diskutert hvilken innstillinger som var best å ha på og hvilken var best og slå av på selve speilreflekskameraet. kunne vært morsomt og høre hva dere mener som er best, da tenker jeg på skarphet og støyreduksjon og alt det der som man kan stille inn på kameraet.....har selv en Canon EOS 40D og der er en god del ting som kan både slåes av og slåes på ser jeg, men hva er det opptimale innstillingene? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Om man skyter i RAW så er det best å ha av alt som påvirker det bildet man ser på skjermen, leste jeg et sted på nett. Det var pga at om man aktivt bruker histogrammet til f.eks. å eksponere mot høyre så bør man ha de innstillingene som gir et skjermbilde som er nærmest mulig det RAWfila er. Jeg forstod det slik at om man hadde stilt på de forskjellige innstillingene så viste skjermen på kameraet et bilde etter de innstillingen, slik som skraphet, kontrast og sånt. Om det også var best å stille mest mulig rett WB husker jeg ikke helt. Men jeg må presisere.. dette er bare noe jeg har lest og absolutt ikke noe jeg er sikker på. (Og jeg husker ikke hvor jeg leste det) Lenke til kommentar
Merida Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 Takk for svar B@L2, ja jeg skyter bare i RAW. Vist man går inn på di innstillingne som står portrett, landskap osv. så er der ferdige innstillinger....vist jeg ikke tar feil så er det vel på landskap som er innstilt skarphet på nivå 3 og resten er på null...for bare å ta et eksempel....mulig alt skal være av, men når jeg kjøpte kameraet brukt så var skarpheten innstilt på syv og resten null, men det skaper vel kansje mer støy..? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Skarphet, fargemetning og sånt er bare eventuell "veiledende" informasjon til raw-konvertering. De har egentlig kun effekt hvis du skyter i jpg. Prøv å stille sharpness på maks og min og skyt to jpeg-bilder av samme motiv, så ser du stor forskjell. Men - skarphet, fargemetning etc etc er egentlig irrelevant når du skyter i RAW. Derimot - skru gjerne av fokus-beep hvis du ikke bruker den aktivt under fotografering - det er en irriterende lyd for alle i nærheten.. Edit: ..Og å "sette oppskarping på maks, så bildene blir så skarpe som mulig" er bare idioti. Bedre da å selektivt skarpe opp i etterbehandling. Vedkommende som tidligere har skutt jpg med sharpness på maks er enten 1) en nisse som ikke har peil eller 2) en som skøt med et seriøst soft objektiv. Tipper på det første. Endret 21. november 2009 av Trondster Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Men Trondster. Prøv å skyt to RAW etter hverandre, ett med kontrasten stilt på null og ett med kontrasten på fullt. Da ser du at på kameraskjermen så endres histogrammet på de bildene, selv om begge er i RAW. Det jeg mener er at skjermen på kameraet viser et bilde som er stilt inn etter de veiledende verdiene man har satt, og at histogrammet også endres i denne visningen etter disse verdiene. Så om man da bruker histogrammet aktivt så er det viktig at det kameraskjermen viser er mest mulig likt RAW-bildets nullstilling. Ellers så klarer man jo ikke å f.eks. eksponere mest mulig til høyre etter histogrammet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Jo - den kan ha effekt for visning på kameraskjermen, men ikke for det ferdige resultatet. Hvis man skyter i RAW, vel å merke. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Hvis man er avhengig av rask seriehastighet,vil det og ha påslått enkelte innstillinger kunne redusere seriehastigheten betraktelig. Prosessorhastigheten og overføring til kort tar lengere tid. Endret 21. november 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Merida Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 Hva med "støyreduksjon ved lang eksp." da..? bør den stå på? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Som B@L2 skriver, det beste er å skru av "alt" i kameraet om du fotograferer i raw. Da blir histogrammet riktigst bakpå kameraet. (Bildet blir dog "kjedelig" siden det ikke er kunstig oppjazzet). I tillegg er det kanskje lurt å sette kameraet til Adobe RGB istedet for sRGB for størst mulig fargerom (og riktig histogram). Det er likevel greit å la langtidseksponeringsstøyfjerningen stå på da den likevel ikke benyttes av kameraet før du eksponerer lengere enn et sekund og således ikke påvirker "normal" fotografering. Luminous-Landscape har en artikkel på dette med kamerainstillinger. Denne har jeg trukket frem i endel tråder, og det kan tenkes at vår ærede piggtråd-mann har lest denne artikkelen (selv eller av mine lenker). Siden du bruker en EOS 40D, så regner jeg med du har/fikk med Canon software også? Da tenker jeg spesielt på DPP. Dette er jo Canon sitt eget raw-program, og her kan du sette akkurat de parameterne du ønsker "automatisk" tillagt fremkalte bilder. DPP vil forresten helt på egen hånd (om du ikke spesifikt har skrudd av dette) sette de parametre på raw-filen som kameraet er innstilt på. Lenke til kommentar
Merida Skrevet 22. november 2009 Forfatter Del Skrevet 22. november 2009 Ja er det bedre å bruke Canon sin egen RAW konverter da, en fks. CS3 sin? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Ja er det bedre å bruke Canon sin egen RAW konverter da, en fks. CS3 sin? Hvis du spør meg og min personlige mening: JA! Jeg har ennå tilgode å se at 3.-parts raw-konvertere klarer å få med seg alle fininstillingene til Canon sitt eget prorietære raw-format. Nå skal det sies at Adobe Camera Raw og Bibble gjorde en brukbar jobb på 20D-filene mine, men hverken ACR, Phase One, Raw Therapee eller andre har klart å gjengi 5D Mk II-filene riktig eller på en måte jeg er fornøyd med i forhold til nyeste versjon av DPP. I tillegg har DPP "Dust Removal Mapping" og "Vignetting Compensation" som jeg ikke har funnet tilsvarende eller fungerende i andre raw-konvertere. (Men jeg vet ikke om du har de egenskapene i 40D, da dette er et "samarbeid" mellom DPP og iallefall 1D og 5D). Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Luminous-Landscape har en artikkel på dette med kamerainstillinger. Denne har jeg trukket frem i endel tråder, og det kan tenkes at vår ærede piggtråd-mann har lest denne artikkelen (selv eller av mine lenker). Jo, det var der jeg leste det. Og det var nok en av dine (eller andres) linker som brakte meg til det nettstedet. Jeg søker sjeldent frem noe helt av meg selv.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå