Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hovedkort & ram-hjelp

Anbefalte innlegg

Da har jeg skaffet meg et ASUS M4A78T-E hovedkort, og Ocz DDR3 PC3-12800 1600MHz AMD Black Edition 4GB Kit 8-8-8-24 1.65v ram. Det står at hovedkortet støtter opp til PC3-10600, men har lest litt rundt at 12800 går helt greit om man forandrer litt i BIOS. Noen som vet hvordan jeg skal gjøre dette? :)

Endret av chaddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
normalt når du setter minnebrikker som har en mhz som ikke støttes av hovedkortet vill hovedkortet underclocke minnebrikkene, så det du trenger å gjøre er og overclocke minnebrikene til standar hastighet igjenn.

Takk. vet du hvordan jeg gjør dette? Er helt fersk på overklokking :)

Lenke til kommentar

Hvilken hastighet minnet kjører på er en funksjon av Fron side bus (eller tilsvarende avhengig av systemet) * RAM divideren.

Skal du øke eller minke faktisk brukt RAM hastighet må du altså enten endre FSB (som vil over/under-klokke CPUen i samme slengen), eller endre RAM divideren (som ikke vil påvirke CPUen).

Det er ikke i alle tilfeller alltid best å kjøre RAM på maks mulig frekvens. Det kan ofte gi bedre total ytelse å kjøre på en klokkefrekvens som er synkron med bus'en i stedet.

Du har sansynligvis minnebåndbredde i bøtter og spann allerede, så det vil være snakk om knapt målbare forskjeller i praktisk ytelse mellom 10600Mhz og 12800Mhz for eksempel, ved mindre du kjører meget spesifikke benchmarks. Alt for mange folk bruker masse penger på dyr RAM uten å ha god grunn for det eller vite hva de faktisk får ut av det... Generellt sett er det bortkastet å kjøpe RAM som er raskere enn det du trenger for å synkront med bus'en, dg om du overklokker så må du jo ta høyde for at det også vil påvirke hvilken hastighet den synkrone frekvensen faktisk blir.

Google "am3 overclocking guide" for å få en drøss med guider som inneholder alt av informasjon som du trenger for å sette de RAM hastighetene som du måtte ønske.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491509 er min prosessor

@Stigma

Tusen takk, veldig mye nyttig info! Jeg tror nok at jeg kjører de på 1333mhz da, dette går vel helt fint uten komplikasjoner? Har også lest noe om at de bruker mer volt, har dette noe å si?

RAMbrikkene dine vil ha en annbefalt spenning (som du som regel kan se både på pakningen, webshopsiden for varen, produsentens side, og ofte på selve RAMbrikkens merkelapp dersom den har en. Så lenge du ikke skal kjøre høyere hastighet enn det de er designet for så er det nok å bruke den spenningen som står på brikken. Men ja, høyere frekvens krever høyre spenning, og lavere krever mindre (det gjelder forøvrig for "all" eletronikk som overklokkes, CPU, GPU mm.). Det er som regel lite vits i å senke spenningen under det som er annbefalt selv om du evt. ikke kjører dem på maks hastighet pg.a RAM bruker såpass lite strøm at det er lite å spare uansett. Skal du overklokke dem over spesifikasjonene så må du kanskje bruke mer enn spesifisert spenning for å nå målet. Det er veldig individuelt for RAMen hvor mye ekstra de klarer å gi selv med økt spenning. Bare vær forsiktig med å gå forbi trygge spenningsnivåer på RAM, for du skal ikke gå så veldig høyt før du risikerer å blåse ut RAMslottene på hovedkortet.

Generellt sett ville jeg ikke annbefale å bruke mer spenning enn brikkene er annbefalt for - kjøp heller den hastigheten du regner med å trenge. RAM er såpass billig at det er verdt å bruke en hundrings eller to mer fremfor å bruke masse tid på å finne en stabil overklokket instilling for dem. Det er dessuten ikke så mye ytelse å hente fra ekstra RAMhastighet så du får mye mer ut av å bruke tiden på å overklokke CPU og evt. skjermkortet bra.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Jeg antar 1.65v er det anbefalte for disse brikkene da. Har ikke tenkt å overklokke i den forstand, men hvordan går jeg frem for å endre volt i bios? Leste noe om "timing" også, er dette noe jeg må endre på?

Normalt skal bios automatisk detecte hva brikkene trenger og sette dette, men i noen tilfeller - spesiellt når brikkene trenger betydelig mer enn standard spenning - så er det ikke alltid at dette oppdages automatisk. Jeg setter dette normalt manuellt, men som regel går det fint med auto også.

Timing er den andre tingen utenom frekvensen som avgjør hvor fort RAMen arbeider. Timingene sier hvor mange klokkesykluser RAMen får til å gjøre forskjellige typer operasjoner. Lavere timings er dermed raskere reaksjonstid og bedre ytelse, men krever også mye mer av RAMen. Generellt sett er det ike mye vits å rote med timings. Det er mindre viktig nå enn det var før med eldre typer RAM, og selv da var det ikke en stor kilde til ekstra ytelse anyway. La det stå på defaults - ihvertfall til du er blitt mer erfaren med overklokking generellt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...