Gå til innhold

Hvilken utdanningsvei skal jeg velge?

Imthebluorc

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt, som sliter litt med hva jeg vil bli.

Jeg liker matematikk veldig godt og jeg er et naturtalent i faget. Jeg gikk på en ungdomsskole som i følge ryktene er en veldig streng skole, men fikk likevell topp karakter uten å gjøre ferdig noen lekseplaner på alle tre årene(!!!). Alt jeg gjorde var å jobbe på skolen.

Problemet er at jeg ikke har så høy karakter i de andre fagene. Har lest at man må ha langt over 5,5 for å bli sivilingeniør, mens jeg "kun" har et snitt på 4,5. Jeg har veldig lyst til å jobbe med matematikk, men det er som sagt de andre fagene som trekker meg ned. Finnes det noen studier som kun ser på matte-karakteren og kansje natfag og kjemi, eller må jeg rett og slett bli bedre i alle andre fag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes diverse løsninger som kan hjelpe deg inn på Ingeniør-studie, som f.eks TRES eller Forkurs for Ingeniør.

Du kan da ta "opp igjen" matte og fysikk om du ønsker dette, men bortsett fra det er det vel bare Norsk du trenger å ta (å kanskje 1 eller 2 andre fag i tillegg)

Skader jo ikke å søke direkte på Ingeniør-utdanningen, og eventuelt søke på TRES/Forkurs på samme skole/universitet - beste er vel å snakke med en rådgiver der du har tenkt å studere antar jeg.

Lykke til

Lenke til kommentar
Problemet er at jeg ikke har så høy karakter i de andre fagene. Har lest at man må ha langt over 5,5 for å bli sivilingeniør, mens jeg "kun" har et snitt på 4,5.

De aller fleste ingeniørutdanninger i hele Norge har ikke noe karakterkrav for å komme inn.

Jeg er også mye bedre i matte enn jeg er i de andre fagene, men selv om jeg hadde ca 3 i snitt både på ungdomskolen og vgs, vet at jeg kommer inn på ingeniør studie til høsten, og etter det kan jeg bygge på til sivilingeniør.

Endret av ano_
Lenke til kommentar
Problemet er at jeg ikke har så høy karakter i de andre fagene. Har lest at man må ha langt over 5,5 for å bli sivilingeniør, mens jeg "kun" har et snitt på 4,5. Jeg har veldig lyst til å jobbe med matematikk, men det er som sagt de andre fagene som trekker meg ned. Finnes det noen studier som kun ser på matte-karakteren og kansje natfag og kjemi, eller må jeg rett og slett bli bedre i alle andre fag?

Dette er feil.

Du kjem langt med eit snitt på 4,5 til 5 på VGS, samt med poenga for realfag ol. Kanskje du ikkje kjem inn på linjer som fysikk og matematikk/nanoteknologi og liknande, men du kjem i alle fall inn på mange sivilingeniørlinjer.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...