MountainYard Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 I går mistet jeg min LaCie 1tb externe harddisk i bakken(teppe under). Cirka 40cm drop. Nå når jeg kobler den til pcen så hører jeg det standard plunget til XP, og jeg ser det grønne lyset inni harddisken som viser at den er på. Men det kommer ikke opp noe. Harddisken virrer ikke, lager ikke lyd og blir ikke varm. Kan noen hjelpe meg? Jeg har sett noen poster rundt på internett om at jeg skal hive den i fryseren, men spør dere først. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Var den i bruk når den gikk i gulvet? Lenke til kommentar
MountainYard Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 Ja, den var det. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Beklager å måtte si det, men disken er tapt. Det er sikkert kommet skade på skivene og/eller skrivehodet. Lenke til kommentar
MountainYard Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 Okai Men jeg prøver det fryser-trikset alikevel. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Først kan jeg ikke se at det skal ha noen som helst nytte å legge en harddisk i fryseren. Beklager å si det, men det er for meg noe av det dummeste jeg har hørt. Jeg ville funnet frem skrutrekkeren og forsiktig åpnet boksen. Det kan hende det bare er en ledning som har løsnet om du er heldig. Lenke til kommentar
MountainYard Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 Ja, jeg syns det hørtes litt "far-fetched" ut. Skal prøve forsiktig. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Først kan jeg ikke se at det skal ha noen som helst nytte å legge en harddisk i fryseren.Beklager å si det, men det er for meg noe av det dummeste jeg har hørt. Da har du ikke hørt mye. Det er faktisk gode grunner for at man kan få ting til å skje med en disk ved å legge den i fryseren. Det er jo snakk om mekanikk, og temperaturforandring får matrialer til å krympe og utvide seg. Men om det kan hjelpe på en disk som er støtskadet er riktignok tvilsomt. Lenke til kommentar
MountainYard Skrevet 21. november 2009 Forfatter Del Skrevet 21. november 2009 Jeg prøvde å kjøle den ned, men nå bare lager den utrolig lave lyder, som høres ut som sirener. Jeg tar den med tilbake til butikken på mandag. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Hva skal butikken gjøre for deg? Lenke til kommentar
Panter Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Først kan jeg ikke se at det skal ha noen som helst nytte å legge en harddisk i fryseren.Beklager å si det, men det er for meg noe av det dummeste jeg har hørt. Da uttaler du deg om noe du ikke har peiling på. Trikset har gjort underverker for svæært mange, meg selv inkludert. Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Min første tanke på dette var kondensasjon. Det kan dog hende det finnes måter å unngå dette på? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Kan noen utdype dette med å putte harddisker i fryseren for meg? Vitenskapelig hvorfor det fungerte på din harddisk og hvilken feilsymptomer disken hadde før den ble fryst. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 "disk in freezer" på Google gir mye lesestoff. http://www.google.no/search?hl=en&sour...oq=disk+in+free Man pakker inn disken i plast for å unngå kondens. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Man kan også prøve f.eks kun 30-60 min i kjøleskap. Til og med kan være nok for å få ut de dataene man ønsker fra den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå